کد خبر: ۲۰۳۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - 06 June 2022
یک فعال حوزه کار با بیان اینکه نمی توان نسبت به مشاغل سخت و زیان آوری که از مجرای قانونگذاری گذشته و تبدیل به قانون شده نگاه سلیقه ای داشت، گفت: نباید به بهانه اصلاح به تمام شاغل سخت ایراد گرفت و به عنوان این شغل ها خدشه وارد کرد.

بانکداری ایرانی- یک فعال حوزه کار با بیان اینکه نمی توان نسبت به مشاغل سخت و زیان آوری که از مجرای قانونگذاری گذشته و تبدیل به قانون شده نگاه سلیقه ای داشت، گفت: نباید به بهانه اصلاح به تمام شاغل سخت ایراد گرفت و به عنوان این شغل ها خدشه وارد کرد.

هادی ابوی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به صفت سخت و زیان آوری بیشتر مشاغل گفت: در حوزه سخت و زیان‌آور پیشنهاداتی داریم. درست است که در برخی از مشاغل، کار سخت است ولی کارگر یا نیروی کار می تواند تا ۳۰ سال کار کند و مزد کارش را بیشتر بگیرد اما چنانچه تمایل داشت می تواند سر بیست سال بازنشسته شود وگرنه ۳۰ سال کار می کند در عوض مزد بیشتر دریافت می کند ولی اینکه بگوییم کل سخت و زیان آورها محل ایراد است و به بهانه اصلاح ایراداتی به آنها وارد کنیم، درست نیست.

وی تصریح کرد: باید توجه کنیم آنچه که قانون شده و از مجرای قانونگذاری گذشته و برای تصویب آن ماهها و سالها وقت صرف شده است را نباید به یکباره و بر اساس نگاه و سلیقه مدیران دولتی یا برخی کارفرمایان دستخوش تغییر و خدشه قرار بدهیم.

این فعال حوزه کار در توضیح بیشتر گفت: برخی مشاغل مثل خبرنگاری ماهیتا سخت است چون فرد با انواع فشارهای روحی و روانی، استرس شغلی، فرسودگی و آسیبهای جسمی و حرکتی و سایر عوامل محیطی دست و پنجه نرم می کند بنابر این بحثی روی آن نداریم یا در مورد شغل آتش نشان که با مخاطرات و آتش سوزی همراه است ولی با وجود سخت و زیان آوری بعضا نگاه دیگری به آن می شود.

ابوی گفت: در کمیته های حفاظت فنی و شورای عالی حفاظت ساعتها بحث و گفت وگو می کنیم تا فرضا شغل آتش نشانی یا خبرنگاری تصویب شود ولی بعداً اینطور استدلال می کنند که خبرنگار سالم است و مشکل حادی ندارد در حالی که می دانیم خبرنگاری با آسیبهای جسمی و استرس شدید شغلی روبه رو است یا آتش نشان مواجه همیشه با آتش ندارد و شاید در سال دو مورد آتش سوزی باشد. اولا ما باید خدا را شکر کنیم که آتش‌سوزی در کار نباشد، ثانیا اگر فرد نکات ایمنی را رعایت کرده، تجهیزات ایمنی را به کار گرفته و به خوبی به وظیفه اش عمل کرده است نباید ماهیت کار او را زیر سوال ببریم و بگوییم چون گزارشی از حوادث و آتش سوزی نبوده پس مشمول سختی کار نیست.

این فعال حوزه کار با بیان اینکه در کشورهای دیگر حقوق شاغلین در کارهای سخت و زیان آور به درستی رعایت می شود، اظهار کرد:در کشورهای دیگر چه در بحث بازنشستگی، چه امید به کار و زندگی و چه ارتقای سطح کار، تبعیض و بی عدالتی را مطلقا شاهد نیستیم و حقوق افراد چه آنها که تمایل به بازنشستگی دارند چه آنها که سی سال کار را ترجیح می دهند، به طور کامل رعایت می شود.

ابوی افزود: در این کشورها پرستاری که در مجموعه های بیمارستانی کار می کند، شغلش سخت است حتی اگر ارتقا پیدا کند ولی ما می گوییم پرستاری که بعد از چند سال کار از بهیاری و پرستاری به سرپرستاری ارتقا می یابد از صفت سخت و زیان آوری خارج شود و به محض ارتقا به او سختی کار تعلق نمی گیرد، در حالی که علاوه بر وظایف خود مسئولیتی هم پذیرفته است لذا اینها مواردی است که عدالت در آنها رعایت نمی‌شود و باید به آنها پرداخت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: