کد خبر: ۲۰۱۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - 28 February 2022
دانشمندان ارتباط بین پیری بیولوژیکی شبکیه چشم و مرگ و میر را شناسایی کرده اند؛ کشفی که می‌تواند منجر به غربالگری روتین برای مجموعه‌ای از بیماری‌های تهدید کننده زندگی شود. بر اساس تحقیقات جدید، یک آزمایش چشمی ارزان و ساده می‌تواند “‘گشایش پنجره ای” به طول عمر یا مدت زمان زندگی شما باشد.

چقدر عمر می کنید؟ یک تست چشم ساده برای تخمین طول عمر شما!

شاید تیتر برایتان کمی گیج کننده و عجیب به نظر برسد، اما با یک تست چشم ساده می‌توانید از طول عمر خود باخبر شوید.

 
 

دانشمندان ارتباط بین پیری بیولوژیکی شبکیه چشم و مرگ و میر را شناسایی کرده اند؛ کشفی که می‌تواند منجر به غربالگری روتین برای مجموعه‌ای از بیماری‌های تهدید کننده زندگی شود.
بر اساس تحقیقات جدید، یک آزمایش چشمی ارزان و ساده می‌تواند “‘گشایش پنجره ای” به طول عمر یا مدت زمان زندگی شما باشد.

چقدر عمر می کنید؟ یک تست چشم ساده برای تخمین طول عمر شما!

دانشمندان ارتباط بین پیری بیولوژیکی شبکیه چشم و مرگ و میر را شناسایی کرده اند. غشای پشت چشم حاوی سلول‌های حساس به نور است که از میانسالی شروع به زوال می‌کنند.

مطالعه‌ای که روی تقریباً ۴۷۰۰۰ بریتانیایی انجام شد، نشان داد کسانی که شبکیه چشم‌شان «پیرتر» از سال‌های واقعی‌شان بود، احتمال مرگشان در دهه آینده زندگی شان بیشتر بود. این کشف می‌تواند منجر به غربالگری معمول برای تعدادی از بیماری‌های تهدید کننده زندگی از جمله آلزایمر شود.

چقدر عمر می کنید؟ یک تست چشم ساده برای تخمین طول عمر شما!

نویسنده مسئول، دکتر مینگگوانگ هی، از مرکز تحقیقات چشم استرالیا، ملبورن، گفت: «این اکتشاف یک “پنجره” منحصر به فرد و قابل دسترس برای ارزیابی فرآیند‌های پاتولوژیک زمینه‌ای بیماری‌های عروقی و عصبی سیستمیک مرتبط با افزایش خطر مرگ و میر ارائه می‌دهد.»

شرکت کنندگان ۴۰ تا ۶۹ ساله به طور متوسط به مدت ۱۱ سال تحت نظر قرار گرفتند. فوندوس یا سطح داخلی شبکیه چشم آن‌ها برای مطالعه بیوبانک بریتانیا اسکن شده بود. تیم بین المللی “سن بیولوژیکی” آن را با سن تقویمی یک فرد مقایسه کرد.

چقدر عمر می کنید؟ یک تست چشم ساده برای تخمین طول عمر شما!

شکاف‌های بزرگ با ۴۹ تا ۶۷ درصد خطر مرگ ناشی از هر علتی غیر از بیماری‌های قلبی عروقی یا سرطان همراه بود. این نتیجه پس از در نظر گرفتن عوامل بالقوه تأثیرگذار مانند فشار خون بالا، شاخص توده بدنی (BMI)، سبک زندگی و قومیت به دست آمد.

دکتر هی گفت: «یافته‌های جدید ما مشخص کرده اند که فاصله سنی شبکیه یک پیش‌بینی کننده مستقل برای افزایش خطر مرگ و میر است. آن‌ها نشان می‌دهند که سن شبکیه ممکن است یک نشانگر زیستی مهم بالینی پیری باشد.»

هر یک سال افزایش سن به ترتیب با افزایش دو و سه درصدی خطر مرگ ناشی از هر یک یا یک علت خاص همراه بود.

چقدر عمر می کنید؟ یک تست چشم ساده برای تخمین طول عمر شما!

دکتر هی گفت: “این شکاف سنی شبکیه” می‌تواند به عنوان یک ابزار غربالگری مورد استفاده قرار گیرد.

نتایج به دست آمده به شواهدی اضافه می‌کند که شبکه عروق کوچک در شبکیه یک شاخص قابل اعتماد از سلامت کلی سیستم گردش خون و مغز بدن است. به گفته محققان، در حالی که خطرات بیماری و مرگ با افزایش سن افزایش می‌یابد، واضح است که این خطرات در بین افراد هم سن به میزان قابل توجهی متفاوت است.

پیری بیولوژیکی منحصر به فرد است و ممکن است نشانگر بهتری برای سلامت فعلی و آینده باشد. آن‌ها از نوع پیشرفته AI (هوش مصنوعی) معروف به “یادگیری عمیق” برای پیش بینی دقیق سن شبکیه چشم از روی تصاویر فوندوس استفاده کردند.

چقدر عمر می کنید؟ یک تست چشم ساده برای تخمین طول عمر شما!

این شاخص بر بافت، سلول، مواد شیمیایی و سایر شاخص‌های مشابه که مملو از مسائل اخلاقی و حریم خصوصی هستند غلبه کرد. علاوه بر این، آن‌ها تهاجمی، گران و زمان بر هستند. حدود ۱۹۲۰۰ تصویر فوندوس از چشم راست ۱۱۰۵۲ شرکت کننده با سلامت نسبتاً خوب در بررسی اولیه سلامت مدل را تأیید کرد.

نتایج ارتباط قوی بین سن پیش‌بینی‌شده شبکیه و سن واقعی را با دقت کلی تا سه سال و نیم نشان داد. همان فرآیند اعمال شده در چشم چپ نتایج مشابهی را به همراه داشت. سپس شکاف سنی شبکیه در ۳۵۹۱۷ داوطلب باقی مانده ارزیابی شد.

در طول دوره مطالعه، ۱۸۷۱ (۵%) شرکت کننده جان خود را از دست دادند: ۳۲۱ (۱۷%) به دلیل بیماری قلبی عروقی. ۱۰۱۸ (۵۴.۵%) سرطان؛ و ۵۳۲ (۲۸.۵%) از علل دیگر از جمله زوال عقل.

چقدر عمر می کنید؟ یک تست چشم ساده برای تخمین طول عمر شما!

نسبت «سالمندان سریع» – آن‌هایی که شبکیه آن‌ها بزرگتر از سن واقعی آن‌ها به نظر می‌رسید – با فاصله سنی شبکیه بیش از سه، پنج و ده سال به ترتیب ۵۱، ۲۸ و ۴.۵ درصد بود.

دکتر هی گفت مطالعات قبلی نشان داده است که تصویربرداری شبکیه حاوی اطلاعاتی در مورد عوامل خطر قلبی عروقی، بیماری‌های مزمن کلیوی و نشانگر‌های زیستی سیستمیک است.

آخرین یافته‌ها نشان می‌دهد که «فرضیه شبکیه نقش مهمی در روند پیری دارد و به آسیب‌های تجمعی ناشی از افزایش سن که خطر مرگ و میر را افزایش می‌دهد حساس است.»

چقدر عمر می کنید؟ یک تست چشم ساده برای تخمین طول عمر شما!

دکتر هی افزود: «ما یک الگوریتم یادگیری عمیق ایجاد کرده ایم که می‌تواند ردپای پیری را در تصاویر فوندوس تشخیص دهد و سن را با دقت بالا پیش بینی کند، علاوه بر این، ما اولین کسی بودیم که نشان دادیم که فاصله سنی شبکیه به طور قابل توجهی با افزایش خطر مرگ و میر مرتبط است.»

«یافته‌های ما نشان می‌دهد که فاصله سنی شبکیه بینش‌های جدیدی در مورد پیری سالم ارائه می‌دهد. کار ما به تحقیقات آینده در مورد کاربرد‌های فاصله سنی شبکیه و اینکه آیا سن شبکیه می‌تواند برای درک بهتر فرآیند‌های پیری استفاده شود، نیاز دارد.»

چقدر عمر می کنید؟ یک تست چشم ساده برای تخمین طول عمر شما!

منبع: روزیاتو

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: