کد خبر: ۲۰۴۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۵ تير ۱۴۰۱ - 16 July 2022
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به ارزش ۶۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان در بورس گفت: بانک‌ها مفهوم دارایی غیر مشهود را نمی‌دانند!

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به ارزش ۶۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان در بورس گفت: بانک‌ها مفهوم دارایی غیر مشهود را نمی‌دانند!

 سورنا ستاری در همایش شرکت‌های دانش بنیان و بازار سرمایه اعلام کرد: خلاصه مفهوم شرکت‌های دانش بنیان، سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است. به اشتباه تصور می شود می‌توان با پول دولت محصولی را به مردم ارائه کرد اما محصول نتیجه سرمایه گذاری بخش دولت است. اگر تمایل به رساندن محصولی به مردم وجود دارد باید بخش خصوصی را ترغیب کرد تا در اکوسیستم سرمایه گذری کند.

دانشگاه‌ها در پارک‌های فناوری و انواع صندوق های سرمایه گذاری حضور دارند. به طوری که قدرت دانش باعث سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش شده و میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در پارک فناوری پردیس نسبت به دولت 25 به یک است و فقط 12 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش جاری پارک فناوری پردیس شد.

باید ساختارهایی شکل گیرد که بخش خصوصی به جای بازار دلار و طلا به سمت پژوهش حرکت کند. در ایران سالانه 400 هزار لیتر خون به کشورهای اتریش و آلمان صادر می‌شود تا دو فرآورده بدست آید. قیمت EVG در هر ریال 200 دلار است و ایرانی‌ها هر گرم از این ماده را 4 هزار یورو خریداری می‌کنند در حالی که مواد اولیه این فرآورده را ایران صادرات می کند.

یک شرکت دانش بنیان برای تولید همین فرآورده‌ها راه اندازی شده و سال جاری 50 درصد مصرف از همین شرکت بدست می‌آید اما با مراجعه به یکی از بانک‌ها باید برای دریافت تسهیلات، سند زمین خیابان فرشته را به عنوان ضمانت ارایه دهد. این نشان می‌دهد بانک‌ها هنوز مفهوم دارایی غیر مشهود را نمی‌دانند.

توصیه می‌شود بر روی صندوق‌های جسورانه و فناوری سرمایه گذاری شود. چراکه تمام مشوق‌ها و امکانات در این صندوق دیده شده است.

زمانی وقتی درباره شرکت‌های دانش بنیان حرف زده می شد، می‌خندیدند اما امروزه ارزش شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه بیش از 60 هزار میلیارد تومان است و هر کسی جلوی شرکت‌های دانش بنیان بایستد، می‌بازد. هر چند شرکت‌های دانش بنیان با مقاومت بخش خصوصی سنتی و بخش دولتی مواجه هستند اما مقاومت در برابر شرکت‌های مبتنی بر فناوری غیرممکن است و ثابت شده شرکت‌های دانش بنیان برنده هستند.

واتس آپ کار را با 50 نفر در یک ساختمان کرایه‌ای شروع کرد و هم اکنون دارای سرمایه بالایی است و این قدرت دانش را نشان می‌دهد. یک شرکت ایرانی مربوط به هوش مصنوعی دارای دو هزار نیروی انسانی و جوانان برنامه نویس است که تنها 3 الی 4 ساختمان اجاره‌ای دارد. مسئولان چگونه می‌توانند قیمتی به ارزشی برای این شرکت تعیین کنند ؟

باید قانون جهش دانش بنیان را مطاله شود و از مشوق‌های بورسی و معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان مطلع شوند. برای پژوهش پول کمی خرج نشده و نتایج مطلوبی از پژوهشکده‌ها دریافت شده اما در مواردی هم اعمال مقررات و قوانین اشتباه باعث ورشکستگی شرکت‌ها و خروج جوانان می شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: