کد خبر: ۲۰۳۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - 23 May 2022
به این ترتیب علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت شنبه شب در گفت‌وگو با «ایرنا»، با رد خبر افزایش قیمت بنزین، گفت: منظور رئیس‌جمهور از گرفتن تصمیمات سخت اقتصادی، خصوصی‌سازی و مبارزه با رانت‌خواران بود نه افزایش قیمت بنزین یا دیگر حامل‌های انرژی.

دنياي اقتصاد : سخنان روز شنبه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در ایران، مبنی بر اینکه «قرار است‌ تصمیم‌های سختی بگیریم‌»، از همان ساعات اولیه موجب ایجاد گمانه‌های مختلفی در این خصوص شد. گمانه‌هایی از افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی گرفته تا تصمیمات برجامی و حتی برکناری برخی وزرا. در این میان یکی از مهم‌ترین گمانه‌زنی‌ها به افزایش قیمت بنزین یا دیگر حامل‌های انرژی برمی‌گشت که با تکذیب سخنگوی دولت روبه‌رو شد.


به این ترتیب علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت شنبه شب در گفت‌وگو با «ایرنا»، با رد خبر افزایش قیمت بنزین، گفت: منظور رئیس‌جمهور از گرفتن تصمیمات سخت اقتصادی، خصوصی‌سازی و مبارزه با رانت‌خواران بود نه افزایش قیمت بنزین یا دیگر حامل‌های انرژی.

وی درباره اینکه آیا دولت برنامه یا تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین یا دیگر فرآورده‌های نفتی در دستور کار دارد، گفت: خیر، دولت هیچ‌گونه تصمیم یا حتی برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین یا سایر فرآورده‌های نفتی ندارد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت تاکید کرد: سخنرانی رئیس‌جمهوری در «نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران» مرتبط با مساله خصوصی‌سازی بود و مواضع خود را به شکل شفاف هم نسبت به لزوم گرفتن تصمیمات سخت و جدی در مقابله با رانت‌خوارانی که سال‌ها حقوق مردم را پایمال کرده‌اند، بیان کرد. بهادری‌جهرمی ادامه داد: این صحبت پیش از این هم مطرح و تاکید شده بود به‌جای برخورد صرف با مفسد باید ریشه فساد خشکانده شود و بسترهای فسادزا از بین رود. وی تاکید کرد: از آنجا که برخورد قضایی صرف به تنهایی نمی‌تواند راه‌حل برخورد با مفاسد باشد، رئیس‌جمهور این موضوع را مطرح کرد. همزمان روز گذشته مالک شریعتی‌نیاسر، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «ا‌یسنا» در این خصوص تاکید کرد: نه مجلس مجوزی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی داده است و نه دولت چنین قصدی دارد. وی با اشاره به مطالب منتشر شده در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی بیان کرد: تعیین قیمت‌های حامل‌های انرژی در لایحه بودجه سنواتی صورت می‌گیرد. بودجه ۱۴۰۱ نیز بدون هیچ افزایش قیمتی در حوزه سوخت و حامل‌های انرژی بسته شده است. بنابراین هرگونه بحثی در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی شایعه است.

در این میان برخی از نمایندگان مجلس نیز روز گذشته در راهروهای پارلمان با بیان اینکه از جزئیات تصمیم سخت خبر ندارند، گمانه‌هایی را در این خصوص مطرح کردند. پیش‌بینی‌هایی که از تصمیم سخت به حذف سوبسید بنزین و آزاد‌سازی کلی قیمت‌ها، تصمیمات مرتبط با برجام، اعلام خبر اداره گران‌تر کشور و حتی جدایی برخی از وزرا از کابینه حکایت داشت. هر چند هیچ‌کدام از این گمانه‌زنی‌ها به تایید رسمی نرسیده‌اند.

انتقاد یک روزنامه اصولگرا
در همین حال روز گذشته روزنامه «رسالت» با اشاره به سخنان رئیس دولت سیزدهم نوشت: تاکید چندباره دولتمردان بر اینکه دولت پا در مسیر سختی گذاشته یا آنکه رئیس‌جمهور آبروی خود را در دست گرفته، صرف‌نظر از تلاش مخلصانه‌ای که دولتمردان به خرج داده‌اند، از منظر رسانه درست نیست. به گزارش خبرآنلاین در ادامه این مطلب آمده است: مخاطب، به‌ویژه اگر کمتر برخوردار و نگران آینده باشد، از خود سوال می‌کند که مگر چه اتفاق سخت و ترسناکی قرار است رخ دهد که دولتمردان در مواجهه با مردم، مرتب این‌گونه سخن می‌گویند. ضمن آنکه تجربه هم نشان داده که هر کس با جلب همراهی مردم، پا در مسیر اصلاحات جدی بگذارد، جایگاه بالاتری هم در میان مردم خواهد یافت و هر که از آن فاصله بگیرد، با افت شدید سرمایه اجتماعی مواجه خواهد شد. این روزنامه نزدیک به حزب مو‌‌تلفه اسلامی در بخش دیگری از تحلیل خود از سخنان رئیس‌جمهور نوشته است: ایراد سخنان ضدونقیض از سوی مسوولان اقتصادی، می‌تواند حس بلاتکلیفی و رهاشدگی را در میان مردم به وجود آورد. هرچند با قاطعیت رئیس‌جمهور، کمتر شاهد این مورد بوده‌ایم، اما کمترین مقدار ناهماهنگی هم زیاد است. این روزنامه همچنین با توجه به گستردگی تیم اقتصادی دولت، نوشته است: خوب است رئیس‌جمهور محترم یکی از دستیاران ارشد اقتصادی خود را به همراه یک گروه اقتصادی و رسانه‌ای مسوول شفاف‌سازی ابعاد و پاسخگویی به انتقادات و اشکالات جراحی اقتصادی کند. واکنش‌ها به سخنان روز شنبه رئیسی در «نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در ایران» در شرایطی صورت گرفته که آغاز اجرای طرح اصلاح اقتصادی دولت که از آن به عنوان جراحی اقتصادی یاد می‌شود، براساس گزارش‌های «ایرنا» خبرگزاری دولت و خبرگزاری فارس، بالا رفتن قیمت برخی کالاها طی چند روز گذشته منجر به اعتراضاتی در برخی شهرهای کشور شده است. با این حال سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «قرار است در کشور تصمیم‌های سختی بگیریم» نگرانی‌هایی را در میان مردم ایجاد کرد. اصلی‌ترین بخش این نگرانی به افرایش قیمت بنزین برمی‌گشت که از سوی سخنگوی دولت تکذیب شد. ابراهیم رئیسی نیز پیش‌تر اطمینان داده بود: «هیچ‌گونه افزایش قیمتی در بنزین نخواهیم داشت.»

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: