کد خبر: ۲۰۴۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۱ - ۰۷ تير ۱۴۰۱ - 28 June 2022
جمعی از اعضای تعاونی مسکن کارکنان آموزش و پرورش فنی و حرفه‌ای شهر تهران در اعتراض به مطالبه ۳۰ ساله اعضا مبنی بر واگذاری زمینی که از سال ۱۳۷۲ خریداری شده اعتراض خود را در مقابل وزارت راه و شهرسازی مطرح کردند؛ البته اعضای تعاونی می‌گویند که دست کم ۳۳ تعاونی و ۳۰ هزار خانوار در نوار شمالی، شمال شرقی و غربی تهران درگیر مشکلات تعاونی‌های زمین و مسکن هستند.

بانکداری ایرانی- جمعی از اعضای تعاونی مسکن کارکنان آموزش و پرورش فنی و حرفه‌ای شهر تهران در اعتراض به مطالبه ۳۰ ساله اعضا مبنی بر واگذاری زمینی که از سال ۱۳۷۲ خریداری شده اعتراض خود را در مقابل وزارت راه و شهرسازی مطرح کردند؛ البته اعضای تعاونی می‌گویند که دست کم ۳۳ تعاونی و ۳۰ هزار خانوار در نوار شمالی، شمال شرقی و غربی تهران درگیر مشکلات تعاونی‌های زمین و مسکن هستند.

به گزارش ایسنا، ابراهیم صمدی ـ نماینده اعضای تعاونی مسکن کارکنان آموزش و پرورش فنی و حرفه‌ای شهر تهران در این رابطه اظهار کرد: در سال ۱۳۷۲ به استناد ماده ۳۲ آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی واگذاری و احیای اراضی مصوب شورای عالی انقلاب اسلامی که با هدف تامین مسکن کارکنان دولت ارایه و فروخته می‌شد، زمینی در شمال شهر تهران در ازای دو فقره چک به تعاونی مسکن کارکنان آموزش و پرورش فنی و حرفه‌ای شهر تهران فروخته شد؛ با این حال پس از مدتی به دلیل بالاتر از تراز ۱۸۰۰ متر بودن، ممنوعیت ساخت پیدا کرد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۷ دستوری مبنی بر ممنوعیت ساخت و ساز در این مناطق و تبدیل آن به فضای سبز و همچنین ارایه زمین و یا خانه به عنوان معوض به اعضای تعاونی صادر شد ولی این دستور نیز تا سالها مسکوت و پنهان نگه داشته شد.

صمدی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۷ مطالبه اعضای تعاونی برای دریافت زمین معوض آغاز شد، خاطرنشان کرد: در همین راستا هیات دولت ارایه زمین معوض در ۵ نقطه اطراف تهران را در سال ۱۳۹۳ تصویب کرد که متاسفانه تا به امروز اجرایی نشده و مطالبه قانونی اعضای تعاونی مابین وزارت راه، استانداری و سازمان ملی مسکن پاسکاری شده و هیچ کدام مسوولیت کار را بر عهده نمی‌گیرند.

وی مسوولیت مستقیم این کار را بر عهده وزارت راه و سازمان ملی مسکن دانست و گفت: مطابق قانون، مسوولیت رسیدگی به زمین‌های خارج از محدوده بر عهده سازمان ملی زمین و مسکن است. لذا این سازمان موظف است نسبت به ارزش‌گذاری زمین‌های عوض و معوض و معاوضه قانونی آن اقدام کند.

صمدی با اشاره به تجمع اعضای تعاونی مسکن کارکنان آموزش و پرورش فنی و حرفه ای شهر تهران در مقابل ساختمان وزارت راه و برگزاری جلسه ای با مدیرکل دفتر نظارت بر طرح های توسعه و عمران وزارت راه، گفت: در این جلسه مقرر شد تا ظرف دو هفته جلسه ای ما بین وزارت راه و شهرسازی، سازمان ملی مسکن،استانداری، بازرسی ریاست جمهوری و سازمان بازرسی کل کشور... جهت رسیدگی به این مشکل و تعیین نوع ارزشگذاری زمین عوض و معوض تشکیل شده و طی آن معاوضه زمین با دستور مستقیم وزیر راه و شهرسازی اجرایی شود.

این عضو تعاونی مسکن کارکنان آموزش و پرورش با بیان اینکه تقاضای ما این است که حقیقت ماجرا به صورت شفاف به اعضا گفته شود، ادامه داد: در این جلسه با قطعیت عنوان شد که با توجه به مصوبه هیات دولت تحت هیچ شرایطی زمین معوض در داخل شهر تهران داده نمی‌شود و زمین‌هایی در اطراف تهران برای این موضوع پیشنهاد شده است.

وی تاکید کرد: خواسته بعدی اعضا اجرای صحیح ارزش‌گذاری عوض و معوض و واگذاری زمین‌های مناسب با قید فوریت به ارزش واقعی زمین اصلی و همچنین دارای زیرساخت و تاسیسات لازم و با قید فوریت است و واگذاری زمینی که فاقد این شرایط باشد مورد قبول اعضای تعاونی نخواهد بود.

وی، ارزشگذاری صحیح و کارشناسی شده زمین‌های عوض و معوض و تعیین تکلیف سریعتر آن را خواسته اصلی اعضای تعاونی عنوان کرد و گفت: این تعاونی بیش از ۵۵۰ عضو دارد که از سال ۱۳۷۲ برای دریافت زمین اقدام کرده و دنبال مطالبات خود هستند. امیدواریم که بعد از گذشت ۳۰ سال بتوانیم هر چه سریعتر حقوق قانونی خود را مطالبه کنیم.

عضو تعاونی مسکن کارکنان آموزش و پرورش فنی و حرفه ای شهر تهران تاکید کرد: لازم به ذکر است که این مشکل محدود به تعاونی ما نبوده و دست کم ۳۳ تعاونی و ۳۰ هزار خانوار دیگر در نوار شمالی، شمال غربی و شرقی شهر تهران درگیر این مساله هستند که رفع آن یک ضرورت بنیادی و به نفع مالکین و شهر تهران خواهد بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: