کد خبر: ۲۰۳۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - 26 May 2022
سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره اقدامات اخیر واشنگتن علیه ایران و تحولات مذاکرات وین پاسخ داد.

 بانکداری ایرانی- سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره اقدامات اخیر واشنگتن علیه ایران و تحولات مذاکرات وین پاسخ داد.

به گزارش ایسنا به نقل از وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک‌ کنفرانس خبری در پاسخ به این که آیا تعهدی رسمی و علنی از سوی دولت جو بایدن برای عدم خارج کردن نام سپاه پاسداران از «فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی» وجود دارد یا نه که در دوران دولت دونالد ترامپ انجام شده بود، گفت: من در جایگاهی نیستیم که از جزئیات گفت‌وگوهای‌مان چیزی بگویم. شما قبلا از ما شنیده‌اید که ما قرار نیست درباره این موضوعات به صورت علنی صحبت کنیم. اما آن‌چه خواهم‌ گفت و رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم امروز درباره‌اش گفته بود، این است که اگر ایران خواسته‌های فرابرجامی‌اش را حفظ کند، ما همچنان ردشان خواهیم کرد و توافقی در کار نخواهد بود. مذاکرات در وین روی موضوع هسته‌ای متمرکز هستند، روی خود برجام. این چیزیست که ما بیش از یک سال است درباره‌اش به طور غیرمستقیم با ایرانی‌ها مذاکره کرده‌ایم. دو طرف این قضیه، یکی لغو تحریم‌هاست که اگر بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام در کار باشد، آماده‌ایم انجامش بدهیم، از طرفی هم بحث اقدامات هسته‌ای است که اگر بازگشت دوجانبه‌ای به پایبندی در کار باشد، ایران باید انجام دهد، این اقدامات هسته‌ای اقداماتی خواهند بود که اطمینان ایجاد می‌کنند ایران دوباره به طور دائمی و قابل راستی‌آزمایی از دست‌یابی به یک سلاح هسته‌ای منع می‌شود.

پرایس درباره ارجاع دادن هرگونه توافقی در مذاکرات وین به کنگره آمریکا جهت تایید نهایی بر اساس قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران(INARA) گفت: ما از نزدیک با قانون‌گذاران رایزنی خواهیم کرد تا مشخص شود این قانون چه شرطی در این باره تعیین می‌کند و طبق این قانون، ما قصد داریم اگر بازگشتی دوجانبه به پایبندی برجام در کار باشد، آن را برای بازبینی به کنگره ارائه دهیم.

او در ادامه در پاسخ به این که با توجه به این که در برخی گزارش‌ها ادعا شده است آمریکا محموله نفت خام و متعلق به ایران را از یک کشتی با پرچم روسیه در یونان توقیف کرده است، آیا او خبر توقیف‌ این محموله نفتی را تایید می‌کند یا نه، گفت که چیزی برای گفتن در این باره ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه در پاسخ به این که آیا اعمال تحریم‌های جدید از سوی واشنگتن بر یک آن‌چه «یک شبکه قاچاق نفت و پول‌شویی وابسته به نیروهای قدس سپاه پاسداران» عنوان شده، با وجود پافشاری آمریکا بر این که تلاش دارد به برجام بازگردد، موجب فرستادن پیامی متضاد آن به ایران نمی‌شود، با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران گفت: من نمی‌توانم درباره سیگنالی که ایران دریافت می‌کند حرفی بزنم. سیگنالی که ما می‌فرستیم این است که ما قرار نیست فعالیت‌های غیرقانونی نیروهای قدس یا نیروهای نیابتی ایران و گروه‌های تروریستی‌ای را تحمل کنیم که از حمایت ایران برخوردارند را تحمل کنیم. ما تمام این مدت به وضوح گفته‌ایم که واقعا به دنبال بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام هستیم که در درجه اول دوباره برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کند و به طور دائمی و قابل راستی‌آزمایی مانع دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای می‌شود اما ما در عین حال از تمامی اختیارات مناسبی که داریم برای پرداختن به چالش‌های گسترده‌تری که ایران ایجاد می‌کند، استفاده خواهیم کرد. این چالش‌ها شامل حمایت آن از نیروهای نیابتی و گروه‌های تروریستی، دیگر فعالیت‌های ثبات‌زدای آن در منطقه و برنامه موشکی آن است.

او در ادامه این ادعاها علیه ایران، افزود: واقعیت این است که پرداختن به هر چالشی از جمله مواردی که نام بردم و موارد دیگر تا زمانی که برنامه هسته‌ای ایران در موقعیتی است که بدون محدودیت‌های برجامی پیش می‌رود، سخت‌تر می‌شود؛ بنابراین ما به این مسیر دوگانه ادامه می‌دهیم تا تلاش کنیم محدودیت‌های سخت‌ را هم‌زمان با فشار آوردن به ایران و پاسخگو دانستن آن به خاطر دیگر فعالیت‌های غیرقانونی‌اش، بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کنیم.

او همچنین گفت: مادامی که دوباره به طور دائمی و قابل راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران را محدود کنیم، قادر خواهیم بود با متحدان و شرکایمان به طور موثرتری به این چالش‌های دیگر بپردازیم با توجه به این که برنامه هسته‌ای محدودنشده ایران قابل‌توجه‌ترین تهدیدی خواهد بود که می‌توانیم با آن مواجه شویم.

به گزارش ایسنا، اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پی این مطرح می‌شود که مذاکرات وین که در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران در آوریل ۲۰۲۱، مدتی پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا، آغاز شد در پی برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمله حمله روسیه به اوکراین و کشمکش‌های تهران - واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی‌مانده در مذاکرات، تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیرا در یکی کنفرانس خبری در این باره گفت: ما همچنان منتظر پاسخ واشنگتن به خواسته‌های منطقی و اصولی ایران و متنی هستیم که ایران و ۱+۴ در مورد آن توافق کرده‌اند. فکر می‌کنیم واشنگتن می‌داند که باید چه کاری کند که توافق در دسترس‌تر از آن چیزی که امروز است قرار گیرد. در مسیر درستی حرکت شده و ابتکارات خوبی هم بر روی میز است. فکر می‌کنیم یک تصمیم سیاسی در واشنگتن گرفته شود می‌توانیم پرونده این مذاکرات را ببندیم.

اظهارات پرایس در دفاع از رویکرد اعمال‌تحریم‌های واشنگتن علیه ایران در پی این مطرح‌ می‌شود که وزارت خزانه‌داری آمریکا اخیرا اسامی ۱۰ تن با تابعیت‌های کشورهای مختلف از جمله ایران و ۹ شرکت را به بهانه همکاری با سپاه پاسداران و فروش نفت ایران در فهرست تحریمی خود قرار داد.

آمریکا مدعی شد که افراد تحریم شده در قالب یک شبکه بین‌المللی به رهبری نیروی قدس سپاه در حال تسهیل فروش نفت ایران بوده‌اند.

در میان افراد تحریم شده نام شهروندانی از ایران، ترکیه و افغانستان به چشم می‌خورد. همچنین ۹ شرکت مستقر در هنگ‌کنگ، لبنان، چین، ایران، روسیه، کره جنوبی و امارات نیز در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: