کد خبر: ۲۰۳۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - 14 June 2022
سخنگوی اجرای قانون جدید چک گفت: حجم چک‌‌های مبادله‌شده در سامانه چکاوک در سال۱۴۰۰ حدود ۲۷۰۰هزار میلیارد تومان بوده که ۴هزار میلیارد تومان آن متعلق به چک‌‌های تضمین‌شده است.

تحلیل بازار : سخنگوی اجرای قانون جدید چک گفت: حجم چک‌‌های مبادله‌شده در سامانه چکاوک در سال۱۴۰۰ حدود ۲۷۰۰هزار میلیارد تومان بوده که ۴هزار میلیارد تومان آن متعلق به چک‌‌های تضمین‌شده است.


آمنه نادعلی‌زاده درخصوص اهمیت چک‌‌های تضمین شده در سیستم بانکی گفت: به لحاظ اهمیت، تعداد چک‌‌های تضمین‌شده در سال۱۴۰۰ حدود یک‌درصد چک‌‌های عادی و حدود ۱۵درصد مبلغ چک‌‌های مبادله‌شده است. او افزود: با توجه به اینکه در گذشته چک‌‌های تضمین‌شده مجهز به شناسه صیادی نبود، امکان استعلام آنها نیز وجود نداشت و گیرنده چک باید برای استعلام به بانک صادرکننده چک تضمینی مراجعه می‌‌کرد؛ اما در حال حاضر گیرنده می‌‌تواند با توجه به شناسه صیادی و ثبت این شناسه در سامانه صیاد از صحت چک اطمینان حاصل کند.

او درخصوص روش استعلام چک‌های تضمین‌شده گفت: یکی از این روش‌های استعلام مراجعه به وب‌سایت بانک مرکزی است که افراد می‌‌توانند با مراجعه به تب قانون جدید چک و با کلیک روی سرویس استعلامی چک، بر اساس اقوام اطلاعاتی جدید با وارد کردن شناسه صیادی، تاریخ سررسید، کد ملی گیرنده و وارد کردن مبلغ چک، به‌صورت سریع متوجه ثبت یا عدم ثبت چک تضمین‌شده شوند.

نادعلی‌زاده ادامه داد: افراد همچنین می‌‌تواند با ارسال یک پیامک بدون متن به شماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱، از روش‌های استعلام‌گیری آگاه شوند. سخنگوی اجرای قانون جدید چک افزود: افراد همچنین می‌‌توانند از طریق درگاه‌های اینترنتی مثل اینترنت بانک، همراه بانک، برنامک‌‌های موبایلی و خودپرداز بانک‌‌ها از صحت چک تضمین‌شده مطلع شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: