کد خبر: ۲۰۵۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - 18 September 2022
اخیرا شرکت بیمه میهن در گزارشی اعلام کرده که شرایط شرکت بیمه میهن ، شرایط مناسبی نیست و مشمول ماده 141 یا همان شامل قانون ورشکستگی تجارت شده است.

اخیرا شرکت بیمه میهن در گزارشی اعلام کرده که شرایط شرکت بیمه میهن ، شرایط مناسبی نیست و مشمول ماده 141 یا همان شامل قانون ورشکستگی تجارت شده است.

به گزارش بانکداری ایرانی ،  ماده 141 یک ماده برای اعلام ورشکستگی شرکت‌هاست و زمانی رخ می دهد که زیان انباشته شرکت بیش از سرمایه شرکت باشد.

شرایط بد بیمه میهن
وضعیت بیمه میهن به لحاظ عددی و مالی اصلا مناسب نیست. در نگاه اول مهمترین مساله ای که به چشم می خورد بدهی شرکت است که نزدیک دو برابر از کل دارایی شرکت بیشتر است. چرا که مجموع دارایی بیمه میهن چهار هزار و 726 میلیارد ریال است، اما در مقابل بدهی شرکت هفت هزار و 61 میلیارد ریال است. شرکت برای تراز کردن ، حقوق مالکانه منفی دو هزار و 335 میلیارد ریالی را ثبت کرده و برای سهام داران خود شرایط بدی را مهیا کرد.

علاوه بر این شرکت دارای زیان عملیاتی است که به معنی آن است که از بیمه گری خود هیچ عایدی ندارد و هزینه های شرکت انقدر بالا هستند که یک هزار و 800 میلیارد ریال فروش حق بیمه و با وجود داشتن نسبت خسارت 61 درصدی که نسبت خسارت بالایی نیست، نمی تواند بر مشکلات خود فایق آید. در اسفند 1400 میزان زیان خالص شرکت سه هزار و 189 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال 1399 رشدی 171 درصدی داشت. در خرداد 1401 نیز میزان زیان خالص شرکت 289 میلیارد بود.

از همه مهمتر اینکه ضریب خسارت بیمه میهن در اسفند 1400 رقمی حدود 140 درصد بود. چرا که میزان حق بیمه تولیدی چهار هزار و 179 میلیارد ریال بوده و خسارت و مزایای خالص پرداختی 5هزار و 305 میلیارد ریال بود. سرمایه شرکت بیمه میهن حدود یک هزار و 500 میلیارد ریال است. اما زیان انباشته شرکت سه هزار و 887 میلیارد ریال است. یعنی دو و نیم برابر سرمایه، شرکت دارای زیان است.

توقف نماد بیمه میهن در بورس
نماد سهام شرکت بیمه میهن با نام «میهن» در بورس متوقف شده و اجازه داد و ستد ندارد. در تاریخ 23 شهریور 1401 نهاد ناظر طی اطلاعیه ای اعلام کرد که شرکت بیمه میهن به دلیل اعلام برنامه شرکت بیمه میهن به دلیل مشمولیت ماده 141 و برنامه ناشر برای خروج از این شرایط و ورشکستگی نماد شرکت ممنوع المعامله شده است. قیمت سهام شرکت در اخرین روز 3025 ریال بوده که با توجه به EPS منفی 953 ریالی شرکت دارای P/E منفی 3.29 درصدی است که یکی از فاجعه بارترین نسبت های بورسی است چرا که منفی بودن خود نشان از بحران در شرکت است.

راه حل خرج از بحران بیمه میهن چیست؟
برای برون رفت از وضعیت ورشکستگی مهمترین راه حل افزایش سرمایه است. شرکت مشمول ماده 141 باید سریعا افزایش سرمایه بدهد تا نجات پیدا کند. بر همین اساس بیمه میهن با توجه به دستورالعمل پذیرش عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران، برنامه جامع عملیاتی خود را جهت برون رفت از شمولیت ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت را منتشر کرد.بر این اساس این شرکت به جهت اصلاحات ساختار سرمایه برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های ملکی و هم چنین از محل آورده نقدی سهامداران را در پیش رو دارد.هم چنین در نظر دارد تا ترکیب پرتفوی شرکت را به جهت کاهش زیان عملیاتی و زیان های مربوط به فعالیت های بیمه ای اصلاح کند. از دیگر برنامه های این شرکت استفاده از سرمایه های انسانی مناسب و سودآوری از محل سرمایه گذاری و فروش املاک مازاد و سرمایه گذاری های ملکی است.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: