کد خبر: ۲۰۱۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - 28 February 2022
ضوابط ناظر بر انتشار انواع صکوک توسط مؤسسات اعتباري برای شبکه بانکی کشور با تصویب شورای پول و اعتبار در بستر بازار سرمایه ابلاغ شد.

ضوابط ناظر بر انتشار انواع صکوک توسط مؤسسات اعتباري برای شبکه بانکی کشور با تصویب شورای پول و اعتبار در بستر بازار سرمایه ابلاغ شد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، به منظور تنوع بخشی در ابزارهای تامین مالی کشور و با هدف کمک به بانک‌ها جهت رفع کمبود منابع مالی با اتکا به دارایی‌های قابل ملاحظه، موضوع امکان انتشار انواع صکوک در بازار سرمایه توسط شبکه بانکی کشور در یکهزار و سیصد و بیست ‌و هفتمین صورتجلسه مورخ 21‏‏/10‏‏/1400 شورای پول و اعتبار مطرح و مقرر شد در چارچوب ضوابط مصوب این بانک، امکان انتشار انواع صکوک (به عنوان بانی) برای شبکه بانکی کشور در بستر بازار سرمایه ایجاد گردد.

لازم به ذکر است هرگونه درخواست بر انتشار صکوک در چارچوب ضوابط ناظر ابلاغی و با هماهنگی بازار سرمایه صورت می گیرد.

گفتنی است، در سال‌هاي اخير انتشار صکوک (ابزارهاي تامين مالي اسلامي) بسيار مورد توجه شبکه بانکي کشور بوده و درخواست‌هاي متعددي براي استفاده از آن به اين بانک ارسال شده است. صکوک، اوراق بهادار با ارزش مالی يکسان و قابل معامله در بازارهای مالی بوده و بر پايه يکي از قراردادهاي مورد تاييد اسلامي طراحي مي‌شود. دارندگان صکوک به صورت مشاع مالک يک يا مجموعه‌اي از دارايي‌ها و منافع حاصل از آن‌ها هستند. صکوک در کشورهاي اسلامي به جاي اوراق قرضه به‌کار گرفته مي‌شود. اين اوراق ممکن است مبتني بر دارايي و با درآمد ثابت يا متغير طراحي شوند.

از مهمترين نقاط قوت استفاده از انتشار صکوک براي بانک‌ها علاوه بر تنوع بخشي ابزارهاي مالي، افزايش توان تجهيز منابع مالي شبکه بانکي و امکان تسهيلات دهي بيشتر مي‌باشد. شبکه بانکي کشور از يک‌سو با کمبود منابع مالي روبرو بوده و از سوي ديگر داراي مازاد دارايي انباشته شده در ترازنامه خود مي‌باشد. انتشار صکوک به پشتوانه اين دارايي‌ها، برخي تنگنا‌هاي مالي که بانک‌ها با آن روبرو هستند را برطرف خواهد کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: