کد خبر: ۲۰۵۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - 20 September 2022
با افزایش سرمایه جدید؛
بانک ملت با ثبت افزایش سرمایه 27 درصدی از محل اندوخته در مرجع ثبت شرکت‌ها به بزرگ‌ترین بانک بورسی از لحاظ سرمایه اسمی تبدیل شد.

بانک ملت افزایش سرمایه خود را رقم زد. روز 28 شهریور افزایش سرمایه خود را اعلام کرد.

بانک ملت با ثبت افزایش سرمایه 27 درصدی از محل اندوخته در مرجع ثبت شرکت‌ها به بزرگ‌ترین بانک بورسی از لحاظ سرمایه اسمی تبدیل شد.

به گزارش بانکداری ایرانی ؛ بانک ملت بر اساس تصمیمات 31 خردادماه مجمع فوق‌العاده از ثبت افزایش سرمایۀ شرکت از 20.7 به 26.2 هزار میلیارد تومان معادل 27 درصد از محل اندوخته‌ها، 27 شهریور ماه در مرجع ثبت شرکت ها خبر داده بود. بر این اساس، "وبملت" به بزرگترین بانک بورسی از لحاظ سرمایه اسمی تبدیل شد و جایگاه بانک تجارت که پیش از این با سرمایه 22.3 هزار میلیارد تومانی در صدر قرار داشت را گرفت.

بر اساس اساسنامه بانک ملت، سرمایه بانک از طریق صدور سهام جدید در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط و پس از اخذ مصوبه شورای پول و اعتبار، قابل افزایش است. تادیه مبلغ اسمی سهام جدید به یکی از طرق زیر امکان پذیر است: پرداخت نقدی مبلغ مبلغ اسمی سهام، تبدیل مطالبات نقدی حال شده اشخاص از بانک به سهام جدید، انتقال سود تقسیم‌نشده یا اندوخته یا عواید حاصل از اضافه ارزش سهام جدید به سرمایه بانک، تبدیل اوراق مشارکت بانک به سهام. علاوه بر این حق تقدم سهام شرکت نیز قابل دادوستد در زمان خاص خود خواهد بود.

به لحاظ مالی، در حال حاضر سرمایه ثبتی بانک 207 هزار 42 میلیارد ریال است. . آخرین افزایش سرمایه بانک با 314 درصد رشد، از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها از 50 هزار میلیارد ریال به 207 هزار میلیارد ریال تغییریافته است. در حال حاضر حدود19.11 درصد از سهام بانک در اختیار سرمایه‌گذاری‌های استانی – عدالت 11.16درصد در اختیار دولت ، 6.4 درصد در اختیار صندوق تامین آتیه کارکنان بانک ملت ، 5.7 درصد آن نیز در اختیار صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی یکم بوده و مابقی متعلق به سایر اشخاص حقیقی و حقوقی است. افزایش سرمایه 55 هزار میلیارد ریالی بانک از محل اندوخته تفاوت تسعیر ارز به‌منظور رعایت مقررات و الزامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اصلاح ساختار مالی و افزایش اعتبار بانک در جریان است که مجوزهای لازم از مراجع نظارتی به‌طور کامل اخذشده و در صورت تائید در مجمع عمومی فوق‌العاده، سرمایه بانک از مبلغ 207 هزار میلیارد ریال به مبلغ 262 میلیارد ریال معادل 27 درصد افزایش و بانک ملت بزرگ‌ترین بانک بورسی کشور می‌شود.

بر اساس این گزارش ؛ کفایت سرمایه بانک ملت در سال 1399 معادل 7.11 درصد بود که در سال 1400 به رقم 8.20 درصد رسید و با این افزایش سرمایه قطعاً کفایت سرمایه بانک به بالاترین درصد خود می‌رسد.
علاوه بر این سیر تاریخی ازایش سرمایه بانک ملت به‌گونه‌ای بود که در سال 1372 از 605 میلیارد ریال به رقم 207 هزار میلیارد ریال در سال 1399 رسید.

 

 

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: