کد خبر: ۲۰۵۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - 21 September 2022
مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار جهت تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری در قالب ۱۰۰ تراکنش با مجموع بیش از ۳۵ میلیون تومان، حملات شدیدی را متوجه دولت ساخته است درحالی‌که بررسی دقیق این مصوبه بیانگر آن بوده که در پشت پرده اتفاقاتی در جریان است.

در روزهای اخیر شورای پول و اعتبار به جهت الزام قانونی مبنی بر تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری مصوبه‌ای را تصویب نمود، بر اساس این مصوبه کلیه حساب‌های که دارای ۱۰۰ تراکنش با بیش از ۳۵ میلیون تومان در ماه باشند، به‌عنوان حساب تجاری شناخته می‌شوند.رسانه‌ای شدن این موضوع واکنش‌های فراوانی را در فضای مجازی به دنبال داشت و بررسی‌ها حکایت از موج هماهنگی از حملات به دولت بوده است که در ادامه برخی از این واکنش‌ها را مرور خواهیم کرد.

به گرارش تسنیم؛ پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی و دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران در واکنش به این مصوبه نوشت: «از حساب‌هایی که ۳۵ میلیون تومان گردش دارند مالیات اخذ خواهد شد! چرا؟ چون در یک اقتصاد بدون رشد اقتصادی و فقیر روبرو هستید که به دری می‌زند تا سرپا بماند؛ اما این روش اخذ مالیات نتیجه معکوس خواهد داد!»

سیامک قاسمی کارشناس اقتصادی و بنیان‌گذار مؤسسه مطالعات اقتصادی بامداد نیز دراین‌خصوص نوشت: «در دفاع از طرح تخیلی حساب‌های تجاری می‌گویند هر دو شرط باید با هم باشد. یعنی اگر شما در ماه ۱۰۰ تراکنش با گردش ۳۵ میلیون تومان داشته باشید، حساب تان تجاری و مشمول مالیات است و اگر ۹۹ تراکنش با گردش ۵ میلیارد تومان داشته باشید، نیست. همچنان خیلی تعطیلید!»

حسین سلاح ورزی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز واکنش منفی نسبت به این مصوبه داشت و نوشت: «کاش اعضای محترم شورای پول اعتبار مدتی خریدهای منزل شون رو خودشون انجام بدن: - هم خانواده دعاشون می کنه - هم یک مقدار کمتر مصوبه می دن - هم می‌فهمند ۳۵ میلیون چقدره!»

کاربر دیگری نوشت: «این قانون مالیات جدید، هیچ هدفی جز نابودی کسب‌وکارهای کوچک ندارد. در تشریح قانون گفته‌اند که حسابی تجاری شناخته می‌شود که هم ۱۰۰ تراکنش داشته باشد و هم گردش حساب ۳۵ میلیون تومان باشد. یعنی شما ۲۹ تراکنش به ارزش ۲ میلیارد هم داشته باشی، تجاری شناخته نمی‌شود!!»

یکی از کاربران که از قضا از وکلای دادگستری بود نیز به انتقاد از این مصوبه پرداخت و نوشت: «اینکه گردش مالی ماهیانه ٣٥ میلیون تومان مشمول مالیات می‌شود یعنی: هم بابت درآمد مالیات می‌دهیم و هم زمان خرج کردن باید پاسخگو باشیم. آقای اداره مالیات و آقای پول و اعتبار، این ٣٥ تومان که از فضا نیامده. حداقل به ورودی حساب اشاره می‌کردید، نه گردش.»

همچنین کاربر دیگر نوشت: «سازمان امور مالیاتی با صد تا تراکنش به ارزش ٣٥ میلیون تومان حساب رو تبدیل به تجاری میکنه خوب به سلامتی همه تاجر شدیم چطورید تاجرها؟»

البته واکنش‌های مثبتی نظیر شناسایی متخلفین مالیاتی و عدم فرار مالیاتی بخشی از صنوف نیز به‌وفور مشاهده شده است؛ اما عمده واکنش‌ها نسبت به این مصوبه منفی بوده است و حتی برخی از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها با تیترهای گمراه‌کننده حملات خود را متوجه دولت ساخته‌اند.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: