کد خبر: ۲۰۲۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - 13 April 2022
سرپرست معاونت حقوقی و فنی سازمان مالیاتی گفت: نرخ مالیات خودرو نسبت به سال قبل تغییری نکرده و تنها قیمت اعلامی شرکت‌های تولید و مونتاژ کننده داخلی تغییر کرده است.

سرپرست معاونت حقوقی و فنی سازمان مالیاتی گفت: نرخ مالیات خودرو نسبت به سال قبل تغییری نکرده و تنها قیمت اعلامی شرکت‌های تولید و مونتاژ کننده داخلی تغییر کرده است.

به گزارش بانکداری ایرانی، سعید توتونچی درخصوص نرخ مالیات خودرو در برنامه تلویزیونی گفت: نرخ مالیات خودرو نسبت به سال قبل تغییری نکرده و قیمت اعلامی شرکت‌های تولید و مونتاژکننده داخلی تغییر کرده است. به استناد ماده ۳۰ قانون مالیات ارزش افزوده مصوبه سال ۱۴۰۰ نقل و انتقال انواع خودرو به استثنای ماشین‌‌‌های راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناور‌‌‌ها مشمول مالیات شده و نرخ آن برای ماشین‌‌‌های تولید داخلی یک و برای وارداتی دو ‌درصد در نظر گرفته شده است.

وی افزود: سازمان مالیاتی طبق قانون مکلف شده تا آخر دی هر سال قیمت تولید یا مونتاژ خودرو‌‌‌های داخلی را از شرکت‌های داخلی بگیرد و در قالب جدول برای اجرا در سال بعد ابلاغ کند. تا آخر دی قیمتی که کارخانه یا مونتاژ‌کننده داخلی اعلام می‌کند به دستگاه‌ها و نهاد‌‌‌های مربوط مانند پلیس و سامانه‌‌‌ها اعلام کرده و ملاک عمل خواهد بود.

علی محمدی رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا هم درباره هزینه تعویض پلاک گفت: در سال‌های گذشته برای خودرو‌‌‌های بیش از ۳۰۰‌ میلیون تومان، ۳۵۰‌ هزار تومان هزینه پلاک به خزانه دولت واریز می‌شد و مجموعا با سایر هزینه‌ها، هزینه تعویض پلاک این خودرو‌‌‌ها ۴۱۲‌هزار تومان و خودرو‌‌‌های کمتر از ۳۰۰‌ میلیون، ۲۶۲.۳ ‌هزار تومان بود.

وی افزود: سال جاری قانون‌گذار یکسان‌سازی کرده و برای کلیه خودرو‌‌‌ها هزینه تعویض پلاک، نقل و انتقال و صدور کارت سند مجموعا ۳۷۳.۵ ‌هزار تومان دریافت می‌شود که از این مبلغ ۱۵۰‌هزار تومان به عنوان عوارض، ۱۰۰‌هزار تومان بابت پلاک و ۵۰‌ هزار تومان بابت تعرفه کارت خودرو به خزانه دولت واریز می‌شود.

محمدی ادامه داد: پلیس راهور ناجا مکلف است قبل از نقل و انتقال کنترل کند مالکان خودرو مالیات نقل و انتقال را پرداخت کنند و این کنترل مالیات هیچ منافع و عوایدی برای ناجا و پلیس راهور ندارد. در خصوص نحوه مالیات هم محاسبات توسط سازمان مالیاتی انجام می‌شود.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: