کد خبر: ۲۰۳۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 03 May 2022
آمار عملکرد صنعت بیمه در ۱۲ ماه منتهی به اسفند ۱۴۰۰ بر اساس ارقام ماهانه خوداظهاری شرکت‌های بیمه در سامانه سنهاب بیمه مرکزی منتشر شد.

آمار عملکرد صنعت بیمه در ۱۲ ماه منتهی به اسفند ۱۴۰۰ بر اساس ارقام ماهانه خوداظهاری شرکت‌های بیمه در سامانه سنهاب بیمه مرکزی منتشر شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل بیمه مرکزی، مبلغ حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی در سال ۱۴۰۰ به‌‌ترتیب در حدود ۱۱۵.۱ و ۶۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

در همین خصوص رشد حق بیمه تولیدی و رشد خسارت پرداختی از سوی صنعت بیمه نسبت به سال گذشته به‌ترتیب در حدود ۴۱/۱ و ۴۸/۴ درصد اعلام شده است. در بخش دیگر این گزارش، نرخ رشد حق بیمه تولیدی اکثر رشته‌های بیمه بین ۱۹/۱ تا ۶۹/۱ درصد بوده که روی هم رفته رشد ۴۱/۱ درصدی حق بیمه تولیدی بازار در این مدت را به‌دنبال داشته است (به‌جز بیمه پول با ۳/۱ درصد کاهش حق بیمه و سهم ناچیز ۰/۰۳ درصد از پرتفوی بازار).

همچنین نسبت خسارت بازار با ۲.۸ واحد افزایش در مقایسه با سال گذشته به حدود ۵۶/۴ درصد رسیده است.

باید در نظر داشت که در محاسبه نسبت خسارت (حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق‌بیمه تولیدی برحسب درصد)، مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق‌ بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری-عمومی شرکت‌های بیمه در نظر گرفته نمی‌شود؛ بنابراین بررسی آمار عملکرد شرکت‌ها و رشته‌های بیمه از نظر نسبت خسارت نمی‌تواند به‌خوبی ضریب خسارت، ارزیابی مطلوبی از عملکرد آنها در دسترس قرار داده و فعالیت واقعی‌شان را نشان بدهد.

در حال حاضر به‌دلیل بسته‌نشدن صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه و عدم امکان ارائه آمار ذخایر حق بیمه و خسارات معوق، محاسبه حق بیمه عایدشده و خسارت واقع‌شده ممکن نیست و در نتیجه محاسبه ضریب خسارت (نسبت خسارت واقع‌شده به حق بیمه عاید‌شده بر حسب درصد) میسر نخواهد بود.

بر اساس گزارش بیمه مرکزی، سه رشته‌ درمان (با ۱۰۴/۷ درصد)، کشتی (با ۵۷/۷ درصد) و شخص ثالث و مازاد (با ۵۷/۶ درصد) نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشتند و نسبت خسارت سایر رشته‌های بیمه (بین ۱/۹ تا ۵۴/۷ درصد) پایین‌تر از سطح بازار بیمه بوده است.

در این گزارش، سهم بخش غیردولتی از حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی صنعت بیمه، به‌ترتیب ۶۹/۱ و ۶۹/۷ درصد اعلام شده و میزان انحصار شرکتی در بازار بیمه بر اساس شاخص هرفیندال- هیرشمن به عدد ۱۳۱۱ رسیده است (۵۶ واحد کاهش نسبت به آمار نهایی سال قبل). چنانچه این عدد به زیر ۱۰۰۰ برسد، حاکی از فضای رقابتی کامل در بازار بیمه خواهد بود.

همچنین سهم سه رشته بیمه شخص ثالث و مازاد، درمان و زندگی به‌ترتیب ۳۴/۸، ۱۸/۳ و ۱۶ درصد از پرتفوی حق بیمه تولیدی در بازار است.

در سال ۱۴۰۰ طبق آمار بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران حدود ۷۱.۳ میلیون بیمه‌نامه صادر و ۵۲.۵ میلیون فقره خسارت پرداخت شده است. از کل تعداد بیمه‌نامه‌های صادرشده در بازار، شش رشته بیمه در مجموع سهم عمده ۹۴/۳ درصدی داشته‌اند، به نحوی که بیشترین تعداد به‌ترتیب به رشته‌های شخص ثالث-مازاد و حوادث راننده (هر یک با ۳۴/۴ درصد)، بیمه زندگی (۱۱ درصد)، بیمه بدنه اتومبیل (۵/۹ درصد)، آتش‌سوزی (۵/۲ درصد) و بیمه حوادث (۳/۴ درصد) اختصاص داشته و ۵/۷ درصد سهم مابقی به ۱۰ رشته دیگر تعلق داشته است.

بر اساس این گزارش، از مجموع تعداد موارد خسارت پرداختی در بازار بیمه، رشته بیمه درمان سهم عمده ۹۳/۹ درصدی از تعداد خسارت‌های پرداختی داشته و پس از آن، بیشترین سهم مرتبط با دو رشته شخص ثالث-مازاد (۲/۵ درصد) و بیمه زندگی (۲/۱ درصد) بوده است.

باید اشاره داشت که این گزارش تا قبل از بسته‌شدن صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه برای سال مالی مذکور و تصویب آنها در مجامع عمومی شرکت‌های بیمه تنظیم شده و این آمار جنبه مقدماتی و اولیه دارد.

گزارش تحلیلی و آماری بیمه مرکزی از وضعیت صنعت بیمه در سال ۱۴۰۰ را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: