کد خبر: ۲۰۴۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۵ تير ۱۴۰۱ - 16 July 2022
محمدمهدی ناصحی، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: در حال حاضر بیش از ٩۵درصد جامعه از پوشش بیمه درمانی بهره‌مند هستند. ناصحی افزود: در ١٠ سال قبل به نحوی دیگر سعی در ایجاد بیمه همگانی شده بود که به این شکل نبود؛ اما این‌بار با حمایت مجلس شورای اسلامی گام مهمی در پوشش جمعیتی بیمه سلامت جامعه برداشته شد و اکنون ٩۵درصد جامعه پوشش بیمه دارند و بقیه هم بالقوه بیمه‌‌اند؛ یعنی به محض مراجعه به مراکز درمانی مشمول بیمه درمانی خواهند شد.

 مدیر عامل سازمان بیمه سلامت اعلام کرد که سازمان بیمه سلامت و تامین اجتماعی و بیمه نیروهای مسلح برای انتقال منابع ارز دارو آمادگی دارند. ناصحی در برنامه صف اول با اشاره به اهمیت انتقال منابع ارز دارو به بیمه‌ها افزود: اگر منابع به درستی از طریق بیمه پرداخت شود و مابه‌التفاوت را بیمه به جای مردم پرداخت کند، مشکلات دارو حل می‌‌شود. در این صورت با انتقال ارز هم دسترسی مردم به دارو بیشتر می‌‌شود و هم از قاچاق دارو جلوگیری می‌‌شود. ما آمادگی لازم را در بیمه سلامت، بیمه تامین اجتماعی و بیمه نیروهای مسلح داریم؛ البته نکته مهم پرداخت منابع است.


ناصحی گفت: اگر تامین اعتبارات انجام شود، پرداخت‌‌های بیمه‌ها به مراکز و داروخانه‌ها به‌روز می‌‌شود و هدف اصلی که دسترسی بهتر مردم به دارو است، میسر خواهد شد. محمدمهدی ناصحی، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: در حال حاضر بیش از ٩۵درصد جامعه از پوشش بیمه درمانی بهره‌مند هستند. ناصحی افزود: در ١٠ سال قبل به نحوی دیگر سعی در ایجاد بیمه همگانی شده بود که به این شکل نبود؛ اما این‌بار با حمایت مجلس شورای اسلامی گام مهمی در پوشش جمعیتی بیمه سلامت جامعه برداشته شد و اکنون ٩۵درصد جامعه پوشش بیمه دارند و بقیه هم بالقوه بیمه‌‌اند؛ یعنی به محض مراجعه به مراکز درمانی مشمول بیمه درمانی خواهند شد.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت افزود: در تیر ماه هم ١٠میلیون نفر تمدید بیمه شدند بدون اینکه هزینه‌‌ای برای مردم داشته باشد. ناصحی افزود: برای دهک‌‌های مورد پوشش قرارگرفته پیامک ارسال شد و در سامانه شهروندی بیمه سلامت امکان مشاهده جزئیات پوشش بیمه همگانی هست. مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: همه روستاییان کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند و همه افراد سه دهک پایین رایگان بیمه درمانی شده‌‌اند و سایر دهک‌‌ها هم پوشش بیمه سلامت دارند که این رویه دولت سیزدهم و وزارت بهداشت است. ناصحی در برنامه صف اول افزود: افراد با مراجعه به مراکز پیشخوان دولت و سامانه شهروندی بیمه سلامت ارزیابی شده و حق بیمه مشخصی را پرداخت می‌‌کنند که در سه دهک پایین جامعه رایگان است.

او با بیان اینکه رسانه ملی در اطلاع‌رسانی پوشش بیمه همگانی همراهی کرد، ادامه داد: اگر کسانی از این موضوع بی‌اطلاع هستند با مراجعه به مراکز پیشخوان دولت و سامانه شهروندی بیمه سلامت از این پوشش بهره‌‌مند خواهند شد. همچنین شماره ١۶۶۶برای تماس تلفنی در همین زمینه در نظر گرفته شده است. ناصحی افزود: در بخش بستری ٩۵درصد پوشش و در بخش سرپایی ٨٠درصد خدمات با پوشش بیمه ارائه می‌‌شود و برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیز رایگان است. مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: انتقال و تجمیع منابع از اصول مهم برای افزایش کارآیی در حوزه سلامت است، در حال حاضر تمرکز منابع نداریم و این مهم در قانون آمده در مجلس مورد تاکید است و اکنون به جمع‌‌بندی در این زمینه رسیدیم و مقاومت در برابر تجمیع منابع مالی حوزه سلامت کمتر شده است. ناصحی گفت: برنامه بیمه سلامت این است که هم عمق خدمات و هم عمق پوشش خدمات بالا رود.

او ادامه داد: وزارت بهداشت به تجمیع منابع رویکرد مثبتی دارد و مجلس هم این رویکرد را دارد و امیدوایم این هدف محقق تا منابع سرگردان در جای درست و به نفع مردم استفاده شود. مدیر عامل سازمان بیمه سلامت افزود: در بخش بستری بیمه سلامت همگانی کارآیی لازم را در بخش دولتی و خصوصی دارد هم از نظر تجهیزات و تخصص شرایط خوبی دارد؛ اما در بخش سرپایی و بخش خصوصی چندان بیمه‌ها کارآمد نبودند و نگاه ما این است به این سمت برویم و مشکلات را کاهش دهیم از جمله پوشش ٧٠درصدی بیماران اوتیسم در بخش خصوصی از این اقدامات است. ناصحی گفت: برای معلولان تحت پوشش بهزیستی هم اعتبارات لازم گرفته شده است و خدمات توانبخشی با پوشش ٧٠درصدی در بخش خصوصی ارائه می‌‌شود. او افزود: برخی از مصوبات دیگر در حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج هم شورای عالی بیمه نیازمند تصویب در هیات وزیران است.

ناصحی گفت: هم مجلس و هم دولت به‌طور جدی به حوزه سلامت توجه دارند از جمله ۵هزار میلیارد تومان بابت بیماران مزمن خاص و صعب‌العلاج به سازمان اختصاص داده شده است؛ البته از قبل هم هزار میلیارد تومان برای این بخش در نظر گرفته شده بود. او با بیان اینکه آخرین آمار از مرکز ملی تحقیقات سلامت درباره پرداخت از جیب مردم ۳۸/ ۵ است که مربوط به سال ٩٨ است، ادامه داد: با پوشش بیمه و خدمات برای بیماران صعب‌العلاج این هزینه کاهش خواهد یافت. ناصحی گفت: اگر عمق خدمات درست نباشد بیمه سطحی خواهد بود الان در سطح متوسط هستیم در دنیا و با این‌سازوکارها تا پایان دولت عمق پوشش بیمه سلامت فراتر از دهه‌های گذشته خواهد بود.

او افزود: در بحث سامان‌دهی ارز دارو مقوله بیماری‌‌های مزمن و کاهش هزینه‌ها مد نظر است تا به جای اینکه ارز به سمت واردات یا تولیدکننده برود و سر از قاچاق معکوس در بیاورد به‌دست مردم که مصرف‌کننده اصلی است، برسد. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت: دستگاه‌های نظارتی در نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی مسوول نظارت بر حسن اجرای نسخه الکترونیک هستند. ناصحی در ادامه برنامه صف اول با اشاره به روند اجرای نسخه الکترونیک گفت: در گذشته نسخه الکترونیک با چالش‌‌هایی مواجه بود که زیر ساختی بود و عمده آن رفع شد نسخه الکترونیک گنجینه ارزشمند اطلاعات سلامت برای سیاستگذاری سلامت، توسعه شبکه‌های بهداشتی و درمانی، تشکیل پرونده سلامت الکترونیک و دستیابی به خدمات هوشمند سلامت، پزشکی از راه دور است.

او گفت: توسعه بیمارستان و تخت دیگر در جهان مد نظر نیست، بلکه مدیریت و تجمیع اطلاعات کارهایی است که از هدر رفت منابع جلوگیری می‌‌کند و خدمات به‌صورت هدفمند به بیماران ارائه می‌‌شود، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: در حال حاضر پرداخت‌‌های ما صرفا بر اساس نسخه الکترونیک است و البته ممکن است برخی پزشکان و مراکز هنوز بیماران را با نسخه کاغذی مواجه کنند که اجحاف در حق بیمار است و بیمار از بیمه محروم می‌‌شود. او گفت: دستگاه‌های نظارتی در نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی مسوول نظارت بر حسن اجرای نسخه الکترونیک هستند. ناصحی افزود: در حال حاضر دولت و مجلس عزم جدی دارند تا بهترین راه‌ها در حوزه سلامت به‌کار گرفته، منابع تجمیع و خدمات بصورت الکترونیک و با کمک نسخه الکترونیک ارایه شود. مقاومت‌‌های گذشته تا حدی شکسته شده است و وزارت بهداشت به دنبال این است یک درگاه مشترک برای بیمه‌ها ایجاد تا نسخه الکترونیک به درستی اجرا شود. او ادامه داد: برای تسهیل ورود شرکت‌های دانش‌بنیان خوشبختانه اقدامات انجام‌شده و بیش از ١٠٠ شرکت در سامانه نسخه الکترونیک وارد شده و پنل‌‌های بهتری از نمونه دولتی ارائه کردند و با رعایت امنیت و حریم خصوصی امیدواریم این حضور شرکت‌های دانش‌بنیان قوی‌‌تر شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: