کد خبر: ۲۰۵۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - 13 August 2022
دبیر کل کانون صرافان با اشاره به وجود ۴٠ میلیارد دلار ارز خانگی، پیش بینی کرد در صورت تداوم رایزنی‌های مثبت در مذاکرات باید منتظر کاهش دلار و دیگر ارزها بود.

دبیر کل کانون صرافان با اشاره به وجود ۴٠ میلیارد دلار ارز خانگی، پیش بینی کرد در صورت تداوم رایزنی‌های مثبت در مذاکرات باید منتظر کاهش دلار و دیگر ارزها بود.

به گزارش بانکداری ایرانی، کامران سلطانی‌زاده به ایلنا اعلام کرد: با توجه به اینکه پس از توافق دسترسی ایران به منابع ارزی افزایش می‌یابد و تبادلات ارزی روان‌تر خواهد شد به طور قطع این روند در نرخ ارز در بازار ایران اثرگذار است.

مردم می‌دانند پس از توافق برگشت ارز حاصل از صادرات سهل‌تر انجام می‌شود. هزینه‌های بازگشت ارز کاهش پیدا می‌کند و تجارت ایران روان‌تر می‌شود. همچنین پس از احیای برجام فروش نفت و مشتقات نفتی افزایش می‌یابد و با رفع تحریم‌های کشتیرانی هزینه حمل و نقل کالا کاهش پیدا می‌کند. به طور کلی هزینه‌های تمام شده صادرات و واردات و تجارت ایران کاهش پیدا می‌کند و قیمت ارز هم از این روند و شرایط تاثیر می‌پذیرد.

هر چه میزان صادرات و ورود کالاهای ایرانی به بازارهای بین‌المللی افزایش یابد، درآمدهای ارزی و عرضه ارز در بازار افزایش خواهد داشت. ایجاد امنیت اقتصادی، ایجاد امنیت روانی و ذهنی بین مردم منجر به کاهش خرید سرمایه‌ای، ارز در بازار می‌شود و در این شرایط کاهش تقاضا و افزایش عرضه به وجود می‌آید که نتیجه آن برقراری ثبات در بازار ارز است.

در ایام تعطیل و نیمه تعطیل زمان مناسبی برای ارزیابی واکنش بازار نیست و نمی‌توان تحلیل درستی از روند بازار داشت اما از هفته گذشته که بحث رایزنی‌ها برای ایجاد توافق در مذاکرات مطرح بود، کاهش نرخ ارز مشاهده شد. همین ذهنیت مثبت مردم و کاهش نرخ ارز نشان داد احیای برجام می‌تواند در قیمت نهایی ارز تاثیر داشته باشد.

بازار نشان می‌دهد در این ایام فروشنده‌های ارز در بازار افزایش پیدا کرده‌اند و اخبار مذاکرات بر روی افرایش فروش ارز و افزایش عرضه ارز مردم در بازار تاثیر مثبت گذاشته‌ است.

دو ماه قبل نرخ ارز وارد کانال ٣١ هزار تومان شد و از این رو بسیاری از صادرکنندگان ارز را نگهداری کردند که در موقعیت بهتری عرضه کنند اما شرکت ها هم برای تامین نیاز ریالی باید ارز به فروش برسانند و با توجه به اینکه احتمال می‌دهند توافق منتج به کاهش نرخ ارز شود به طور قطع فروش ارز افزایشی خواهد بود و همین رفتار هم بر روند کاهشی نرخ ارز کمک می‌کند.

از چند سال گذشته مردم و بسیاری از صادرکنندگان با توجه به دغدغه‌های که داشتند سپرده‌های ریالی را از شبکه بانکی خارج و تبدیل به ارز، سکه و مسکوکات طلا کردند که نمونه جمع آوری ارز و طلا خانگی در صندوق امانت بانک ملی دیده شد که چندی پیش به سرقت رفت. طبق اخبار غیر رسمی حدود ۴٠ میلیارد دلار ارز خانگی یعنی به ازای هر ایرانی ۵٠٠ دلار وجود دارد.

البته باید توجه داشت بخشی از نقدینگی ایرانی‌ها به ملک خارجی تبدیل شد و تنها در دو سال گذشته به اندازه حدود ١٠ هزار واحد مسکونی ارز خارج شد. اگر مردم اطمینان حاصل کنند که روند کاهشی نرخ ارز ادامه‌دار خواهد بود، نسبت به فروش و تخلیه ارزهای خانگی در بازار اقدام می‌کنند.

عدم توافق در این دور از مذاکرات باعث رشد جهشی قیمت ارز خواهد شد و ایران نشان داد آمادگی مقابله با تنش ارزی را دارد. چراکه راه‌های درآمدهای ارزی را پیدا کرده و شرکای قوی مانند چین و روسیه دارد و با توجه به افزایش قیمت نفت و ذخایر ارزی، عدم توافق نمی‌تواند منجر به افزایش جهشی قیمت دلار شود.

باران ایرمان
برچسب ها: صرافان ، دلار ، ارز ، صادرات
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: