کد خبر: ۲۰۰۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۲۳ دی ۱۴۰۰ - 13 January 2022
با توجه به اینکه مالیات بر تراکنش های بانکی در گروه قوانین نوظهور سازمان امور مالیاتی است، گاهی دیده می‌شود برداشت از مالیات بر تراکنش های بانکی بر مبنای گردش حساب بانکی می‌باشد که اگر به طور مثال، گردش حساب بانکی ما بیشتر از ۵ میلیارد تومان شد، مابه‌التفاوت آن را باید با نرخ ۲۵% ‌ مالیات بدهیم.

با توجه به اینکه مالیات بر تراکنش های بانکی در گروه قوانین نوظهور سازمان امور مالیاتی است، گاهی دیده می‌شود برداشت از مالیات بر تراکنش های بانکی بر مبنای گردش حساب بانکی می‌باشد که اگر به طور مثال، گردش حساب بانکی ما بیشتر از ۵ میلیارد تومان شد، مابه‌التفاوت آن را باید با نرخ ۲۵% ‌ مالیات بدهیم.

به گزارش بانکداری ایرانی، در صورتی‌که این برداشت کاملاً اشتباه است و از تراکنش های بانکی به هیچ وجه مالیات اخذ نمی‌گردد. گردش بانکی که از ورودی دستگاه کارتخوان یا پایانه‌های فروشگاهی در حسابهای بانکی ایجاد می‌شود یا گردشی که به طور مستقیم در خود حساب بانکی ایجاد می‌شود، نشان دهنده‌ی معاملات درآمدی شماست که اگر با توجه به توضیحات قابل اتکای شما اثبات بشود مبالغ ورودی به حسابهای بانکی شما جنبه درآمدی ندارد، مالیاتی نیز از این بابت اخذ نمی‌گردد.

حال اگر با خواندن این مقاله سؤالاتی در ذهن شما شکل گرفت یا نکته‌ای برای شما مبهم بود، می‌توانید برای مشاوره رسیدگی به تراکنش های بانکی از متخصصین موسسه دادیس کمک بگیرید. کارشناسان حرفه‌ای موسسه دادیس همیشه آماده پاسخگویی به سؤالات شما هستند. بدیهی است، در این مقاله امکان پرداختن به تمام زوایای قانون مالیات بر تراکنش های بانکی وجود ندارد. توصیه ما به شما این است که برای آشنایی بیشتر، به وب سایت موسسه مالیاتی دادیس  Dadis.ir مراجعه بفرمایید.

چه زمانی تراکنش های بانکی رسیدگی می‌شوند؟
قبل از دعوت مؤدیان به سازمان امور مالیاتی، بسیاری معتقدند که  سازمان امور مالیاتی با آنها کاری ندارد و سال‌هاست که به همین منوال کار می‌کنند و مشکلی هم ندارند. 

شاید هیچ وقت هم خبری نشود، اما وقتی که شما نیاز به یک مفاصا حساب مالیاتی پیدا کرده یا به هر عنوانی به سازمان امور مالیاتی مراجعه و کد ملی‌ خود را ارائه می‌کنید، اینجاست که باید پاسخگوی گردش حساب‌های بانکی و گزارش‌هایی باشید که با کد ملی شما به سازمان امور مالیاتی ارائه شده است.

شاید هم سازمان امور مالیاتی صبوری کند تا شما با همین روال به کارتان ادامه بدهید و بعد از اینکه دارایی شما در حساب بانکیتان به رقم قابل توجهی رسید، از شما برای روشنگری برخی موارد دعوت ‌به عمل آورد که در این شرایط موضوع جریمه کتمان درآمد را هم باید مد نظر داشته باشید.

اما در اینجا هدف این نیست که شما دچار اضطراب شوید؛ فقط کافی است واقف باشید طبق قانون و بر اساس ماده ۱۰۵ و ۱۳۱، سازمان امور مالیاتی شریک تجاری شما محسوب می‌شود و شما باید همیشه با ارائه اسناد و مدارک و طبقه‌بندی قابل اتکا، آماده پاسخگویی به شریک خود باشید. شایان ذکر است در این خصوص، کارشناسان مالیاتی مؤسسه دادیس می‌توانند به شما کمک کنند و مشاوره بدهند.

همچنین مدنظر داشته باشید که ارائه اظهارنامه مالیاتی توسط شما و پذیرش آن از سمت سازمان امور مالیاتی، به این معنی نیست که حسابهای بانکی اعلام نشده هم مورد قبول واقع شده‌اند؛ چه بسا سازمان این حساب‌ها را در همان سال یا سالهای بعد بررسی ‌کند.

رسیدگی به تراکنش های بانکی تنخواه گردان به چه صورت است؟
در خصوص رسیدگی به تراکنش های بانکی تنخواه گردان ‌ها، یکی از دوستان قدیمی با ناراحتی تعریف می‌کرد که سه سال پیش به عنوان خزانه‌دار و تنخواه‌دار به شرکتی رفتم و کارم را به دقت انجام می‌دادم. مدیرعامل از من خوشش آمد و ارتباطم با او بیشتر شد؛ تا جایی که حجم گردش مالی حساب شخصی من را زیاد کرد و برایم دسته چک گرفت. آن روز خیلی خوشحال بودم.

بعد از مدت کوتاهی من را به خانه‌اش دعوت کرد و گفت: «مدتی است که با هم کار می‌کنیم و تو از هر لحاظ آدم قابل اعتمادی هستی. من می‌خواهم مدتی برای توسعه کارم به خارج از ایران بروم و ماشین و منزل شخصی و کارخانه‌ام دست تو باشد. تو فقط درآمد شرکت را تبدیل به دلار کن و برای من بفرست.

درباره کارهای کارخانه هم که خودت استادی.» حالا من با این مشکل روبرو شده‌ام که سازمان امور مالیاتی بر این مبنا که این ورود و خروج حسابهای درآمدی تو هستند، روی حسابهای من دست گذاشته است که باید مالیات آنها را بدهید. مدیر عامل هم عهده‌دار این موضوع نمی‌شود و می‌گوید من در جریان خریدها و فروشها نیستم. حالا من نمی‌دانم چه کاری انجام بدهم؟ درآمد متعلق به فرد دیگری بوده و من باید مالیات را پرداخت کنم. 

بدیهی است که همه ما دوست داریم ما را به عنوان امانت‌دار خوب و قابل اعتماد خطاب کنند. اما با توجه به قوانین مالیاتی، خطر این تحسین به مراتب بیشتر از محسنات آن است. بنابراین، برای رفع تعرض از تنخواه گردان باید شرکت یا شخصی عهده‌دار گردش مالی انجام شده باشد. 

اجاره حساب بانکی یا اجاره دستگاه کارتخوان چه مشکلاتی به همراه خواهد داشت؟
حساسیت سازمان امور مالیاتی نسبت به موضوع پولشویی باعث شده است تا نسبت به اجاره حساب بانکی یا اجاره دستگاه کارتخوان حساسیت بیشتری داشته باشد. بنده به شخصه مطمئنم وقتی شما به کسی کارت بانکی یا دستگاه کارتخوان خود را می‌دهید، کاملاً به او اعتماد دارید و او فقط سقف بانکی‌اش پر شده و حالا نیاز به کمک شما دارد و در مقابل این لطف، سعی می‌کند مبلغی از سود خودش را با شما شریک شود.

اما با توجه به قانون مالیات بر تراکنش های بانکی، سازمان امور مالیاتی به طور پیوسته از بانک مرکزی اطلاعات پولی و مالی اشخاص را  بر اساس کد ملی دریافت و نسبت به بررسی آنها اقدام می‌کند. البته از الان تا حدود یک تا دو سال بعد از شروع این همکاری برای هر دو طرف کاملاً خوشایند است. اما بعد از آن سازمان امور مالیاتی طی ابلاغیه‌ای شما را دعوت و از شما درخواست می‌کند که منابع مالی حسابهای بانک خود را مشخص کنید و با گزارشی جامع به مسئول رسیدگی‌کننده تحویل بدهید.

حال اتفاقی که می‌افتد و ما به کرات شاهد آن هستیم، این است که شما اصلاً منابع ورودی و خروجی حسابهای بانکی را ندارید و با مراجعه به شخصی که کارتخوان یا کارت خود را به او داده‌اید، ادعا می‌کند که حسابداری نداشته و اصلاً اسناد و مدارک را بایگانی نکرده است. اگر هم از ایشان بخواهید که با شما به سازمان امور مالیاتی بیاید، قطعاً بهانه‌جویی می‌کند و در ضمن ادعا می‌کند که خود شما قبول کردی و اجاره حساب را دریافت نمودی. حال شما می‌مانید با مجموع تمام بستانکاری حساب بانکی که در حکم درآمد تلقی می‌شود و علی‌رغم مالیات عملکرد، موظف به پرداخت جریمه کتمان درآمد نیز هستید.

دلیل ارسال پیامک قطع دستگاه کارتخوان از طرف سازمان امور مالیاتی چیست؟
یکی از پیامک‌هایی که هفته‌های اخیر برای همه افرادی که دستگاه کارتخوان دارند، ارسال شده با این مضمون است: «دارنده محترم کارتخوان، ثبت نام شما انجام شد. طی مدت 15 روز برای تکمیل اطلاعات به سامانه سازمان امور مالیاتی مراجعه و اطلاعات خود را کامل کنید، در غیر این صورت دستگاه کارتخوان شما قطع خواهد شد.»

البته مودیانی هم که یک بار ثبت‌نام اینترنتی را انجام داده‌اند و مجدداً این پیامک برایشان ارسال شده است، مد نظر داشته باشند که در ثبت نام اینترنتی قبلی، صرفاً تا مرحله دوم اطلاعاتشان را کامل کرده‌اند و الان نیاز است که اطلاعات خود را تکمیل کنند. در همین رابطه باید دقت داشت که با تکیمل اینتاکد، گروه شغلی شما مشخص می‌شود و طبق ماده 97 قانون مالیات‌های مستقیم، در صورتی که مسئول رسیدگی‌کننده طبق شواهد و مدارک تشخیص دهد که شما کتمان درآمد داشته‌اید، بر اساس ضریب سود صنفی یا گروه شغلی که در اینتاکد معرفی کرده‌اید، اقدام به محاسبه و برآورد مالیات شما می‌کند که این یکی از دلایل ارسال پیامک قطع دستگاه کارتخوان از طرف سازمان امور مالیاتی می‌باشد. البته جای نگرانی برای ثبت اینتاکد نیست. 

خبر خوب اینکه شما با یک مشاوره به موقع مالیات بر تراکنش های بانکی با کارشناسان مؤسسه دادیس می‌توانید بهترین اقدام را انجام بدهید.

پس توصیه ما به شما این است که اگر دستگاه کارتخوان دارید و با آن کار نمی‌کنید یا به امانت دست یکی از اعضای خانواده یا دوستان صمیمی سپرده‌اید، حتماً اقدام به قطع آن نمایید. چون در این صورت شما به عنوان مؤدی فعال مالیاتی شناخته می‌شوید. 

لازم است همه شهروندان توجه داشته باشند که صرفاً امضای شما در دفتر اسناد رسمی برای شما ایجاد مشکل نمی‌کند، بلکه تکمیل اظهارنامه شغلی و ثبت دکمه تأیید نیز در حکم یک امضای محضری برای شما بار حقوقی سنگینی به همراه دارد.

مشاوره رسیدگی به تراکنش های بانکی
در این مقاله به طور ساده، با گوشه‌هایی از اتفاقاتی که در سازمان امور مالیاتی در رابطه با مالیات بر تراکنش های بانکی شاهد آن هستیم، آشنا شدید. لازم است توجه داشته باشید که موضوعات و قوانین مرتبط با مالیات بر تراکنش های بانکی، عموماً حاوی مباحث پیچیده حقوقی و قضایی هستند که تنها با یک مشاوره مالیاتی تخصصی می‌توان از تمام جزئیات آن آگاهی حاصل کرد و بیشترین بهره را برد. شما می‌توانید با تماس با موسسه دادیس از مشاوره رسیدگی به تراکنش های بانکی و از آخرین تبصره‌ها و قوانین مالیاتی جدید مالیاتی مطلع شوید تا با خیالی آسوده پاسخگوی مسئول رسیدگی کننده باشید.

نگار کریمی
برچسب ها: تراکنش ، بانکی ، موسسه ، مالیات
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: