کد خبر: ۲۰۲۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 24 April 2022
 ولادیمیر پوتین، باراک اوباما و ریچارد نیکسون، سیاستمداران مشهوری‌اند که نیم‌تنه خود را مقابل دوربین عریان کردند.
 
موهای سینه امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه که از بین سه دکمه باز شده پیراهن سفید او بیرون زده بود، اکنون به یک موضوع بحث در محافل مد و دنیای سیاستمداران تبدیل شده است.
 
پشت‌ پرده این قاب جنجالی چه می‌گذرد؟
 
تصاویری که روز یکشنبه از پشت‌صحنه عکاسی مکرون در آستانه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شد، او را نشان می‌دهد که با لبخندی به پهنای صورت در حالی که سه دکمه بالایی پیراهنش را بازگذاشته، روی کاناپه خردلی رنگ نشسته است. او راحت و سرزنده به نظر می‌رسد و احتمالا قصد دارد این پیام را به رقیب انتخابی‌اش مارین لوپن و هوادارانش منتقل کند.
 
اما آنچه که اکنون توجه رسانه‌ها و تحلیلگران را جلب کرده، نه ظاهر خندان و آرام مکرون ۴۴ ساله، بلکه موهای سینه او است. تا جایی که برخی در دنیای مد می‌پرسند، آیا رییس‌جمهوری فرانسه مد جدیدی به راه انداخته است؟ برخی هم می‌گویند آیا سینه‌های پوشیده از موی مردان که سبک دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی بود، با این اقدام مکرون دوباره مد روز می‌شوند؟
 
موهای قهوه‌ای رنگ روی سینه مکرون به اندازه‌ای در مرکز توجه رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت که برخی مدعی شدند عکاس با استفاده از تکنیک‌های فوتوشاپ، آنها را تیره‌تر کرده تا بیشتر جلب توجه کنند.
 
اکنون گروهی در فرانسه بر این باورند که مکرون با باز گذاشتن دکمه پیراهن و نمایش موهای سینه‌اش به رای‌دهندگان محافظه‌کار فرانسوی پیامی مبنی بر ارزش‌های سنتی فرانسوی ارسال کرده است: سینه مردانه پوشیده از مو. در کنار مکرون دو تلفن همراه هم دیده می‌شود که به گزارش دیلی‌بیست یکی دیگر از این ارزش‌های سنتی در جامعه فرانسه به‌شمار می‌رود.
 
طراحان مد به نحوه تراشیدن موهای روی سینه در فاصله نزدیک به گردن مکرون اشاره کرده‌اند و آن را نشانه آراستگی مکرون در عین نمایش مردانگی ارزیابی کردند.
 
دیلی بیست با اشاره به ظاهر مردان جوان امروزی که بیشتر موهای بدن خود را می‌تراشند یا از لوازم آرایش صورت استفاده می‌کنند، این پرسش را مطرح کرده است که آیا مکرون روند آرایش‌های مردانه امروزی را به چالش کشیده است.
 
اما نکته اینجا است که سیاست نمایش موهای بدن از مکرون شروع نشده است و تاریخی طولانی پشت آن است. ریچارد نیکسون، رییس‌جمهوری اسبق آمریکا در یکی از عکس‌های خود لب ساحل، نیم‌تنه خود را در حالی که موهای سینه‌اش دیده می‌شد، به نمایش گذاشت. باراک اوباما نیز بارها در حالی که پیراهن به تن نداشت، سوژه عکاسان شد. در مقابل جورج بوش پدر هیچگاه بدون پیراهن دیده نشد.
 
در بحبوحه همه‌گیری کرونا و تزریق واکسن هم شماری از سیاستمداران فرصت پیدا کردند کمی عضله‌ها و بدنشان را به نمایش بگذارند.
 
اما هیچ کس به اندازه ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه تا کنون از سیاست نمایش نیم‌تنه برای تاکید بر قدرت و مردانگی خود بهره نگرفته است. کرملین تصاویر متعددی از پوتین منتشر کرده که او را در حالی که پیراهن به تن ندارد، در حال ماهیگیری و اسب‌سواری نشان می‌دهد. او که به ظاهر مردانه خود می‌بالد، از این اقدام دفاع کرده و می‌گوید دلیلی ندارد که در سفر خود را قایم کند.
 
بر خلاف مکرون، پوتین موهای سینه خود را می‌تراشد. برخی تحلیلگران این اقدام را نشانه اهمیت نمایش عضله‌ها برای پوتین می‌دانند. چرا که تراشیدن موها موجب می‌شود عضله‌ها بهتر و بزرگتر به‌نظر برسند.
 
این جایی است که تفاوت شخصیتی پوتین و مکرون هم نمایان می‌شود. پوتین به دنبال نمایش قدرت و اقتدار است و مکرون می‌کوشد خود را یک رهبر دمکرات و جوان به نمایش بگذارد.
ایندیپندنت فارسی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: