کد خبر: ۲۰۳۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 07 May 2022
هفته قبل به خاطر تعطیلی های عید فطر بازار ارز نیمه تعطیل بود و عمده معامله گران بازار ارز تا شنبه بازار را تعطیل کرده اند. اما با وجود رکود در معاملات بازار ، اخبار در هفته نیمه تعطیل پر رونق بود.

اکو ایران : مهم ترین خبر ارزی این هفته مربوط به حذف ارز ترجیحی آرد صنایع است. مجلس اختیار و نحوه حذف ارز ترجیحی از اقتصاد را در سال جاری بر عهده دولت گذاشته است.

هفته قبل به خاطر تعطیلی های عید فطر بازار ارز نیمه تعطیل بود و عمده معامله گران بازار ارز تا شنبه بازار را تعطیل کرده اند. اما با وجود رکود در معاملات بازار ، اخبار در هفته نیمه تعطیل پر رونق بود.

میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه در روز ۲۴ ام فروردین ماه سال جاری از برنامه دولت برای حذف تدریجی ارز ترجیحی در سال جاری سخن گفت.

در این هفته دولت حذف ارز ترجیحی در بازار را کلید زد. دولت مدعی است که برای حفظ امنیت غذایی مردم و جلوگیری از قاچاق معکوس آرد به کشورهای همسایه ، اقدام به حذف ارز ترجیحی آرد صنایع کرده است. آرد تحویلی به صنایع، صنوف نان فانتزی و قنادی پنج برابر شد و از ۲۷۰۰ تومان سال قبل به ۱۲ هزار تومان برای امسال رسید. به نظر می‌رسد این قیمت آرد با توجه به قیمت گندم ۱۱۵۰۰ تومانی خریداری شده از کشاورزان قیمت گذاری شده است. قیمت تضمینی خرید گندم با توجه به ارز نیمایی ۲۴ هزار تومانی و پیش بینی ۱۲۰۰ دلاری برای هر صد بوشل گندم قیمت گذاری شده است. که به خاطر اعلام ثابت نرخ ۱۲ هزار تومانی در صورت افزایش قیمت گندم جهانی و یا کاهش ارزش پول ملی مشکل قاچاق معکوس دوباره به وجود خواهد آمد.

بازار ارز در هفته جاری در حالت نیمه تعطیل سپری شد.

در بازار سلیمانیه قیمت دلار در پایان هفته دو پله افزایش یافت و در قیمت ۲۸۴۳۰ تومان به فروش رسید. با افزایش قیمت دلار سلیمانیه انتظار میرود که دلار تهران در بازار روز شنبه به مقاومت مهم ۲۸۲۰۰ تومانی حمله کند.

در معاملات پشت خطی آخر هفته ، قیمت درهم نیز در محدوده ۷۷۵۰ تومان اعلام شد. با محاسبه نرخ برابری درهم به دلار قیمت دلار بر اساس درهم ۲۸۴۵۰ تومان می باشد که نشان دهنده دست برتر معامله کنندگان درهم در بازار می باشد.

قیمت یورو آزاد برای فروش نسبت به ابتدای هفته ۱.۰۸ درصد افزایش یافت و قیمت یورو آزاد ۲۹۹۹۵ تومان بود.

در روز پنجشنبه دو طرح ضد ایرانی در مجلس سنای آمریکا تصویب شد.

اولین طرح برای حفظ تحریم های موجود در رابطه با تروریسم علیه ایران به تصویب رسید.

دومین طرح هم با هدف جلوگیری از توافق هسته ای و لغو تحریم های سپاه تصویب شد.

خبر تصویب طرح ضد ایرانی سنا برای بازار امروز به عنوان سیگنال منفی به مذاکرات برجام تلقی شد. زیرا اکثریت مجلس سنای آمریکا دموکرات ها هستند و دموکرات ها حامی توافق می باشند علاوه بر آن برای حذف تحریم های کاتسا که علیه ایران تصویب شده است و جزء خواسته های ایران در مذاکرات برجام می باشد، موافقت مجلس سنا لازم است که با رویکرد ضد ایرانی مجلس سنا در تصویب این دو طرح، توافق دچار مشکل خواهد شد.

در بازار نیمه تعطیل پنجشنبه با سیگنال منفی برجامی و علامت تورمی حذف ارز ترجیحی، نرخ های پشت خطی در بازار افزایشی شد که اگر تا روز شنبه تعدیل نشود میتواند منجر به شکست محدوده مقاومتی دلار

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: