کد خبر: ۲۰۳۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 30 April 2022
اقای بیمه مرکزی؛ زنگ خطر بیمه حافظ به صدا درآمد
شرکت بیمه حافظ چهار برابر سرمایه خود دارای زیان انباشته است و طبق ماده 141 قانون تجارت باید این شرکت منحل شود، اما بیمه مرکزی ظاهرا منتظر است تا بیمه توسعه ای دیگر به مجموع شرکت های بحرانی اضافه شود.

شرکت بیمه حافظ چهار برابر سرمایه خود دارای زیان انباشته است و طبق ماده 141 قانون تجارت باید این شرکت منحل شود، اما بیمه مرکزی ظاهرا منتظر است تا بیمه توسعه ای دیگر به مجموع شرکت های بحرانی اضافه شود.

به گزارش  بانکداری ایرانی، در سال 1400 اکثر شرکت‌های بیمه دارای وضعیت بهتری نسبت به سال قبل از آن بودند. اغلب این شرکت ها دارای سود انباشته مناسبی هستند که این شرکت ها را قادر می سازد تا افزایش سرمایه مناسبی را انجام دهند.

اما برخی از شرکت‌های بیمه در سال 1400 دارای زیان انباشته بودند و یکی از شرکت‌ها حدود چهار برابر سرمایه خود دارای زیان انباشته است و باید بیمه مرکزی به انحلال یا تعیین و تکلیف این شرکت اقدام عاجل کند.

شرکت بیمه حافظ، میهن و آرمان دارای زیان انباشته سنگینی هستند. این شرکت ها نسبت به سال 1399 وضع بهتری نداشتند و تنها رقم زیان انباشته اندکی جابجا شده است.

بیمه حافظ دارای 122 میلیارد ریال سرمایه است. اما زیان انباشته شرکت 472 میلیارد ریال است. در واقع شرکت چهار برابر سرمایه خود زیان انباشته دارد. این در حالی است که باید بیمه مرکزی در اصرع وقت نسبت به این شرکت اقدام کرده و به وضعیت آن رسیدگی کند. تا مشکلی مانند بیمه توسعه مجددا در صنعت بیمه رخ ندهد. هرچند این شرکت در 9ماهه اذر 1400 ادعا کرده است که وضعیت درامدزایی شرکت بهبود یافته است اما تنها پنج میلیارد ریال سود خالص ساخته که نسبت به زیان های انباشته شرکت بسیار ناجیز است و همانطور که در ترازنامه شرکت مندرج است نسبت به سال 1399 زیان انباشته شرکت تنها پنج میلیارد ریال کاهش یافته است که در حقیقت یک درصد زیان شرکت است.

بنابراین زنگ خطر شرکت بیمه حافظ به صدادرآمده است و باید بیمه مرکزی نسبت به این شرکت اقدام کند.

 

آیا بیمه توسعه‌ای دیگر در راه است؟

شایان ذکر است که ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت مقرر داشته که اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود وزیان انباشته بیش از نصف سرمایه شرکت باشد، هیات‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود چرا که شرکت در استانه ورشکستگی قرار دارد. بیمه حافظ نه تنها از نصف عبور کرده بلکه دارای زیانی چهار برابری سرمایه شرکت است و جا دارد بیمه مرکزی سکوت نکند.

 

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: