کد خبر: ۲۰۲۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - 15 March 2022
بانک دی در سال 1401، سالی متفاوت را تجربه خواهد کرد
بانک دی در ماه‌های اخیر و همچنین در هفته‌های اخیر فشار فروش اموال مازاد خود را بیشتر کرده تا بتواند به‌صورت حرفه‌ای یعنی از طریق تقویت کفایت سرمایه و افزایش منابع از برخی از مشکلات خارج شود.

بانک دی در ماه‌های اخیر و همچنین در هفته‌های اخیر فشار فروش اموال مازاد خود را بیشتر کرده تا بتواند به‌صورت حرفه‌ای یعنی از طریق تقویت کفایت سرمایه و افزایش منابع از برخی از مشکلات خارج شود.

به گزارش  بانکداری ایرانی، بانک دی در روزهای اخیر آگهی زیادی در خصوص فروش دارایی مازاد منتشر کرده است.

اولین و مهم‌ترین آگهی بانک دی فروش و عرضه عمده سهام مدیریتی کنترلی شرکت تولید نیروی برق دماوند (سهامی عام) است.

در اطلاعیه بانک دی در این خصوص آمده است:
«با توجه به تکالیف مقرر در ماده 16 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و به‌منظور کاهش سرمایه‌گذاری‌های غیر بانکی، این بانک در نظر دارد 65.76 درصد از سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند(سهامی عام) به‌طور عمده و نقد از طریق بازار فرابرس ایران عرضه نماید. تاریخ عرضه روز یکشنبه مورخ 28 فروردین 1401 تعیین‌شده است.»
گفتنی است که یکی از دارایی‌های مهم بانک دی شرکت برق دماوند است که بسیار بار ارزش بوده دارای پنج میلیارد و 520 میلیون سهم به ارزش روز 83 هزار میلیارد ریالی است. البته دارایی برق دماوند بسیار بارزش بوده و می‌تواند بسیاری از مشکلات بانک را رفع کند.
آگهی دوم مربوط به اطلاعیه عرضه عمده سهام مدیریتی غیر کنترلی شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی (سهامی عام) است.

در این اطلاعیه نیز آمده است:
«با توجه به تکالیف مقرر در ماده 16 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و به‌منظور کاهش سرمایه‌گذاری‌های غیر بانکی ، این بانک در نظر دارد 32.88 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی (سهامی عام) به‌صورت یکجا و نقد از طریق شرکت بورس ایران عرضه نماید. تاریخ عرضه روز یکشنبه مورخ 28 فروردین 1401 تعیین‌شده است»

علاوه بر این، شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی نیز دارای سه میلیارد سهم به ارزش 10هزار میلیارد ریال است.
سومین آگهی مربوط به عرضه سهم مدیریتی غیر کنترلی شرکت بیمه دی (سهامی عام) است.

در این اطلاعیه نیز آمد است:
«با توجه به تکالیف مقرر در ماده 16 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و به‌منظور کاهش سرمایه‌گذاری‌های غیر بانکی ، این بانک در نظر دارد 15.84 درصد از سهام شرکت بیمه دی(سهامی عام) به‌طور عمده و نقد از طریق بازار فرابورس ایران عرضه نماید. تاریخ عرضه روز یکشنبه مورخ 28 فروردین 1401 تعیین‌شده است.»

همچنین بیمه دارای پنج میلیارد 950 میلیون سهم به ارزش 20 هزار و 140 میلیارد ریال است.

فروش این دارایی‌ها به بانک دی چه کمکی می‌کند؟
بانک‌ها از چندین طریق وضعیت منابع و سرمایه خود را افزایش می‌دهند. یکی از مهم‌ترین عامل فروش اموال مازاد بانک‌ها، بهبود کفایت سرمایه است. فروش اموال به تقویت کفایت سرمایه می‌انجامد.
از طرف دیگر بانک‌‌ها با فروش دارایی‌‌های مازاد می‌‌توانند به منابع قابل‌توجهی دست یابند که درنهایت به درآمدزایی بانک‌ها و خروج از مشکلات می‌انجامد.
بانک دی دارای 574 هزار میلیارد ریال دارایی دارد که نسبت به سال گذشته نیز 12 درصد رشد داشته است. اگر در سال جاری بر اساس اطلاعات مرکز آمار تورم را حدود 40 درصد در نظر بگیریم این دارایی در سال آتی رشد خواهند داشت. لذا این دارایی‌ها می‌توانند برای بانک دی ثمره زیادی داشته باشد. البته فروش این دارایی نیز می‌تواند بهره زیادی برای بانک داشته باشد چراکه بانک‌ها سرمایه‌گذاران بسیار حاذقی بوده و از هر منبعی می‌توانند بهترین بازدهی را کسب کنند. بنابراین فروش دارایی بانک دی می‌تواند بیشتر از نگهداری دارایی برای بانک بهره داشته باشد. چراکه می‌تواند سبب بهبود و تقویت کفایت سرمایه و همچنین جذب منابع جدیدی خواهد شد.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: