کد خبر: ۲۰۵۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - 07 September 2022
اردیبهشت ماه امسال بانک مرکزی در راستای تسهیل بهره‌مندی متقاضیان از وام‌های خرد؛ دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد به شبکه بانکی را ابلاغ کرد که براساس آن متقاضیان بتوانند در سریع‌ترین زمان و با کمترین تضامین نسبت به دریافت وام مورد نیاز خود اقدام کنند.

به گزارش ابتکار؛ توثیق سهام عدالت یا هر سهامی در اعطای وام های خرد می‌تواند تسهیل‌کننده و تسریع‌کننده دریافت تسهیلات باشد چرا که بنا به آنچه که گفته می‌شود نیمی از مردم ایران هنوز موفق به دریافت وام بانکی نشده‌اند که دلیل آن هم تضامین بسیار و مشکلاتی است که بر سر راه اخذ تسهیلات از شبکه بانکی وجود دارد، است.

در همین راستا، در حالی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به خدمات پولی و بانکی و به عبارت دیگر توسعه شمول مالی از برنامه‌های اصلی بانک مرکزی در دولت سیزدهم است که ابلاغ «دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد» یکی از آنهاست.

اردیبهشت ماه امسال بانک مرکزی در راستای تسهیل بهره‌مندی متقاضیان از وام‌های خرد؛ دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد به شبکه بانکی را ابلاغ کرد که براساس آن متقاضیان بتوانند در سریع‌ترین زمان و با کمترین تضامین نسبت به دریافت وام مورد نیاز خود اقدام کنند.

بانک مرکزی دولت سیزدهم در حالی تسهیل پرداخت وام را از اولویت‌های خود اعلام می‌کند که اقداماتی درخصوص اعطای وام بانکی را آغاز کرده که می‌تواند به عنوان گام های اولیه اصلاح این بخش در نظام بانکی تلقی شود، به نحوی که اخذ تضامین برای تسهیلات بانکی تغییراتی داشته و حتی می توان سهام عدالت یا سهام‌های دیگر را نیز به عنوان وثیقه بانکی قرار داد. سیاستی که باعث می‌شود مردم بهتر و روان‌تر نسبت به دریافت وام‌های بانکی اقدام و در این شرایط حساس اقتصادی تا حدی بتوانند نیازهای اقتصادی خود را تامین کنند.

سید عباس حسینی؛ معاون بانکی وزارت اقتصاد اخیرا اعلام کرد: در دوماهه امسال، ۱۱درصد تسهیلات مربوط به پرداخت تسهیلات خرد خانوارهاست و به طور کلی ۳۷۷ همت تسهیلات از سوی بانک‌ها پرداخت شده که این رقم در مدت مشابه پارسال که ۲۷۴ همت بوده ۳۸ درصد رشد داشته است.

خوشبختانه پنجم مردادماه فاز اول طرح توثیق الکترونیک هوشمند دارایی‌ها، با حضور دادستان کل کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون راهبردی قوه قضائیه و روسای بانک‌های عامل (ملی، رسالت، مهر ایران) و به میزبانی سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آغاز به کار کرد و رییس سازمان بورس در این مراسم در خصوص توثیق الکترونیک و هوشمند انواع دارایی های مالی با بیان اینکه از امروز به صورت رسمی افراد می توانند از این سامانه استفاده کنند،‌گفت: سهامداران به ویژه سهامداران خرد می توانند با بهره‌گیری از این سامانه، نیاز به نقدینگی فوری خود را بدون اینکه مجبور به فروش سهام یا دارایی خود شوند، مرتفع کنند و پس از اتمام بازپرداخت وام، این وثیقه به صورت الکترونیک آزاد خواهد شد.

در نتیجه به نظر می‌رسد، توثیق سهام عدالت و یا هر سهام دیگری باید در کل شبکه بانکی توسعه یابد چرا که هم به نفع بانک خواهد بود و هم مردم. ضمن اینکه توثیق الکترونیک برای دریافت وام، تحول بزرگی را در تامین مالی خرد برای سهامداران ایجاد خواهد کرد.

این روش برای بانک هم دارای مزایایی است به نحوی که بانک نسبت به برگشت منابع خود اطمینان بیشتری خواهد داشت چراکه سهام عدالت یا هر سهام ارزشمند دیگری قدرت نقدشوندگی دارد و بانک‌ها را از معضلات دیگر در این باره باز می‌دارد.

در واقع توثیق الکترونیک سهام برای دریافت وام از سیستم بانکی به یک عدالت سراسری برای مردم در سراسر کشور منجر می‌شود، به طوری که بر خلاف گذشته که دریافت وام از این طریق شامل صرف زمان و هزینه زیادی برای مردم بود، با الکترونیکی شدن این فرایند همه مردم می توانند از سراسر ایران به صورت آنلاین و همگانی از این سرویس با استفاده از بسترهای الکترونیک براحتی استفاده کنند.

مردم برای دریافت سرویس توثیق الکترونیک سهام برای دریافت وام از سیستم بانکی باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند و احراز هویت شوند. احراز هویت سهامداران، به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد و نیازی به مراجعه حضوری نیست و همه اشخاصی که قصد استفاده از تسهیلات بانکی را دارند، باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند. همچنین تنها شرط برای دریافت وام این است که فرد در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت کند. درواقع سهامدار به اپلیکیشن‌های بانکی یا شعب بانکی مراجعه کرده و درخواست توثیق سهام خود را ارائه می‌دهد. پس از این، فرد از طریق سامانه سجام احراز هویت می‌شود.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: