کد خبر: ۲۰۶۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - 02 October 2022
بانک تجارت که اخیراً اعلام کرده که در نظر دارد 17 تا 100 درصد سهام 9 شرکت زیرمجموعه واقع در شش استان را به‌صورت یکجا و نقد از طریق مزایده به فروش برساند تا نقدینگی خود را افزایش داده و قدرت تسهیلات دهی خود را بالا ببرد، دومین بانک کشور در خصوص پرداخت تسهیلات بدون ضامن شده است.

بانکداری ایرانی - علی سوری ؛ بانک تجارت که اخیراً اعلام کرده که در نظر دارد 17 تا 100 درصد سهام 9 شرکت زیرمجموعه واقع در شش استان را به‌صورت یکجا و نقد از طریق مزایده به فروش برساند تا نقدینگی خود را افزایش داده و قدرت تسهیلات دهی خود را بالا ببرد، دومین بانک کشور در خصوص پرداخت تسهیلات بدون ضامن شده است.

به گزارش بانکداری ایرانی ، بر اساس این گزارش، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از اواخر دی‌ماه سال گذشته بانک‌های دولتی را موظف کرد در پرداخت تسهیلات کمتر از 100 میلیون تومان صرفاً اعتبارسنجی را ملاک پرداخت قرار دهند و از روش سنتی درخواست ضامن دست بکشند.

بر اساس این رویکرد، وزارت امور اقتصادی و دارایی در 29 دی‌ماه سال گذشته طی بخشنامه‌ای بانک‌های دولتی را به پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن مکلف کرد و با وجود آنکه بانک مرکزی بخشنامه مرتبط را در 12 تیرماه به شبکه بانکی ابلاغ کرد؛ اما برخی از بانک‌ها از همان ابتدای بهمن‌ماه سال 1400 اعطای تسهیلات بدون ضامن و بر اساس اعتبارسنجی را در دستور کار قرار داده و تلاش زیادی در راستای پرداخت این تسهیلات شده است. البته این به این معنی نیست که همه بانک‌ها در این حوزه پرتلاش بوده‌اند، چرا که بسیار از بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات مانع تراشی کرده و مردم را در این مسیر سردرگم کرده اند.

اما بر اساس امارهای بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، بانک تجارت اقدام مناسبی در این حوزه انجام داده است. بانک تجارت 18 درصد از کل تسهیلات بدون ضامن را که یکی از ابلاغیه‌های بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دولت برای رفع مشکلات مردم در نظر گرفته‌اند را پرداخت کرده است. این بانک از ابتدای بهمن سال گذشته که طرح آغازشده تاکنون حدود 61 هزار فقره تسهیلات به ارزش 41 هزار میلیارد ریال پرداخت کرده که درنهایت رتبه دوم را بعد از بانک سپه کسب کرده است. این در حالی است که بزرگ‌ترین بانک ایران یعنی بانک ملی سه ردیف پایین‌تر از بانک تجارت قرارگرفته است.

وام تشویقی برای وام ازدواج برخلاف ممانعت بانک‌های دیگر
اغلب بانک‌های خصوصی و دولتی در ماه‌های اخیر اعطای تسهیلات وام ازدواج را به تأخیر انداخته و سبب اعتراض شدیدی شده‌اند تا جایی که بانک مرکزی قول بررسی این شکایت مردمی را داده است. در مقابل، بانک تجارت برای دریافت وام‌های تکلیفی دیگر مانند ازدواج و فرزنداوری نیز دست به اقدامات خلاقانه‌ای زده و طی طرحی به نام زوج مهر تسهیلات جدیدی را اعطا می‌کند در حقیقت هم‌وطنانی که وام قرض‌الحسنه ازدواج خود را از بانک تجارت دریافت کنند می‌توانند از تسهیلات 300 میلیون ریالی طرح زوج مهر این بانک نیز بهره‌مند شوند. بر اساس این طرح که باهدف اعطای تسهیلات به زوج‌های جوان برای تأمین جهیزیه و مایحتاج اولیه زندگی طراحی‌شده، همه زوج‌های جوان دریافت‌کننده وام قرض‌الحسنه ازدواج از شعب این بانک می‌توانند با خرید لوازم‌خانگی از فروشندگان طرف قرارداد بانک در این طرح (گروه انتخاب الکترونیک، گروه لوازم‌خانگی پاکشوما و مجموعه آقای فرش) حداقل به میزان چهارصد و پنجاه میلیون ریال، علاوه بر دریافت وام قرض‌الحسنه ازدواج از تسهیلات مرابحه در این طرح به مبلغ سیصد میلیون ریال بهره‌مند شوند.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: