کد خبر: ۲۰۲۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 26 April 2022
برخی از شرکت های بیمه در سال گذشته اقدام کردند
برخی از شرکت‌های بیمه برای حمایت از سهام و سهامداران شرکت بخشی از سهام شرکت خود را در قالب سهام خزانه خریداری کرده و در حساب سهام خزانه نگهداری کردند.

برخی از شرکت‌های بیمه برای حمایت از سهام و سهامداران شرکت بخشی از سهام شرکت خود را در قالب سهام خزانه خریداری کرده و در حساب سهام خزانه نگهداری کردند. این شرکت‌ها تنها برای حمایت از سهامداران و سهام شرکت و همچنین بازار سرمایه اقدام به خرید سهام خودکرده و درصدد کسب سود یا انتفاع دیگر از این سهام نبودند؛ چراکه قانون راه هرگونه بهره‌برداری از این سهام را بسته است.

به گزارش  بانکداری ایرانی؛ شرکت‌ها وقتی ببیند که سهام شرکت آن‌ها زیر ارزش ذاتی بازار بوده و نیاز به حمایت دارد، اقدام به خرید سهام خزانه می‌کنند . درواقع، خرید سهام خزانه به دلیل جلوگیری از رقیق شدن سهام صورت می‌گیرد. در برخی مواقع برای حمایت از سهام کارکنان شرکت نیز در شرکت‌های سهامی خاص و عام صورت می‌گیرد.

در سال گذشته، شرکت‌های بیمه به دلیل اینکه در دوران رکود بازار سرمایه احساس کردند که باید از سهام خود حمایت کنند اقدام به خرید سهام خزانه کرده و از سهامداران و سرمایه‌گذاران خود حمایت کردند.

بالاترین رقم خریداری‌شده به بیمه دانا و بیمه پارسیان اختصاص دارد چراکه میزان سهام شناور این شرکت‌ها بیش از دیگر شرکت‌هاست.

خرید سهام خزانه برای حمایت از سهام و سهامداران شرکت خود

بر اساس این گزارش ، در ایران مطابق بند «ب» مادهٔ ( ۲۸) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، «شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و بازارهای خارج از بورس براساس میزان سهام شناور خود در هر یک از بازارهای مذکور و براساس مقرراتی که با پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار می‌رسد می‌توانند تا سقف 10 درصد از سهام خود را خریداری و تحت عنوان سهام خزانه در شرکت نگهداری کنند. مادامی که این سهام در اختیار شرکت است فاقد حق رأی است.

در حقیقت، منظور از سهام خزانه (Treasury stock)، بخشی از سهام ممتاز یک شرکت است که پس از عرضه در بازار، مجددا توسط خود شرکت خریداری می‌شود. با توجه به امکان سواستفاده‌های مالی، این کار تنها می‌تواند طبق قوانین خاصی انجام شود و البته هدف اصلی از عرضه و خرید «سهام خزانه»، استفاده از آن جهت تحقق اهداف شرکت و تضمین نقدشوندگی دارایی مابقی سهامداران است.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: