کد خبر: ۲۰۴۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۸ تير ۱۴۰۱ - 29 June 2022
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
در صنعت بیمه حدود 20 شرکت باکیفیت وجود دارند که خدمات قابل‌توجهی را ارائه می‌دهند. هرکدام از شرکت‌ها دارای وضعیت خاصی هستند که انتخاب را کمی سخت می‌کند.

در صنعت بیمه حدود 20 شرکت باکیفیت وجود دارند که خدمات قابل‌توجهی را ارائه می‌دهند. هرکدام از شرکت‌ها دارای وضعیت خاصی هستند که انتخاب را کمی سخت می‌کند اما برای خرید بیمه‌های عمر وزندگی شرکت‌های بیمه باید به چند مساله مهم مانند نرخ سود پرداختی در سال‌های قبل، نسبت و سطح توانگری و وضعیت شرکت در حوزه بیمه عمر و موارد دیگر توجه کرد.

توانگری ملاک اصلی
شرکت‌های بیمه ازنظر توانگری مالی به پنج سطح مختلف تقسیم می‌شوند. این توانگری در پرداخت خسارت‌های بیمه شخص ثالث و پرداخت وجه بیمه عمر نقش بسیار تأثیرگذاری خواهد داشت. شرکت‌های بیمه‌ای که در سطح یک توانگری مالی قرار دارند، بهترین انتخاب برای خرید یا تمدید بیمه هستند. این شرکت‌ها در وضعیت مالی بسیار خوبی قرار داشته و معمولاً در کمترین زمان خسارت واردشده را پرداخت می‌کنند. شرکت‌های بیمه پارسیان ، ملت و پاسارگاد در بین شرکت‌های بیمه رشد قابل‌توجهی را در سال‌های اخیر در حوزه نسبت توانگری تجربه کردند و تقریباً از سال 9697 تا سال 1400 هرسال نسبت به سال قبل رشدی بیش از 10 درصدی را نشان دادند

وضعیت شرکت‌ها در بخش بیمه عمر چگونه است؟
از دیگر مواردی که باید برای خرید از شرکت‌های بیمه توجه کرد وضعیت شرکت‌ها در حوزه بیمه عمر است. اینکه سقف بیمه عمر شرکت‌ها چگونه است. در عملکرد شرکت‌ها باید به موضوع قراردادهای شرکت بیمه با بیمارستان‌ها ، موضوع تسهیلات و موارد دیر مطرح است. اعداد اعلام‌شده برای هر شرکت برای دوره‌های گذشته بوده و ممکن است اخیر تغییر کرده باشد.

بیمه پارسیان؛ بیمه پارسیان طرح‌های متنوعی برای بیمه عمر دارد. از بیمه عمر خانواده، بیمه عمر و سرمایه‌گذاری طرح سالمندان گرفته تا بیمه عمر و سرمایه‌گذاری طرح سنوات و بیمه عمر و سرمایه‌گذاری برای کودکان. این شرکت در سال ۹۹ سود معادل ۲۲ درصد به بیمه‌نامه‌های عمر اندوخته دار خودپرداخت کرده است.

این شرکت بیمه همچنین در حال حاضر و در سراسر کشور با بیش از ۹۹۱ مرکز درمانی ازجمله بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز تصویر‌برداری قرارداد همکاری دارد. فرانشیز بیمه تکمیلی پارسیان هم ۱۰ درصد است. پوشش زایمان بیمه تکمیلی پارسیان هم به انتخاب بیمه‌شده از ۱ میلیون تومان تا ۴ میلیون تومان است. این شرکت نیز تسهیلات از محل بیمه عمر پرداخت می‌کند.

بیمه پاسارگاد ؛ بیمه عمر این شرکت اگر بیمه‌شده به هر دلیلی فوت کند، اندوخته صندوق سرمایه‌گذاری بیمه‌نامه را به‌علاوه‌ی حداکثر ۳۶۰ برابر حق بیمه پرداختی ماهانه او به ذینفعان پرداخت می‌کند.

بیمه آسیا؛ بیمه عمر آسیا هم امکان افزایش سنواتی سرمایه از ۵ تا ۱۵ درصد را به بیمه‌شده می‌دهد. البته به‌شرط افزایش سنواتی حق بیمه. سقف پرداختی سرمایه فوت در بیمه عمر آسیا ۵۰۰ میلیون تومان است. البته اگر بیمه‌شده بخواهد می‌تواند برای جلوگیری از اثر تورم سالانه این مبلغ را به میزان ۵ تا ۱۵ درصد افزایش دهد.

بیمه ملت؛ پرداخت هزینه پزشکی امراض (سکته قلبی، سکته مغزی، جراحی عروق کرونر، سرطان و پیوند اعضای اصلی بدن) بیمه عمر ملت هم به‌صورت بلاعوض برای حداکثر سه گروه بیماری تا سقف ۳ میلیارد ریال محاسبه می‌شود.

بیمه سینا؛ سقف سرمایه فوت طبیعی بیمه عمر سینا ۲۰۰ میلیون تومان است و پوشش امراض ۳۰ میلیون تومانی دارد.

بیمه دانا؛ سقف سرمایه فوت بیمه عمر دانا تا ۳۶۰ برابر حق بیمه پرداختی ماهانه است و بیمه‌شده این امکان را دارد تا بعد از گذشت ۲ سال بدون نیاز به ضامن ۹۰ درصد اندوخته بیمه‌نامه خود وام بگیرد.

میانگین نرخ سود مشارکت
در بین برخی از شرکت‌های بیمه که در جدول زیر مشاهده می‌شود تا سال 98 شرکت‌ها وضعیت رو به افولی را در پرداخت سود مشارکت داشتند اما از سال 98 این وضعیت رشد یافته تا اینکه در سال 99 به دلیل بازدهی در بورس اغلب شرکت‌ها بالای 30 درصد سود مشارکت پرداخت کردند. شرکت‌های بیمه پاسارگاد، پارسیان و ملت در سال‌های اخیر یک‌رویه ثابتی را برای سود مشارکت در نظر گرفته و برخلاف برخی از شرکت‌ها که نوسان زیادی را در این حوزه تجربه کرده‌اند این شرکت‌ها رویه ثابت رو به رشدی را تجربه کردند.

میانگین نرخ سود شرکت‌های بیمه از سال 1390 تا سال 98
شرح ملت پاسارگاد پارسیان سامان ما کوثر کارآفرین
میانگین 25 20 22 19 25 23 19

بیمه عمر و سرمایه‌گذاری چیست؟
بیمه عمر و سرمایه‌گذاری یکی از بیمه‌هایی است که به علت داشتن پوشش‌های متعدد و امکان سرمایه‌گذاری موردتوجه بسیاری از افراد در سراسر دنیا قرارگرفته است. پوشش‌های متعدد و مختلف این بیمه‌نامه باعث شده تا افراد بتوانند در شرایط سخت از شرکت بیمه خسارت دریافت کنند. بیمه عمر و سرمایه‌گذاری از ترکیب دو بخش پوشش‌های بیمه‌ای و قسمت خدمات سرمایه‌گذاری تشکیل‌شده است .

الف: بخش پوشش‌های بیمه‌ای : در این قسمت ، ابتدا شخص ، مبلغی تعیین می‌کند که این مبلغ در صورت فوت وی به هر علت حتی فوت طبیعی ، فوت براثر بیماری ، حادثه ، زلزله ، تصادف رانندگی و ... به بازماندگان پرداخت می‌شود . این مبلغ در سریع‌ترین زمان و بدون نیاز به تبعیت از قانون انحصار وراثت و مالیات بر ارث و ... محاسبه و به بازماندگان پرداخت خواهد شد . این مبلغ در اصطلاح "سرمایه فوت" نامیده می‌شود . ( این سرمایه تا سقف 5.000.000.000 ریال قابل‌ارائه است ) همچنین انتخاب بازماندگان ( که در بیمه‌نامه به‌عنوان ذینفعان مشخص می‌شود) در اختیار بیمه‌گذار هست . به‌طور مثال شخص می‌تواند فرزند 2 ساله خود ، مادر ، خواهر ، همسر و ... را ذینفع یا استفاده‌کننده قرار دهد .

ب: خدمات سرمایه‌گذاری :در بیمه عمر و سرمایه‌گذاری علاوه بر اینکه پوشش‌های بیمه‌ای از پرداخت اولین قسط حق بیمه شروع می‌شوند ، از همان ابتدا نیز بر پس‌اندازهایی که توسط بیمه‌گذاران به‌عنوان قسط حق بیمه پرداخت می‌شود سود تضمینی ، به‌صورت بهره مرکب و روزشمار تعلق می‌گیرد و پس از پایان دوره بیمه‌نامه ( که به‌دلخواه شما می‌تواند بین 5 الی 30 سال باشد ) کل مبلغ پس‌انداز شده به همراه سود بهره مرکب آن به بیمه‌گذار پرداخت می‌شود ( به زبان ساده کل پولی که از ابتدا تا انتها جمع شده + سود بهره مرکب و روزشمار آن !) در حقیقت این سرمایه‌گذاری حاصل جمع‌آوری پس‌اندازهای ماست با این تفاوت که به این پس‌اندازها از ابتدای سرمایه‌گذاری سود ویژه تعلق می‌گیرد .

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: