کد خبر: ۲۰۲۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - 14 April 2022
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در نخستین جلسه کارگروه راهبری سامانه مؤدیان در سال ۱۴۰۱، بر ضرورت تسریع در حذف موانع و محدودیت‌های اجرای مطلوب قانون پایانه‌‌‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان تاکید کرد و گفت: اجرای قانون پایانه‌‌‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، اولویت نخست سال ۱۴۰۱ سازمان است.

سازمان امور مالیاتی : رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در نخستین جلسه کارگروه راهبری سامانه مؤدیان در سال ۱۴۰۱، بر ضرورت تسریع در حذف موانع و محدودیت‌های اجرای مطلوب قانون پایانه‌‌‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان تاکید کرد و گفت: اجرای قانون پایانه‌‌‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، اولویت نخست سال ۱۴۰۱ سازمان است.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، داود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، در نخستین جلسه کارگروه راهبری سامانه مؤدیان در سال ۱۴۰۱ که روز ۲۱ فروردین‌‌‌ماه با حضور اعضای کارگروه از وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات، بانک مرکزی و سازمان‌های مربوطه برگزار شد، ضمن تاکید بر لزوم بررسی دقیق ابعاد کلان مدل اجرایی نظام قانون پایانه‌‌‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان خاطرنشان کرد: موانع اجرای مطلوب قانون پایانه‌‌‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان که از گذشته معطل مانده، باید در کوتاه‌‌‌ترین زمان ممکن رفع شوند. او با بیان اینکه قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان یک پروژه ملی و در ابعاد کلان و گسترده است، گفت: اجرای این قانون جزو اصلی‌‌‌ترین برنامه‌‌‌های سازمان امور مالیاتی برای هوشمندسازی نظام مالیاتی است. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: هرچند برای اجرای این قانون، سازمان امور مالیاتی کشور با عقب ماندگی ناشی از اهمال در دولت قبل و در نتیجه عدم‌اجرای قانون در موعد مقرر روبه‌رو بوده؛ با این حال تمام عزم سازمان‌برپیاده‌سازی و اجرای این قانون در سال‌جاری متمرکز شده است.

منظور تصریح کرد: در حال حاضر اجرای این طرح ملی، طی یک برنامه زمان‌بندی در حال پیشرفت است و اثرات اجرای این طرح در شفاف شدن اقتصاد و پایش مجموعه عملیات کسب و کار و معاملات و خرید و فروش‌ها بسیار قابل ملاحظه است. در این جلسه، محمد برزگری، رئیس مرکز تنظیم مقررات نظام قانون پایانه‌‌‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، گزارشی از اقدامات ۴ماه گذشته از جمله اقدامات مربوط به مواد ۱۰ و ۱۱ قانون پایانه‌‌‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و پیگیری‌‌‌های صورت گرفته در خصوص شناسه کالا و شماره اقتصادی و همچنین زیرسامانه‌‌‌های جمع‌آوری اطلاعات، ثبت‌نام و کارپوشه مؤدیان ارائه کرد و در ادامه اعضا به بیان دیدگاه‌‌‌های خود پرداختند. گفتنی است در پایان جلسه مقرر شد به منظور تسریع در بررسی‌‌‌های فنی و تصمیمات کارگروه راهبری، جلسات کارشناسی در قالب کارگروه‌‌‌های فنی با حضور کارشناسان هریک از اعضا در مرکز تنظیم مقررات تشکیل و جلسات کارگروه راهبری سامانه مؤدیان نیز به صورت مستمر و منظم در راستای سیاستگذاری در چارچوب قانون و با حضور کلیه اعضای اصلی کارگروه در سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شود.

فساد اداری خط قرمز سازمان امور مالیاتی است
همچنین به گزارش رسانه مالیاتی ایران، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در اجلاس سراسری مدیران مالیاتی با اشاره به طرح‌‌‌ها و برنامه‌‌‌های این سازمان برای مقابله با فرار مالیاتی و پیشگیری از فساد عنوان کرد: فساد اداری خط قرمز سازمان امور مالیاتی کشور است. داود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: تمام تلاش‌‌‌ها برای ریشه‌کن کردن انواع فساد متمرکز شده و برنامه‌‌‌های متعددی نیز در این زمینه به اجرا درآمده است. او با بیان اینکه بر اساس اطلاعات سازمان امور مالیاتی از ۱۰۰۷ فعال اقتصادی شناسایی شده که دارای تراکنش بانکی بالا هستند، حدود ۴۰۰ نفر دارای پرونده مالیاتی و حدود ۶۰۰ نفر دیگر فاقد پرونده مالیاتی بوده‌‌‌اند، افزود: در این لیست افرادی هستند که در یک سال بالغ بر ۱۰‌هزار‌میلیارد تومان گردش حساب بانکی داشته‌‌‌اند و ما در سال جدید بنا داریم با تمرکز بر داده‌‌‌های اقتصادی از قبیل تراکنش‌‌‌های بانکی، بخش قابل‌توجهی از فرارهای مالیاتی را شناسایی کنیم.

داود منظور در این جلسه هم‌اندیشی در مورد برنامه‌‌‌های سال جدید ضمن تبیین ظرفیت‌‌‌های قانونی موجود برای برخورد با فرار مالیاتی مانند قانون پایانه‌‌‌های فروشگاهی و فروشگاهی و سامانه مؤدیان، تعیین‌تکلیف دستگاه‌های کارتخوان بانکی و استفاده از ظرفیت‌‌‌های قانونی گفت: یکی از رویکردهای اساسی نظام مالیاتی که مطالبه جدی از این سازمان نیز هست، بحث مبارزه با فرار مالیاتی است و ما تلاش داریم که این رویکرد به یکی از محورهای اصلی در برنامه‌‌‌ها و اقدامات سازمان تبدیل شود. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، در ادامه به دیگر برنامه‌‌‌های نظام مالیاتی برای تحقق درآمدهای مالیاتی امسال اشاره کرد و گفت: سازمان امور مالیاتی کشور در سال‌جاری ‌درصدد است با استفاده از ظرفیت‌‌‌های مختلف قانونی، از جمله مالیات خانه‌‌‌های خالی، مالیات خودروها و خانه‌‌‌های لوکس، مالیات سازندگان و بساز و بفروش‌ها و مالیات مستغلات، بخش مهمی از درآمدهای پیش‌بینی شده را محقق کند. او با بیان اینکه سازمان مالیاتی با بخش‌‌‌های منظم اقتصاد که اظهارنامه می‌دهند و کتمان درآمد ندارند، تعامل خوبی دارد، اظهار کرد: امسال پیشنهاد شده نرخ مالیات بخش‌‌‌های تولیدی ۵ واحد‌درصد کاهش یابد که این اقدام به تحرک و رونق تولید کمک شایان توجهی می‌‌کند.

باران ایرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: