کد خبر: ۲۰۲۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - 18 March 2022
تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۲۵ هزار و ۴۳۳ هزار میلیار ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۹۰۰۰ و ۹ هزار میلیارد ریال (معادل ۵۴/۹ درصد) افزایش داشته است.
بانک مرکزی اعلام کرد: سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی ۱۱ ماهه سال جاری مبلغ ۱۶ هزار و ۷۸۲ هزار میلیارد ریال (۱۶،۷۸۲/۱ هزار میلیارد ریال) معادل ۶۶ درصد کل تسهیلات پرداختی است. سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۱۱ ماهه سال جاری معادل شش هزار و ۱۴۹ هزار میلیارد ریال (۶،۱۴۹/۴ هزار میلیارد ریال) بوده است که حاکی از تخصیص ۳۶.۶ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش کلیه بخش‌های اقتصادی مبلغ ۱۶ هزار و ۷۸۲ هزار میلیارد ریال (۱۶،۷۸۲/۱ هزار میلیارد ریال) است.
 
ملاحظه می شود از هفت هزار و ۷۶۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۷۹/۲ درصد آن مبلغ شش هزار و ۱۴۹ هزار میلیارد ریال در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.
 
همچنان باید در تداوم مسیر جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود. بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم در تامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی)توجه ویژه‌ای کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: