کد خبر: ۲۰۱۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - 25 February 2022
علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی و «مصطفی غالب مخیف»، رئیس بانک مرکزی عراق در ساختمان میرداماد با یکدیگر دیدار کردند.

علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی و «مصطفی غالب مخیف»، رئیس بانک مرکزی عراق در ساختمان میرداماد با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش ب صدا و سیما، بنظر می‌رسد نحوه پرداخت بدهی ایران از سوی عراق یکی از محورهای مهم دیدار روسای بانک‌های مرکزی دو کشور باشد.

بر اساس این گزارش: اگر چه حجم تجارت ایران و عراق در یکسال گذشته با رشد خوبی نیز همراه بوده است عراقی‌ها نیز بارها بر لزوم تداوم افزایش واردات از ایران بویژه در حوزه گاز، برق و پرداخت بدهی به طرف ایرانی تاکید کردند.

گفتنی است رئیس بانک تجارت عراق و مشاور نخست وزیر این کشور از اعضای اصلی هیئت عراقی همراه رئیس کل بانک مرکزی این کشور در سفر به ایران هستند.

براساس آمار گمرک؛ میزان واردات کشورمان از عراق در ۱۰ ماهه امسال، نزدیک به دو میلیون تن و به ارزش ۹۲۰ میلیون و ۴۸۲ هزار و ۲۵۸ دلار رسیده که افزایش ۲۴۱۴ درصدی در وزن و ۷۹۳ درصدی در ارزش را در این مدت نشان می‌دهد.

همچنین رتبه سال گذشته عراق در تامین کالاهای مورد نیاز ایران، ۲۶ بود که با توافقات صورت گرفته بین تهران و بغداد، با افزایش فروش کالا به ایران همراه بوده و در حال حاضر بعد از امارات، چین، ترکیه، آلمان، سوئیس، روسیه، هند و انگلستان، با رشد ۱۷پ له‌ای در رتبه نهم قرار گرفته است.

در رابطه با عمده واردات ایران از عراق بیش از یک میلیون و ۸۶۷ هزار تن از کالاهای وارده به ارزش ۷۳۴ میلیون و هشت هزار و ۳۹۷ دلار، کالای اساسی یا مواد غذایی هستند که به ترتیب گندم معمولی با ۳۲۹ میلیون دلار، ذرت دامی با ۱۵۹ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۱۰۱ میلیون دلار، جو با ۵۵ میلیون دلار، روغن خام با ۴۴ میلیون دلار، شکر با ۳۶ میلیون دلار و… قرار دارند که ۹۳ درصد وزن و ۸۰ درصد ارزش واردات از عراق به این نوع کالاها مرتبط است.

در خصوص صادرات به عراق نیز عراق دومین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی پس از چین است و در ۱۰ ماهه ۱۴۰۰ حدود ۲۵ میلیون و ۴۰ هزار تن کالا به ارزش هفت میلیارد و ۲۹۵ میلیون دلار از ایران خریداری کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد در وزن و ۱۴ درصد در ارزش رشد داشته است.

از حدود دو میلیون و ۶۶۰ هزار و ۶۶۲ تن کالای صادر شده به عراق به ارزش یک میلیارد و ۲۲۷ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۱۹۹ دلار محصولات شیلاتی، دامی، لبنی، کشاورزی و غذایی بوده و بقیه ماشین آلات، مواد معدنی، مصالح ساختمانی و… است.

برچسب ها: بانک ها ، بانک مرکزی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: