کد خبر: ۲۰۲۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - 12 April 2022
درب بیمه شخص ثالث بر همان پاشنه قدیم می چرخد
افزایش دیه در سال 1401 حدود 25 درصد است اما بیمه مرکزی نرخ بیمه شخص ثالث را برای امسال 21 درصد افزایش داده‌است. همچنین در بودجه سال جاری واریزی سهم بیمه به حساب خزانه نیز رشدی زیادی داشته است.

بر اساس آمارهای بیمه مرکزی در 11 ماه گذشته منتهی به 30 بهمن 1400 حدود 63.1 میلیون بیمه نامه صادر و 47.4 میلیون فقره خسارت پرداخت شده که 34 درصد از آن یعنی یک سوم از این 63 میلیون بیمه نامه صادره به بیمه شخص ثالث تعلق داشته و همین نسبت برای میزان خسارت بیمه شخص ثالث نیز تقریبا صدق کرده و بر اساس این آمارها نسبت خسارت این رشته حدود 60 درصد است.

به گزارش بانکداری ایرانی، حال بر اساس این نسبت‌ها باید عوارض و میزان واریزی به حساب خزانه را نیز افزود، لذا بیمه شخص ثالث همچنان یکی از پر ریسک ترین رشته برای صنعت بیمه است .

از طرف دیگر در سال 1401 نسبت افزایش حق دیه با رشد نرخ بیمه شخص ثالث همخوانی ندارد.
بر اساس اعلام قوه قضائیه دیه هر نفر انسان در سال 1401، در ماه های حرام 800 میلیون تومان و در ماه غیر حرام 600 میلیون تومان تعیین شد. بر اين اساس با توجه به قانون بيمه شخص ثالث حداقل پوشش مالي اين بيمه نامه 20 ميليون تومان تعيين می‌شود.

افزایش دیه در سال 1401 حدود 25 درصد است اما بیمه مرکزی نرخ بیمه شخص ثالث را برای امسال 21 درصد افزایش داده‌است. همچنین در بودجه سال جاری واریزی سهم بیمه به حساب خزانه نیز رشدی زیادی داشته است. بر همین اساس امسال نیز بیمه شخص ثالث برای صنعت بیمه به غیر از جذب نقدینگی عایدی دیگری نخواهد داشت و تنها به دلیل همین جذب نقدینگی است که شرکت های بیمه از این رشته صرف نظر نمی کنند.

نرخ بیمه شخص ثالث در سال جاری
بر اساس این گزارش، نرخ بیمه شخص ثالث خودروی چهار سیلندر بدون تخفیف برای سال 1401 معادل سه میلیون و 890 هزار تومان است.
علاوه بر افزایش 21 درصدی نرخ تعرفه پایه بیمه شخص ثالث در سال 1401، قیمت بیمه شخص ثالث در موارد زیر هم تغییراتی داشته است:
به راننده‌های بدون حادثه خسارت‌ساز تا 70درصد تخفیف نرخ قیمت بیمه تعلق می‌گیرد
نرخ حق بیمه به ازای نمرات منفی رانندگان 30 درصد افزایش پیدا می‌کند
نداشتن معاینه فنی هم تا 5 درصد نرخ قیمت بیمه شخص ثالث را بالا می‌برد
نرخ حق بیمه رانند‌ه‌هایی کهتخلف حادثه‌ساز داشته‌اند تا 3 درصد افزایش پیدا می‌کند
شرکت‌های بیمه ۲.۵% تا ۷% مبلغ خسارت پرداختی در حوادث با خسارات بدنی را از راننده مقصر دریافت کنند.

قوانین دیه چه می گویند؟
بر اساس ماده 16 قانون اصلاح بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه «اگر حوادث رانندگی منجر به صدمات بدنی غیر از فوت شود، بیمه‌گر وسیله نقلیه مسبب حادثه یا صندوق تامین خسارت‌های بدنی موظفند پس از دریافت گزارش مامور یا کارشناس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه و در صورت لزوم گزارش سایر مقامات انتظامی و پزشکی قانونی، بلافاصله حداقل ۵۰درصد از دیه تقریبی را به اشخاص ثالث زیان‌دیده پرداخت کرده و باقی‌مانده آن را پس از معین شدن میزان قطعی دیه بپردازند.» تبصره– در حوادث رانندگی منجر به فوت، شرکت های بیمه می‌توانند در صورت توافق با راننده مسبب حادثه و ورثه متوفی، بدون نیاز به رأی مراجع قضائی، دیه و دیگر خسارت‌های بدنی وارده را پرداخت نمایند.
میزان دیه را براساس نوع آسیب وارده به انسان به انواع زیر تقسیم کرده‌اند: دیه جان: آسیبی که با قصد و اختیار وارد می‌شود. بنا بر حکم شرع، این امر موجب حق قصاص برای آسیب دیده خواهد شد. فرد آسیب دیده می‌تواند از قصاص چشم‌پوشی کرده و دیه دریافت کند. دیه شبه عمد: فرد مجرم قصد ارتکاب جرم منجر به آسیب دارد ولی قصد او ارتکاب خود جنایت نیست. خطای محض: نه قصد جنایت وجود دارد و نه انجام کار منجر به آن خسارت شده است.

طبق قانون بیمه شخص ثالث، اخذ الحاقیه افزایش تعهدات بدنی بیمه شخص ثالث برای بیمه‌نامه‌هایی که تاریخ شروع پوشش آنها قبل از یکم فروردین 1401 بوده است، منتفی بوده و در خصوص آن دسته از بیمه‌نامه‌های شخص ثالثی که شروع پوشش آنها از تاریخ یکم لغایت هشتم فروردین ماه 1401 بوده و با تعهدات سال قبل صادر شده‌اند، از آنجا که مطابق قانون بیمه شخص ثالث مصوب 95، تعهدات بدنی بیمه‌نامه شخص ثالث در زمان صدور باید به میزان دیه ماه‌های حرام باشد، شرکت‌های بیمه مکلف هستند به نحو مقتضی به این قبیل بیمه‌گذاران اطلاع‌رسانی کنند تا نسبت به افزایش تعهدات بدنی بیمه‌نامه‌های خود به میزان مقرر در قانون مذکور اقدام کنند.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: