کد خبر: ۲۰۲۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - 17 April 2022
معاون ارزی بانک مرکزی جزئیات جدیدی درباره آزاد سازی بخش زیادی از دارایی های ارزی ایران و مواضع آمریکا اعلام کرد.

معاون ارزی بانک مرکزی جزئیات جدیدی درباره آزاد سازی بخش زیادی از دارایی های ارزی ایران و مواضع آمریکا اعلام کرد.

به گزارش بانکداری ایرانی،  افشین خانی ضمن تأئید مذاکرات برای آزادسازی منابع مسدودی ایران و حضور نماینده بانک مرکزی در این مذاکرات به ایرنا گفت: مذاکرات از چندی قبل بصورت جدی در دستور کار قرار گرفته و اخیرا بخشی از این منابع معادل حدود ۳۹۰ میلیون پوند که بیش از ۴۰ سـال توسط انگلیـس مسـدود شده بود، بطور قطعی وصول شد.

وی افزود: طی روزهای اخیر توافق جدیدی برای آزادسازی بخش قابل توجه شده و سفر هیأت منطقه ای به تهران نیز به منظور جمع بندی جزئیات اجرای این توافق صورت گرفت. امکان اعلام رقم نیست اما چندین برابر مبلغی است که اخیرا پس از توافق با انگلیس، وصول شد.

این مقام مسئول ادامه داد: در رابطه با اظهارنظر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر رد آزادسازی منابع نیز مقامات وزارت خارجه ایران از توافق اولیه برای آزادسازی خبر دادند و هیچگاه صحبت از وصول منابع نشده است. کما اینکه در خصوص توافق ایران و انگلیس بعد از وصول قطعهی ۳۹۰ میلیون پوند، رسما اعلام و تأئید شد.

خانی توضیح داد: اتفاقا سفر هفته گذشته هیأت منطقه ای نیز دقیقا در همین راستا و به منظور بررسی و جمع بندی درخصوص جزئیات نحوه و فرآیند آزاد سازی منابع صورت گرفت. بنابراین به نظر میرسد هیچ گونه تعارضی بین این اظهارنظرها نیست .

وی گفت: در برخی خبرها، مطرح شده توافق اخیر در چارچوبی مستقل از برجام صورت گرفته که منظور این است مذاکرات درخصوص ازادسازی در سایر کشورها از سوی دولت پیگیری می شود و در راستای صیانت از منافع ملت و در چارچوب قوانین بین المللی است. چرا که مسدود کردن منابع، کاملا برخلاف مقررات بین المللی بوده و تعدی به حقوق ملت بوده و باید در چارچوبی مستقل از برجام پیگیری و تعیین تکلیف شود. همین اصل نیز در مذاکرات و توافق های قبلی ، مبنای اساسی بود.

وی افزود: با توجه به رشد قابل ملاحظه درآمدهای ارزی به سبب افزایش بازگشت ارز حاصل از صادرات و همچنین رشد چشمگیر قیمت نفت با فرض حفظ شرایط موجود، ایران در سال جاری درآمدهای ارزی بهتری خواهد داشت .

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: