کد خبر: ۲۰۲۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - 27 March 2022
اکوسیستم فین‌تک توانایی بالقوه عمیقی برای دموکراتیک کردن فرایندهای مالی دارد. اساساً از نقطه‌ای که عبارت «اکوسیستم» در مورد این بخش استفاده می‌شود، نظرهای مختلفی در چهارچوب شبکه‌ای عظیم وارد فرایندهای تصمیم‌گیری می‌شوند که مزایای زیادی برای صنعت خدمات مالی دارند.

نسیم بنایی / اکوسیستم فین‌تک چیست؟ در ساده‌ترین حالت می‌توان گفت آن را به عنوان شبکه‌ای از سیستم‌ها یا سازمان‌ها توصیف کرد که در کنار هم برای رشد کلی این صنعت کار می‌کنند. در زمینه امور مالی، این مسئله معمولاً خود را در قالب توسعه فناوری‌ها و محصولاتی جدید نشان می‌دهد که تحول بخشیدن به این صنعت و شکل دادن به آینده آن را برای افراد تسهیل می‌کنند.

به بیان مجله فین‌تک این اکوسیستم ورای بحث فناوری توانایی هدایت کردن امور زیادی، از مقررات‌گذاری گرفته تا بانکداری و سرمایه‌گذاری را دارد. اکوسیستم فین‌تک، فرایندی دموکراتیک از کار کردن شبکه‌ای است که منجر به شتاب‌گیری توسعه و بهبود چشم‌انداز مالی در سرتاسر جهان می‌شود. با این‌حال، یکی از مهم‌ترین نقاط قوت اکوسیستم‌های فین‌تک، همکاری دموکراتیک درون آن‌ها است.

همکاری دموکراتیک
یکی از مزایای کلیدی اکوسیستم فین‌تک قدرتمند، پیش بردنِ نوآوری است. سازمان‌ها در همکاری با یکدیگر می‌توانند دانش و ایده را با هم به اشتراک بگذارند و از این طریق با سرعت و بهینگی بیشتری محصولاتی جدید را توسعه دهند که در حال کار کردن مستقل ممکن نبود.

این رویکرد همکارانه منجر به کاهش ریسک‌های نوآوری هم می‌شود، زیرا سازمان‌ها می‌توانند هزینه و مسئولیت آزمودن ایده‌های جدید را در سرتاسر شبکه پخش کنند. الیویا میناک، دبیر مجله فین‌تک چنین می‌گوید: «مقررات‌گذاران بریتانیا همکاری بسیار نزدیکی با فینتک‌ها و صنعت مالی گسترده‌تری دارند و می‌خواهند تعادلی بین نوآوری و حفظ امنیت مصرف‌کننده‌ها برقرار کنند. در همین نقطه است که عبارت اکوسیستم اهمیت پیدا می‌کند: مقررات‌گذاری چیزی مانند رمزارزها یک مکالمه دو یا حتی سه‌طرفه نیست، بلکه نیازمند شبکه‌ای از طرف‌ها است که هرکدام نظر خود را وارد می‌کنند. این طرف‌های مختلف شامل دولت، مقررات‌گذار، فین‌تک، نهادهای سنتی و تجار می‌شوند که البته در کانون همه آن‌ها مشتری حضور دارد.»

دموکراسی مردمیِ مالی
نباید فراموش کرد که هنگام صحبت کردن از دموکراسی، قطعاً کانون اصلی را باید روی مردم یا همان مصرف‌کننده‌ها قرار داد. ساچین جانگیانی، بنیان‌گذار شرکت الویت مانی (Elevate Money) درباره نقش اکوسیستم فین‌تک در این زمینه چنین می‌گوید: «اکوسیستم‌های فین‌تک در حال حاضر طرز تفکر مردم را نسبت به بانکداری و سرمایه‌گذاری در همه عرصه‌ها تغییر می‌دهند.

به طور مشخص این اکوسیستم‌ها باورهای قدیمی و تاریخی مردم نسبت به نظام‌های مالی را به چالش می‌کشند و در کنار آن راه‌هایی جدید را ارائه می‌کنند که مردم از طریق آن‌ها می‌توانند با پول تعامل کنند. برای مثال بخش املاک را در نظر بگیرید. وارد این بخش شدن به لحاظ تاریخی مخصوص آن دسته از افرادی بود که پیشاپیش ثروتمند بودند. با این‌حال، با ظهور پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری دیجیتال، این باور به طور کامل تغییر کرده است. خوشبختانه نظام‌ها و سرمایه‌گذاران هوشمند جدید، فرصت‌هایی بیشتر برای تحول کامل این بازار را فراهم کرده‌اند. من خوش‌بین هستم که طی چند سال آینده با هرچه دموکراتیک‌تر شدن ثروت روبه‌رو شویم.»

اکوسیستم‌های فین‌تک بخش خدمات مالی را دموکراتیک می‌کنند. این کار به زبان ساده از یک راه صورت می‌گیرد: اجازه ورود نظر افراد بیشتر به فرایند توسعه. البته نباید فراموش هم کرد که این شکل از دموکراتیک شدن می‌تواند سپس نوآوری و سطح شمول بیشتری را برای این بخش به همراه بیاورد. قطعاً با تکمیل شدن این فرایند، شاهد تأثیری مثبت بر رشد اقتصادی خواهیم بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: