کد خبر: ۲۰۳۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - 10 June 2022
جدیدترین آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) حاکی از افزایش حدود ۶ درصدی تولید سیگار، افزایش ۶۸ درصدی برآورد قاچاق و افزایش حدود ۶۲ درصدی صادرات سیگار در سال ۱۴۰۰ است.

بانکداری ایرانی- جدیدترین آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) حاکی از افزایش حدود ۶ درصدی تولید سیگار، افزایش ۶۸ درصدی برآورد قاچاق و افزایش حدود ۶۲ درصدی صادرات سیگار در سال ۱۴۰۰ است.

به گزارش ایسنا، آمار منتشر شده درباره وضعیت تولید و قاچاق سیگار در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد سال گذشته بیش از ۶۲ میلیارد و ۴۷۵ میلیون نخ سیگار تولید شده که نسبت به تولید بیش از ۵۸ میلیارد نخ در مدت مشابه سال قبلش، ۶.۳ درصد افزایش داشته است.

در پی این افزایش تولید و با توجه به اینکه میزان مصرف سالانه سیگار در سال قبل، ۷۳ میلیارد نخ برآورد شده و همچنین توقف واردات رسمی سیگار از سال ۱۳۹۷، برآورد قاچاق سیگار هم با نزدیک به ۶۸ درصد افزایش، از شش میلیارد و ۶۱۰ میلیون نخ سیگار در سال ۱۳۹۹ به ۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون نخ سیگار در مدت مشابه امسال رسیده است.

سال گذشته کمیسیون تلفیق مجلس تصویب کرده که از ابتدای سال ۱۴۰۱ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی، مبلغ ۲۳۰ تومان، تولید داخل با نشان بین المللی برند، ۸۰۰ تومان و هر نخ سیگار وارداتی ۱۵۰۰ تومان به عنوان عوارض اضافه شود. موضوعی که با انتقادات و هشدارهای تولیدکنندگان نسبت به احتمال افزایش چشمگیر قاچاق همراه و در نهایت منتفی شد.

بر اساس این آمار برآورد مصرف سیگار هم نسبت به سال ۱۳۹۹ بیشتر شده است. به طوری که سال ۱۳۹۹ مصرف سیگار، ۶۵ میلیارد نخ برآورد شده بود که با ۱۲.۳ درصد افزایش در سال گذشته به ۷۳ میلیارد نخ رسیده است.

افزایش بیش از ۶۰ درصدی صادرات سیگار

همچنین آمارها نشان می‌دهد طی سال گذشته، صادرات سیگار با افزایش ۶۱.۶ درصدی به ۵۷۷ میلیون نخ رسیده است. صادرات سیگار در سال قبلش ۳۵۷ میلیون نخ بوده است. البته با وجود افزایش چشمگیر، همچنان رقم صادرات ناچیز است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: