کد خبر: ۲۰۰۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۰۵ دی ۱۴۰۰ - 26 December 2021
در حالی که طی ماه‌های گذشته ، صادرات غیرنفتی و فروش نفت افزایش یافته و با برگشت ارز حاصل از صادرات ، نباید قیمت ارز افزایش یابد. لذا افزایش اخیر نرخ ارز منشاء روانی و سیاسی دارد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با اعلام اینکه عده‌ای نوسانات بازار ارز را به برجام گره زده اند از کاهش نرخ ارز در صورت کنترل عرضه و تقاضا خبر داد.

به گزارش بانکداری ایرانی ، محمود بهمنی با اشاره به اهمیت نقش بانک مرکزی در کنترل بازار ارز به خبر آنلاین گفت: فارغ از اتفاقات مقطعی سیاسی، بازار ارز قابل کنترل و هدایت است. بانک مرکزی می‌تواند با اتخاذ سیاست‌های منطقی و راه‌گشا، ارز مورد نیاز تقاضای واقعی را شناسایی و تأمین کرده و آرامش را به بازار برگرداند.

وی افزود: عده‌ای می‌خواهند نوسانات بازار ارز را به برجام و مذاکرات وین گره بزنند. به همین دلیل تا اخباری از مذاکرات هسته‌ای منتشر ‌می‌شود، بازار تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در حالی که طی ماه‌های گذشته ، صادرات غیرنفتی و فروش نفت افزایش یافته و با برگشت ارز حاصل از صادرات ، نباید قیمت ارز افزایش یابد. لذا افزایش اخیر نرخ ارز منشاء روانی و سیاسی دارد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی ادامه داد: دلیل نوسانات در بازار ارز به کیفیت عرضه و تقاضا بستگی دارد. اگر ارز مورد نیاز واردکنندگان و سایر مصارف واقعی تأمین شود، بازار قابل کنترل خواهد بود و نرخ ارز کاهش می‌یابد. زیرا در این صورت، متقاضیان کمتر به بازار آزاد برای تأمین ارز مورد نیاز مراجعه خواهند کرد. گاهی افراد برای خرید تنها ۱۰۰۰ دلار به بازار آزاد مراجعه می‌کنند و همین ارقام خرد هم باعث تأثیرگذاری بر بازار خواهد شد.

بهمنی گفت: برخی مسئولان بانک مرکزی ، شرایط تحریم در سنوات گذشته را به درستی درک نکرده و از تجربه کافی برخوردار نیستند. استفاده از تجربیات گذشته در مواجهه با تحریم‌ها می‌تواند کنترل بازار ارز را تسهیل کند. در گذشته با توجه به افزایش تحریم‌ها، قیمت ارز افزایش یافت اما با مدیریت بانک مرکزی و تأمین ارز مورد نیاز بازار از جهش‌های شدید قیمت جلوگیری شد.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: