کد خبر: ۲۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۲ - ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - 08 November 2014
بانکداری ایرانی –وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به رشد ۴.۶ درصدی اقتصاد در بهار امسال گفت: بخشی از این تغییر ناشی از افزایش تولید نفت و تولید بنگاههای بزرگ صنعتی است که با فراگیر شدن این امر سایر فعالیتهای اقتصادی هم به زودی طعم رونق را خواهند چشید.

به گزارش بانکداری ایرانی ، علی طیب نیا در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران گفت: رشد تولید ناخالص داخلی بعد از یک دوره نسبتاً طولانی رکود در بهار امسال مثبت شد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.6 درصد رشد داشت.

وزیر اقتصاد افزود: البته رشد 4.6 درصدی اقتصاد در بهار به معنی رونق فعالیت های اقتصادی نیست اما نشانه روشنی از شروع بهبودی اقتصادی است. بخشی از این تغییر ناشی از افزایش تولید نفت و تولید بنگاههای بزرگ صنعتی است. با فراگیر شدن این امر سایر فعالیتهای اقتصادی هم به زودی طعم رونق را خواهند چشید.

طیب نیا درباره نرخ تورم هم گفت: نرخ تورم که در سال 92 به بالای 40 درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه به بیش از 45 درصد رسیده بود، مهرماه امسال به زیر 19.4 درصد و تورم نقطه به نقطه هم به زیر 15 درصد کاهش یافت. البته کاهش نرخ تورم به معنی کاهش قیمت ها نیست بلکه به معنی کاهش سرعت افزایش قیمت هاست؛ یعنی اینکه هم اکنون هم قیمتها در حال افزایش است اما با سرعت کمتر. ضمن اینکه کاهش نرخ تورم در حالی صورت گرفته است که تحریم ها ادامه دارد و حتی شدت یافته است. وزیر اقتصاد در ادامه از بهبود نرخ سرمایه گذاری خبر داد و گفت: رشد سرمایه گذاری در زمستان سال گذشته 3.8 درصد بود که در بهار امسال به 5.7 درصد ارتقاء یافت. افزایش سرمایه گذاری اثرات مثبتی را بر تولید و افزایش اشتغال و رفاه مردم ظاهر خواهد کرد.

* اعتراف دشمنان به بهبود اقتصاد ایران طیب نیا از “افزایش توان ثروت آفرینی کشور”، “تأمین منابع مالی پایدار دولت” و “کاهش وابستگی بودجه به نفت” به عنوان اولویت های وزارت اقتصاد و دارایی نام برد و گفت: برای رسیدن به این اهداف برنامه ریزی های گسترده ای هم صورت گرفته است. وی با بیان اینکه تا حد زیادی توانستیم تحریم ها را بی اثر کنیم گفت: در یک سال و نیم گذشته موفق شدیم، زمینه های تسلط بر رکود تورمی را فراهم کنیم. اکنون نشانه های بهبود اقتصادی دیده می شود؛ این توفیقات در حدی است که دشمنان هم به آن اعتراف کرده اند و بر آینده روشن اقتصاد ایران انگشت تأیید و تأکید گذاشته اند.

این عضو اقتصادی هیئت دولت با بیان این که “تعامل عزتمندانه ما را به افقهای روشن می رساند” اظهار کرد: دولت یازدهم با گفت وگو حق مردم کشور را استیفا خواهد کرد. ایران به دنبال تعامل است، تعاملی همراه با استقامت؛ چرا که تعامل بدون استقامت و استقامت بدون تعامل راه به جایی نمی برد.

وی افزود: مردم ایران به تأسی از امام حسین (علیه السلام) دلیرانه باکینه توزی خارجی ها مقابله کردند. نمونه آشکار غلبه فرهنگ حسینی در ایرانیان را می توان در مقابله با تحریم های اقتصادی مشاهد کرد. وی با بیان اینکه تحریم ها ظلمی آشکار و اقدامی ضد بشری است؛ چراکه مردم را از دسترسی به منابع برطرف کننده نیازهایشان محروم می کند گفت: مردم ثابت کرده اند که خواهان گسترش روابط با کشورها هستند اما از حقوق خود نیز صرفه نظر نخواهند کرد.

طیب نیا با اظهار این که مردم ایران به مستکبران نشان دادند که مکر آنها را به خودشان بازمی گردانند گفت: مردم از آسایش چند روزه خود گذشتند اما در مقابل زورگوئی دشمنان کرنش نکردند. وی ادامه داد: به عنوان یک معلم دانشگاهی بشارت بدهم که شما، مردم پیروز این نبرد نابرابر بودید؛ چراکه ناتوانی قدرتهای جهانی آنها را مجبور کرد به پای میز مذاکره بیایند. وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه از سال 1390 تا کنون تحریم ها بر دو محور بنا شده است توضیح داد: کاهش صادرات نفت و محدودیت انجام معاملات ارزی و بانکی از جمله این دو محور بود. اگر دشمن در بخش تبادلات بانکی موفق می شد، حتی در صورت افزایش صادرات نفت نمی نواتستیم کالاهای مورد نیاز را از خارج وارد کنیم اما با لطف الهی، آنها موفق نشدند. وی با اظهار اینکه طی سالهای گذشته وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی افزایش یافته است گفت: در چنین شرایطی تحریم ها به کشور تحمیل شد تا اقتصاد را با تعطیلی مواجه سازد اما توانستیم تحریم ها را خنثی کنیم. تحریم ها خسارت بار و محدود کننده هستند اما اکنون ایران با ثبات ترین و امن ترن کشور منطقه است.

*دولت مصمم به اجرای کامل برنامه های اقتصادی ابلاغی رهبری است طیب نیا با بیان اینکه صحنه های نبرد اقتصادی پنهان است و مدیران اقتصادی کشور رزم آوران این صحنه و گمنامند گفت: یک سال پیش در شرایط سختی بودیم. سعی کردیم این شرایط را با دو برنامه منسجم بهبود دهیم؛ برنامه اول کنترل تورم و هیجانات در بازارهایی ماند طلا و ارز و … و برنامه دیگر خروج از رکود و دستیابی به رونق اقتصادی بود. وی با اشاره به ابلاغ سیاست های اقتصادی مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری گفت: این سیاستها جهت دستیابی به رشد اقتصادی پایدار است؛ چراکه بدون رشد اقتصادی بالا و افزایش توان تولید، امکان دستیابی به استقلال اقتصادی، مبارزه با فقر، دستیابی به رفاه و بهبود چهره اقتصادی ایران در جهان وجود ندارد. وزیر اقتصاد تأکید کرد: رشد اقصادی باید پایدار و مستمر باشد اما در سال های گذشته نه تنها پایین بود بلکه بسیار پرنوسان نیز بود. رشد اقتصادی باید درون زا، مستمر و پایدار باشد. باید از همه امکانات برای این امر استفاده شود؛ اگرچه رشد باید درون زا باشد اما برون نگر نیز هست؛ یعنی از ظرفیت های بین الملل برای رشد اقتصادی باید استفاده کرد. وی با تأکید بر این که دولت مصمم به اجرای کامل برنامه های اقتصادی ابلاغی رهبری است یادآور شد: تا زمانی که بودجه دولت و تراز خارجی کشور از درآمدهای نفت رهایی نیابد، رشد مناسب اقتصادی حاصل نمی شود. مگر اینکه توان ثروت آفرینی غیر نفتی و غیر دولتی گسترش یابد و وابستگی بودجه به نفت قطع شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: