کد خبر: ۲۰۲۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۳ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - 10 April 2022

کسری حسنی / هفته گذشته، یکی از رگولاتورهای بانکی در ایالات متحده نسبت به خطرات احتمالی هشدار داد چراکه بانک‌ها برای ارائه خدمات به مشتریان خود، شروع به سرمایه‌گذاری بر روی محبوبیت و همه‌گیری رمزارزها کرده‌اند. در ادامه این مطلب به نحوه مشارکت برخی از بزرگ‌ترین بانک‌های فعال ایالات متحده آمریکا در حوزه رمزارزها می‌پردازیم.

ارائه خدمات
بانک نیویورک ملون در فوریه ۲۰۲۱ اعلام کرد که بیت‌کوین را برای مشتریان متقاضی خدمات مدیریت دارایی نگهداری می‌کند، انتقال می‌دهد و صادر می‌کند. همین موضوع یکی از اولین اعلامیه‌های وال‌استریت در نوع خودش بود. مشتریان می‌توانند بیت‌کوین و اتر، دو رمزارز بزرگ این روزها را در والت‌های BNY Mellon که با مشارکت شرکت زیرساخت رمزارزهای Fireblocks ایجاد می‌شود، ذخیره کنند. از موارد دیگر می‌توان به راه‌اندازی U.S Bancrop در ماه اکتبر ۲۰۲۱ در جهت نگهداری بیت‌کوین و تأسیس کمپانی NYDIG که به عنوان یک متولی فرعی برای بانک‌ها عمل می‌کند، اشاره کرد.

State Street در مارس ۲۰۲۱ اعلام کرد که قصد دارد خدمات نگهداری از رمزارزها را با مشارکت پلتفرم زیرساخت رمزارزهای Copper.co ارائه دهد، اگرچه هشدار داد که این پیشنهاد مشروط به تأیید مقررات است. در همین حال، Deutsche Bank بی سروصدا برنامه‌های خود را برای توسعه سرویسی برای نگهداری و تجارت رمزارزها برای سرمایه‌گذاران نهادی در گزارشی که در سال ۲۰۲۰ توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر شد، فاش کرد. همچنین در سال ۲۰۲۰، BNP Paribas یک اثبات مفهومی را با ارائه‌دهنده کیف پول کریپتو Curv تکمیل کرد تا روشی امن برای انتقال اوراق بهادار توکنیزه ایجاد کند. گفته می‌شود این توسعه گامی به سوی ایجاد یک راه حل نگهداری یکپارچه از دارایی‌های سنتی و دیجیتال است.

مدیریت ثروت
بسیاری از بانک‌ها در سال ۲۰۲۱ به مدیریت ثروت مشتریان دارای رمزارزها را انجام دادند و مورگان استنلی پیشتاز این عرصه بود. CNBC در ماه مارس گزارش داد که مورگان استنلی امکان دسترسی به سه صندوق بیت‌کوین را برای مشتریانی با حداقل ۲ میلیون دلار دارایی در بانک فراهم می‌کند. به گزارشBusiness Insider، در ماه ژوئیه، JPMorgan Chase & Co به مشاوران مالی خود اجازه داد تا سفارش‌های خریدوفروش مشتریان مدیریت ثروت خود را برای پنج محصول رمزنگاری‌شده بپذیرند. Wells Fargo & Co همچنین در تابستان ۲۰۲۱ عرضه رمزارزها به مشتریان ثروتمند خود مانند State Street را آغاز کرد.

JPMorgan و Wells Fargo هر دو با مشارکت NYDIG در ماه اوت وجوه بیت‌کوین خصوصی را ثبت کردند. بر اساس گزارش رسانه‌ها، واحد مدیریت ثروت Citigroup یک گروه دارایی دیجیتال را در ماه ژوئن برای تسهیل سرمایه‌گذاری در رمزارزها، استیبل‌کوین‌ها، توکن‌های غیرمثلی (NFT) و رمزارزهای بانک مرکزی ایجاد کرد. در ماه مارس سال جاری، اسناد نظارتی خبر ایجاد دسترسی مشتریان ثروتمند به صندوق اتریوم توسط گلدمن ساکس را از طریق شرکت رمزارزی Galaxy Digital، فاش کردند.

معامله
در مارس سال ۲۰۲۱، گلدمن میز معاملات رمزارزهای خود را پس از اینکه در سال ۲۰۱۹ از بین برد، مجدداً راه‌اندازی کرد. این تیم که در بخش بازارهای جهانی بانکی حضور دارند، معاملات آتی بیت‌کوین و قراردادهای غیرقابل تحویل را انجام می‌دهند، مشتقاتی که به مشتریان بانک اجازه می‌دهد تا نظری در مورد قیمت آینده بیت‌کوین داشته باشند. در ماه مارس سال جاری، گلدمن ساکس یک گام فراتر رفت و به اولین بانک بزرگ آمریکا تبدیل شد که تجارت رمزارزها را با مشارکت Galaxy Digital که یک کمپانی مدیریت دارایی دیجیتال است، انجام دهد.

طبق گزارش CoinDesk، بانک آمریکا در ژوئیه ۲۰۲۱ معاملات آتی بیت‌کوین را برای مشتریان خاص از طریق مشارکت با CME Group Inc انجام داد. بانک آمریکا از اظهارنظر در مورد این گزارش خودداری کرد اما در بیانیه‌ای اعلام کرد که: «در حال حاضر استراتژی‌های مرتبط با رمزارزها و سایر دارایی‌های دیجیتال را در نظر می‌گیرد.» Citigroup در اوت گذشته اعلام کرد که این بانک در حال بررسی پیشنهاد معاملات آتی بیت‌کوین برای برخی از مشتریان نهادی است، اگرچه گزارش‌ رسانه‌ها حاکی از آن است که بانک در انتظار تأیید نظارتی است. IFR در ماه دسامبر گزارش داد که Citigroup به تازگی اولین معامله آتی بیت‌کوین خود را از طریق CME Group انجام داده است. گروه خدمات مالی PNC همچنین منتظر تأیید قانون‌گذاران است تا اجازه دادوستد رمزارزها را به مشتریان خود صادر کند.

در کنار همه این موارد، بانک‌ها همچنین هزینه زیادی برای انجام تحقیقات می‌کنند. بانک آمریکا پوشش تحقیقاتی رمزارزها را برای مشتریان در ماه اکتبر آغاز کرد. مورگان استنلی در ماه سپتامبر یک بخش تحقیقاتی جدید در حوزه رمزارزها راه‌اندازی کرد. Citigroup در ماه نوامبر اعلام کرد که به دنبال ایجاد ۱۰۰ نقش در بخش نهادی خود با تمرکز بر دارایی‌های دیجیتال از جمله بلاکچین و رمزارزها است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: