کد خبر: ۲۰۲۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 25 April 2022
در صنعت بیمه ایران 28 شرکت بیمه مهم وجود داردند که 25 شرکت در بازار سرمایه فعال هستند، اما در حال حاضر شرکت‌های بزرگ به لحاظ ارزش بازار، میزان سرمایه و سهام از دیگر شرکت‌های ‌بیمه عقب ماندند.

علی سوری - در صنعت بیمه ایران 28 شرکت بیمه مهم وجود داردند که 25 شرکت در بازار سرمایه فعال هستند، اما در حال حاضر شرکت‌های بزرگ به لحاظ ارزش بازار، میزان سرمایه و سهام از دیگر شرکت‌های ‌بیمه عقب ماندند.

به گزارش  بانکداری ایرانی، شرکت‌های بیمه در سه بازار سهام ایران پراکنده شده‌اند. سهم شرکت های اصلی، بزرگ و معتبر به لحاظ شفافیت؛ در بازار بورس تهران داد و ستد می شوند.

بخش دوم از شرکت های بیمه، در فرابورس و بخش ضعیف تر شرکت به لحاظ شفافیت، در بازار های پایه فرابورس معامله می‌شوند. در بازار پایه شرکت‌های زیانده و دارای شفافیت کمتر حضور دارند.

در حال حاضر در بورس تهران ارزش بازار صنعت بیمه در بازار سرمایه 217 هزار 537 میلیارد ریال رسیده است. در حالی که در بازارهای فرابورس ارزش سهام و بازار این شرکت ها به 1667 هزار میلیارد ریال رسیده است. هرچند این مساله گویای حباب بودن قیمت برخی از سهام شرکت های بیمه در بازارهای فرابورس دارد، اما از طرف دیگر گویای کم بودن سرمایه و سهم شرکت های بزرگ بیمه گری نیز است.

در بازار بورس تهران سهام شرکت های بزرگ و قدیمی بیمه مانند دانا، البرز، پارسیان و ملت حضور دارند اما در بازار فرابورس بیمه پاسارگاد، دی، کوثر، تجارت نو و معلم و غیره هستند. در بازارهای پایه فرابورس شرکت هایی حضور دارند که به لحاظ شفافیت دارای حساسیت کمتری نسبت به دیگر شرکت ها برخوردارند.

شرکت های بزرگ بیمه بورسی از شرکت های کوچک تر عقب ماندند

ارزش بازار فرابورس با وجود درجه اهمیت پایین چندین برابر بورس تهران یعنی شرکت های بزرگ و مدعی صنعت بیمه بوده و به رقم 1564 هزار میلیارد ریال رسیده است. البته وزن بالای این ارزش بازار به شرکت بیمه پاسارگاد بر می گردد هرچند برخی از شرکت های کوچکتر نیز از شرکتهای بورس تهران بیشتر سهام و سرمایه دارند.

شرکت های بزرگ بیمه بورسی از شرکت های کوچک تر عقب ماندند

ارزش بازار پایه که دارای شرکت هایی به مراتب ضعیف تر از بورس تهران قرار دارند، به رقم 103 هزار و 521 میلیارد ریال رسیده که چندبرابر بورس تهران است.

شرکت های بزرگ بیمه بورسی از شرکت های کوچک تر عقب ماندند

میزان سهام شرکت ها نشان می دهد که وضعیت برخی از شرکت ها در خصوص میزان سرمایه نسبت به تعهدات انها کافی نبوده وباید اقدام مناسبی برای افزایش سرمایه خود انجام دهند.

بنابراین زمان ان فرارسیده است که شرکت‌های بزرگ‌تر نسبت به افزایش سرمایه و همچنین بالابردن ارزش سهام به واسطه سوآوری بیشتر اقدام کرده و تلاش کنند نسبت به دیگر رقبای بورسی خود عقب نمانند.

 

شرکت های بزرگ بیمه بورسی از شرکت های کوچک تر عقب ماندند

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: