کد خبر: ۲۰۵۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - 20 August 2022
وضعیت مالی بانک ملت در سال جاری نشان از رشد بیش از پیش این شرکت در برخی از سرفصل‌های مالی است. مهمترین موضوعی که این بانک همواره در آن نسبت به دوره های گذشته رشد داشته درآمدزایی و سودآوری بوده است.

وضعیت مالی بانک ملت در سال جاری نشان از رشد بیش از پیش این شرکت در برخی از سرفصل‌های مالی است. مهمترین موضوعی که این بانک همواره در آن نسبت به دوره های گذشته رشد داشته درآمدزایی و سودآوری بوده است.

به گزارش  بانکداری ایرانی، بانک ملت که افزایش سرمایه 27 درصدی به ارزش 55 هزار میلیارد ریالی از محل اندوخته تفاوت تسعیر ارز به منظور رعایت مقررات و الزامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی اصلاح ساختار مالی و افزایش اعتبار بانک در جریان دارد، در خرداد امسال با افزایش خیره کننده 323 درصدی به سود خالص 88 هزار و 872 میلیارد ریالی رسید.

بر اساس این گزارش، بانک ملت در تیرماه امسال 86 هزار و 925 میلیارد ریال درامد کسب کرد. در چهارماهه منتهی به 31 تیرماه 1401 مانده سپرده بدون هزینه بانک ملت به رقم 3387 هزار میلیارد ریال رسید.

درآمدزایی بانک در سال جاری نشان از عملکرد چشمگیر بانک دارد. این بانک در چهارماهه منتهی به 31 تیرماه 1401 مبلغ 462 هزار و 647 میلیارد ریال درامد کسب کرده بود که از 347 هزار و 626 میلیارد ریال از محل درآمد تسهیلات اعطایی، 33هزار و 28 میلیارد ریال از محل درآمد سپرده گذاری، 34 هزار و 270 میلیارد ریال از محل درآمد اوراق بدهی مبلغ 544 میلیارد ریال از محل درآمد سرمایه گذاری و مبلغ 33 هزار و 566 میلیارد ریال از محل کارمزد درآمد عاید بانک ملت شده است.
در حالی درآمد از محل تسهیلات اعطایی به عنوان مهمترین محل درامد بانکها، به رقم 247 هزار و 626 میلیارد ریال رسیده که در سال گذشته در دوره مشابه تنها 162 هزار میلیارد ریال درآمد کسب کرده بود، لذا در این دوره 85 هزار میلیارد ریال بیش از سال گذشته درامد کسب کرد.
در مقابل این درآمد زایی بانک هزینه های اساسی خود را کاهش داده که با توجه به رشد درآمدی بانک ، تا پایان سال سودآوری بانک افزایش بیشتری نسبت به دوره مالی گذشته خواهد داشت. در واقع ، بانک ملت در خرداد امسال نسبت به سال گذشته 17 شعبه را کاهش داده و از 1406 شعبه در خرداد سال گذشته به تعداد 1389 شعبه در خرداد سال جدید شد.
از دیگر مواردی که بانک ملت در آن درخشش خوبی را تجربه کرده و با رخدادهای جدید بانک قطعا تا پایان سال این نسبت رشد قابل توجهی را در این حوزه تجربه خواهد کرد، نسبت کفایت سرمایه بانک است؛ چرا که در سال جاری با رقم 8.2 درصدی به کار خود ادامه داده که با افزایش سرمایه 27 درجریان قطعا وضعیت بهتری پیدا می کند.

از دیگر نسبت های مهم نسبت بهره مالکانه است. در خرداد امسال بانک ملت 89 هزار میلیارد ریال سود خالص داشته و در کنار ان مبلغ 672 هزار میلیارد ریال مجموع حقوق مالکانه ارائه کرد. که بر همین اساس ارزش مالکانه بانک به رقم 13 درصد رسیده که رقم مناسبی در این حوزه است و گویای مناسب بودن سوداوری بانک از حقوق صاحبان سهام است.

و بر اساس این عملکرد، سود انباشته بانک ملت در خرداد امسال نسبت به ابتدای سال گذشته که رقم 95 هزار میلیارد ریال بود در خرداد امسال با رشد سه برابری به رقم 270 هزار میلیارد ریال رسید. نسبت به اخر سال 1400 با رقم 216 هزار میلیارد ریالی نیز رشدی 11 درصدی داشت.

بر اساس موارد ذکر شده بانک ملت در پایان امسال به مراتب شرایط بهتری را نسبت به دوره های مالی گذشته تجربه خواهد کرد و سهامداران و ذینفعان خود را متعجب خواهد کرد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: