کد خبر: ۲۰۵۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - 05 September 2022
مدیر پروژه توثیق الکترونیک سپرده‌گذاری مرکزی با بیان اینکه عدم پرداخت وام توسط بانک ها در قبال توثیق سهام صحت ندارد درباره شرایط دریافت وام توضیحاتی ارائه کرد.

مدیر پروژه توثیق الکترونیک سپرده‌گذاری مرکزی با بیان اینکه عدم پرداخت وام توسط بانک ها در قبال توثیق سهام صحت ندارد درباره شرایط دریافت وام توضیحاتی ارائه کرد.

سمیه محمدی با اشاره به حواشی ایجاد شده از سوی سهامداران در خصوص توثیق سهام برای دریافت تسهیلات بانکی به ایرنا گفت: موارد مطرح شده مبنی بر اینکه بانک‌ها در قبال توثیق سهام، وامی پرداخت نمی‌کنند، منطقی نیست و امکان ندارد فرد، سهام را به‌ عنوان وثیقه بگذارد اما هیچ‌گونه وامی را دریافت نکرده باشد.

وی افزود: افرادی که برای دریافت وام بانکی به دنبال توثیق سهام هستند باید فرآیند دریافت تسهیلات را بطور کامل انجام دهند. شرایطی مانند سن فرد (بالای ۱۸ سال)، ثبت‌نام در سجام، معدل حساب، رتبه بندی افراد بر اساس تسهیلات دریافت شده به عنوان شرایط عمومی در بازار پول وجود دارد که افراد باید به آنها توجه کنند.

این مدیر پروژه ادامه داد: فردی که به دنبال دریافت وام است باید با توجه به حسابی که در بانک مورد نظر دارد معدلی را کسب کند تا از این طریق بتواند باقی اقدامات مربوط به توثیق سهام را انجام دهد. این‌گونه نیست فردی که صرفاً دارای اوراق بهادار است، بتواند بطور حتم آن را وثیقه قرار دهد و وام دریافت کند. گاهی در این میان سهامداری که به دنبال توثیق سهام و دریافت وام است، سهام را نزد کارگزاری فریز کرده که در این صورت نمی‌تواند دوباره سهام را برای دریافت وام وثیقه کند.

محمدی عنوان کرد: فردی که به دنبال دریافت وام است، باید سهامی را نزد بانک به عنوان وثیقه قرار دهد که قابل معامله باشد. همچنین نمادهای حق تقدم در این پروژه نمی‌توانند به عنوان وثیقه گذاشته شوند. طبق قانون دستورالعمل وثیقه، وثیقه گذار ضمن ثبت وثیقه در سامانه بانک، درخواستی را به شرکت سپرده‌گذاری ارائه می‌دهد. روش اعطای وام بانک‌های مدنظر متفاوت با یکدیگر است. سپرده‌گذاری به هیچ عنوان بدون درخواست وثیقه‌گیر اقدامی را نمی‌تواند انجام دهد.

به گفته وی، اگر فرد وام‌گیرنده در مدت‌ زمان مشخص اقدامات مربوط به بازپرداخت تسهیلات دریافتی را انجام ندهد و به تعهدات عمل نکند، بعد از اطلاع‌ رسانی‌ های لازم، درخواست فروش از سوی بانک به شرکت سپرده‌گذاری ارسال و فروش دارایی انجام خواهد شد. شخص زمانی که برای دریافت وام وارد سامانه بانک می‌شود، باید برخی از قوانین و مقرراتی را مانند وکالت‌نامه فروش با دقت کامل مطالعه کند.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: