کد خبر: ۲۰۰۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۱۳ دی ۱۴۰۰ - 03 January 2022
در حالی طی یک سال اخیر وزارت راه و شهرسازی مدعی است، اطلاعات خانه‌های خالی را به سازمان امور مالیاتی تحویل داده که هنوز اخذ مالیات از این خانه‌ها اجرایی نشده است و سازمان مالیاتی هم ادعای نقص اطلاعات دارد.

بانکداری ایرانی - در حالی طی یک سال اخیر وزارت راه و شهرسازی مدعی است، اطلاعات خانه‌های خالی را به سازمان امور مالیاتی تحویل داده که هنوز اخذ مالیات از این خانه‌ها اجرایی نشده است و سازمان مالیاتی هم ادعای نقص اطلاعات دارد.

به گزارش تسنیم، به نظر می‌رسد قرار نیست اختلاف بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی در رابطه با خانه‌های خالی رفع شود.

مسئولان وزارت راه و شهرسازی ماه‌هاست می‌گویند اطلاعات خانه‌های خالی را برای دریافت مالیات به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده‌اند، در مقابل اما این سازمان مدعی است اطلاعات ناقص به آنها تحویل شده. به هیمن دلیل هم اخذ مالیات بر خانه‌های خالی به‌عنوان ابزار بازدارنده در بازار مسکن هنوز اجرایی نشده است.

مهرماه امسال محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که سال 1394 قانونی برای اخذ مالیات بر خانه‌های خالی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اظهار کرد: پس از اصلاح این قانون در مجلس یازدهم سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات ملکی در وزارت راه و شهرسازی طراحی و در دولت قبل از آن رونمایی شد . بر این اساس 1.3 میلیون واحد مسکونس خالی شناسایی شد.

وی افزود: واحدهای خالی شناسایی شده برای سازمان امور مالیاتی ارسال شده است اما این اطلاعات براساس درخواست سازمان امور مالیاتی باید از طریق سیستم امن دولتی MPLS ارسال شود در حالی که وزارت راه و شهرسازی در سامانه خود برای هر یک از دستگاه‌ها، کارتابل مشخصی را طراحی کرده بود. بر اساس مصوبه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی مقرر شد، وزارت ارتباطات این سامانه و سیستم امن را میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی ایجاد کند.

وی تاکید کرد: به محض ایجاد ارتباط، اطلاعات یک میلیون و 300 هزار واحد خالی از سکنه شناسایی شده برای اخد مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌شود. مالیات تعیین شده حتما تا پایان سال از خانه های خالی شناسایی شده اخذ خواهد شد.

سازمان امور مالیاتی قانون را اجرا نمی‌کند

این در حالی است که رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره عدم اجرایی شدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی به تسنیم گفت: با گذشت حدود یک سال از تصویب این قانون و ابلاغ آن این قانون هنوز اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی اطلاعات لازم برای دریافت مالیات را در اختیار وزارت امور اقتصاد و دارایی قرار داده است، افزود: وزارت اقتصاد و سازمان امورمالیاتی این قانون را اجرایی نکرده اند و باید هرچه سریعتر سامانه های که برای این قانون لازم است را ایجا کنند و راه اندازی کنند.

وی درباره پیگیری های کمیسیون عمران برای اجرایی شدن این قانون، ادامه داد: جلساتی را در این زمینه با وزارت راه و شهرسازی و امور اقتصاد دارایی داشته باشیم و سازمان امور مالیاتی قول داده است تا آخر سال سامانه های مورد نظر را راه اندازی کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه مالیات بر خانه های خالی هنوز هیچ گونه مالیاتی از واحدهای خالی از سکنه اخذ نشده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه مالیات از خانه های خالی یک قانون دائمی بوده که مبتنی بر خود اظهاری مردم است، باید هر چه سریع‌تر اطلاعات مورد نظر در سامانه املاک و اسکان تجمیع شده و قانون عملیاتی شود.

لازم به ذکر است پیگیری‌ها از سازمان امور مالیاتی و معاون فناوری‌های مالیاتی این سازمان با هدف رمزگشایی از کلاف سردرگم اجرای قانون مالیات از خانه‌های خالی بی‌نتیجه ماند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: