کد خبر: ۲۰۱۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - 28 February 2022
بانک مرکزی ضوابط ناظر بر انتشار انواع صکوک توسط مؤسسات اعتباری برای بانک ها را با تصویب شورای پول و اعتبار در بستر بازار سرمایه ابلاغ کرد.

بانک مرکزی ضوابط ناظر بر انتشار انواع صکوک توسط مؤسسات اعتباری برای بانک ها را با تصویب شورای پول و اعتبار در بستر بازار سرمایه ابلاغ کرد.

بانک مرکزی اعلام کرد: به منظور تنوع بخشی در ابزارهای تامین مالی و با هدف کمک به بانک‌ها جهت رفع کمبود منابع مالی با اتکا به دارایی‌های قابل ملاحظه، موضوع امکان انتشار انواع صکوک در بازار سرمایه توسط بانک ها در جلسه ۲۱‌‏ دی شورای پول و اعتبار مطرح و مقرر شد در چارچوب ضوابط مصوب، امکان انتشار انواع صکوک (به عنوان بانی) ایجاد شود.

بنابراین گزارش، طی سال‌های اخیر انتشار صکوک (ابزارهای تامین مالی اسلامی) بسیار مورد توجه بانک ها بوده و درخواست‌های متعددی برای استفاده از آن به بانک مرکزی ارسال شده است. صکوک، اوراق بهادار با ارزش مالی یکسان و قابل معامله در بازارهای مالی بوده و بر پایه یکی از قراردادهای مورد تایید اسلامی طراحی می‌شود.

دارندگان صکوک بصورت مشاع مالک یک یا مجموعه‌ای از دارایی‌ها و منافع حاصل از آنها هستند. صکوک در کشورهای اسلامی به جای اوراق قرضه بکار گرفته می‌شود. این اوراق ممکن است مبتنی بر دارایی و با درآمد ثابت یا متغیر طراحی شوند.

از مهمترین نقاط قوت استفاده از انتشار صکوک برای بانک‌ها علاوه بر تنوع بخشی ابزارهای مالی، افزایش توان تجهیز منابع مالی شبکه بانکی و امکان تسهیلات دهی بیشتر است. بانک ها از یک‌سو با کمبود منابع مالی روبرو بوده و از سوی دیگر دارای مازاد دارایی انباشته شده در ترازنامه هستند. انتشار صکوک به پشتوانه این دارایی‌ها، برخی تنگنا‌های مالی که بانک‌ها با آن روبرو هستند را برطرف خواهد کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: