کد خبر: ۲۰۳۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - 22 May 2022
رئیس مجمع نمایندگان کارگران خراسان رضوی با اشاره به وضع معیشت جامعه کارگری استان گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته، افزایش حقوق خوبی برای کارگران استان انجام شده اما نداشتن امنیت شغلی همچنان مشکل اصلی آنان است.

بانکداری ایرانی- رئیس مجمع نمایندگان کارگران خراسان رضوی با اشاره به وضع معیشت جامعه کارگری استان گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته، افزایش حقوق خوبی برای کارگران استان انجام شده اما نداشتن امنیت شغلی همچنان مشکل اصلی آنان است.

مجتبی صادقی در گفت‌وگو با ایسنا وضعیت جامعه کارگری را مطلوب ندانست و اظهار کرد: امیدواریم از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اداره کل کار استان اقداماتی صورت گیرد تا در نتیجه آن مشکلات کارگران کمتر شود.

وی از بیمه درمان کارگران به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی آنان یاد کرد و افزود: هرچند بسیاری از کارگاه‌ها قبل از پرداخت حقوق سهم بیمه کارگر را کسر می‌کنند اما وقتی کارگری برای درمان مراجعه می‌کند، مشاهده می‌کند که دفترچه بیمه‌اش تمدید نشده و اعتبار ندارد.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران خراسان رضوی با اشاره به دریافت سفته، چک و رسیدهای سفیدامضا از کارگران توسط برخی کارفرمایان بیان کرد: هرچند حقوق کارگران افزایش خوبی داشته اما در عمل چنین مبلغی را کارفرما به کارگر نمی‌پردازد. در واقع بسیاری از کارگاه‌ها سفته، چک و رسیدهای سفیدامضا را از کارگران دریافت می‌کنند تا کارگر نتواند به آنان اعتراضی داشته باشد.

صادقی افزود: با توجه به اینکه یکی از ملاک‌های اصلی ما برای رسیدگی به حقوق کارگران بررسی حساب‌شان است اما بسیاری از کارگاه‌ها به طور نقدی مزد کارگر را به وی می‌پردازند که همین موضوع موجب می‌شود وضعیت حقوق و دستمزد آنان قابل رسیدگی و بررسی نباشد. در واقع شرایط قانونی به گونه‌ای است که راه‌های گریز بسیاری برای کارفرمایان وجود دارد تا بتوانند شانه از ادای حق و حقوق کارگران خالی کنند؛ این اجحاف در حق کارگر است.

وی با اشاره به اینکه جامعه کارگری بازوان اصلی صنعت و خدمات هر کشوری به حساب می‌آیند، گفت: اما مشاهده می‌شود که بهره‌وری و سود این نیرو برای کارفرمایان است. در حال حاضر به جز قراردادهایی که با یک کارگر در دستگاه‌های دولتی منعقد می‌شود، به دلیل اینکه نظارت بیشتری بر آن است، بیش از ۴۰ درصد از قراردادهای کارگری دیگر به صورت سفیدامضا بسته می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران خراسان رضوی با اشاره به امکان ارزیابی وضعیت کارگران اخراج شده نیز بیان کرد: هرچند آماری از نیروهای اخراج شده ثبت نمی‌شود اما بر اساس آنچه ثبت و اعلام شده، بیش از پنج تا ۶ درصد جامعه کارگری خراسان رضوی طی سال گذشته تعدیل و اخراج شده‌اند که بیشتر این نیروها هم از بخش صنعت بوده‌اند.

۵۰ تا ۶۰ درصد جامعه کارگری استان قشر تحصیل کرده و دانشگاهی است

صادقی با اشاره به اینکه آمار نیروهای تعدیل شده بدون اینکه ثبت شده باشد، بسیار بیشتر از آمارهای مستند است، گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه کارگران برخلاف گذشته بیشتر پیگیر مطالبات‌شان هستند و می‌خواهند احقاق حق خویش کنند، به همین دلیل کارفرماها هم مقداری بی‌رحم‌تر شده‌ و کارگر را به بهانه‌های مختلف اخراج می‌کنند.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد جامعه کارگری استان قشر تحصیل کرده و دانشگاهی هستند، افزود: هرچند اکثر کارگران خراسان رضوی دارای مدارک دانشگاهی هستند اما به نسبت تحصیلاتی که دارند، حق و حقوق‌شان پرداخت نمی‌شود.

مشکلات جامعه کارگری زنان بسیار بیشتر از مردان است

صادقی در ادامه به وضعیت جامعه کارگری زنان هم اشاره‌ای کرد و گفت: متاسفانه مشکلات جامعه کارگری زنان بسیار بیشتر از مردان است. یکی از مهم‌ترین مشکلات‌ این قشر مرخصی زایمان است. زمانی که یک زن کارگر پس از طی مرخصی زایمان می‌خواهد به کار بازگردد، عذر او خواسته می‌شود.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه بانوان هم در هیات‌های بدوی رسیدگی به اختلافات کارگران و کارفرمایان عضویت دارند اما نه تنها اجازه شرکت در جلسات کارگری به آن‌ها داده نمی‌شود بلکه حتی کارفرما با آنان برخورد قهری می‌کند.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران خراسان رضوی گفت: بر اساس گلایه‌هایی که به گوش ما می‌رسد، در برخی محیط‌های کاری حتی سرویس‌های جداگانه برای بانوان پیش‌بینی نمی‌شود. آن‌ها به ناچار باید با مردان رفت و آمد کنند و در این میان برخوردهای بدی نیز با ایشان صورت می‌گیرد. در مجموع روزی نیست که کارگران زن از یکسری مشکلات رنج نبرند. حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد جامعه کارگری را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه البته برخی کارفرمایان هم بسیار به کارگران احترام می‌گذارند که این موضوع تقدیر دارد، اظهار کرد: اما برخی هم هستند که بسیار ظلم می‌کنند.

صادقی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد کارگران از حق و حقوق خود محروم هستند و قراردادهای‌شان فصلی، حجمی و یا روزمزد است، تصریح کرد: فقط در ایران تا این حد قراردادهای مختلف برای رابطه با یک کارگر تعریف می‌شود تا کارفرما بتواند براساس سلیقه‌ در این خصوص عمل کند. برای هیچکدام از کارگران فصلی، حجمی و یا روزمزد چون بیمه‌ای رد نمی‌شود و نمی‌توانند پیگیر حق و حقوق خود باشند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: