کد خبر: ۲۰۰۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۶ - ۲۲ دی ۱۴۰۰ - 12 January 2022
سامانه چک امن دیجیتال (چکاد) در نخستین روز رویداد «تراکنش هفتم» با هدف ایجاد بستر بین بانکی لازم جهت ارائه چک دیجیتال و برطرف سازی مخاطرات چک های کاغذی، توسط اشکان رحمانی مدیر پروژه چکاد و پیچک شرکت خدمات انفورماتیک معرفی شد.

سامانه چک امن دیجیتال (چکاد) در نخستین روز رویداد «تراکنش هفتم» با هدف ایجاد بستر بین بانکی لازم جهت ارائه چک دیجیتال و برطرف سازی مخاطرات چک های کاغذی، توسط اشکان رحمانی مدیر پروژه چکاد و پیچک شرکت خدمات انفورماتیک معرفی شد.

به گزارش بانکداری ایرانی،  سامانه «چکاد» در ارتباط تنگاتنگ با سایر سامانه های حاکمیتی شرکت خدمات انفورماتیک مانند «پیچک»، فرآیند بانکی کسب و کارهای نوین را شکل داده و از مخاطرات و مشکلات چک های فیزیکی می کاهد.

اشکان رحمانی مدیر پروژه چکاد و پیچک شرکت خدمات انفورماتیک در توضیح این محصول گفت: چک های فیزیکی به دلیل کاغذی بودن دارای مخاطراتی در حفاظت و نگهداری و نیز دارای هزینه هایی مانند جعل و مفقودی و چاپ، هستند؛ اما سامانه «چک امن دیجیتال» با برطرف سازی این مخاطرات و حذف کاغذ، بستر امن برای تبادلات مالی و بانکی به حساب می آید.

وی گفت: سامانه «چکاد» امکان نظارت و مدیریت آنلاین مبادله چک را برای شبکه بانکی و بانک مرکزی فراهم می کند.

رحمانی با اشاره به تمایل جامعه به استفاده از روش های نوین و امن پرداخت، در تعریف چک دیجیتال گفت: چک دیجیتال نوعی از چک است که با حذف فیزیک کاغذی و به واسطه امضای دیجیتال معتبر و مستند قابل ارائه بوده و مبتنی بر رکورد داده است.

به گفته مدیر پروژه چکاد و پیچک شرکت خدمات انفورماتیک، سامانه « چکاد» دارای حدود ۳۰ خدمت آنلاین است که از جمله آن می توان به امکان فعالسازی سرویس، درخواست دسته چک، کشیدن چک دیجیتال، وصول درون بانکی و بین بانکی چک، انتقال چک، ضمانت چک دیجیتال، ابطال و مسدودی چک و کارتابل مشاهده چک های دریافتی، اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در این سامانه، راستی آزمایی اعتبار پیام ها یا اسناد دیجیتال ممکن است، افزود: سامانه چکاد از احراز هویت دیجیتال پشتیبانی می کند. در همین حال اطمینان از عدم تغییر دیتای فرستنده و نیز عدم انکار امضاء توسط شخص فرستنده، از دیگر فاکتورهای مذکور است.

رحمانی ادامه داد: سامانه «چکاد» دو نوع امضای دیجیتال مبتنی بر توکن سخت افزاری نماد و همچنین امضای دیجیتال همراه ( مبتنی بر تلفن همراه) را پشتیبانی می کند.

به گفته وی، سامانه «چک امن دیجیتال» شامل ویژگی هایی از جمله نظارت و کنترل مبادلات مبتنی بر چک، افزایش امنیت، نگهداری چک، اطمینان در معاملات، کاهش مراجعه به شعبه، ارائه سرویس های غیر حضوری بیشتر، کاهش ریسک فرآیندهای مربوط به چک و چاپ آن و کاهش ریسک کاربری آن است.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: