کد خبر: ۲۰۰۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۰۲ دی ۱۴۰۰ - 23 December 2021
مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه گفت: حجم انتشار صکوک در بازار سرمایه در ۹ماه ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه در سال گذشته با ۵۰‌درصد رشد از ۷۹‌هزار میلیارد ریال به ۱۱۸‌هزار و ۷۰۰میلیارد ریال رسیده است.

سنا : در ۹ماه سال ۱۴۰۰ شاهد بیشترین حجم و تعداد درخواست تامین‌‌‌مالی از طریق انتشار صکوک در بازار سرمایه نسبت به دوره مشابه در ادوار گذشته بودیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه گفت: حجم انتشار صکوک در بازار سرمایه در ۹ماه ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه در سال گذشته با ۵۰‌درصد رشد از ۷۹‌هزار میلیارد ریال به ۱۱۸‌هزار و ۷۰۰میلیارد ریال رسیده است.

علی بیگ‌زاده ادامه داد: طی این مدت، ۳۶موافقت اصولی انواع صکوک در مجموع بالغ بر ۲۶۸‌هزار میلیارد ریال از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد که ۱۱مورد آن به مبلغ ۸۳‌هزار میلیارد ریال منتشر شده است، سه مورد آن به علت اتمام مهلت ۶ماهه موافقت اصولی صادره از چرخه انتشار خارج شده و ۲۲مورد مابقی همچنان در دست انتشار است.

او افزود: ۱۰مورد از این ۲۲موافقت اصولی صادره و در دست انتشار مربوط به شرکت‌هایی است که سابقه تامین مالی از طریق انتشار انواع صکوک در بازار سرمایه را دارند و ۱۲مورد مابقی مربوط به شرکت‌هایی است که برای اولین بار نسبت به انتشار صکوک در بازار سرمایه اقدام کرده‌‌‌اند.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی با اشاره به تنوع ساختارهای صکوک بیان کرد: دارایی‌‌‌های متنوعی مبنای انتشار اوراق مذکور قرار گرفته است؛ از مواد و قطعات موردنیاز تولید خودرو و لوازم بهداشتی گرفته تا سهام، تاسیسات و ماشین‌آلات که نشان‌دهنده تنوع ابزارهای مالی اسلامی نسبت به شرایط مختلف بانیان اوراق است.

بیگ‌زاده ادامه داد: در ۹ماه سال‌جاری ۱۶مورد تامین مالی مجموعا به مبلغ ۱۱۸,۷۰۰میلیارد ریال از طریق انتشار انواع صکوک در بازار سرمایه انجام شد که سه مورد اخیر آن مربوط به تامین مالی شرکت‌های سایپا، گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان و کرمان‌موتور مجموعا به مبلغ ۲۴هزار میلیارد ریال طی یک‌ماه گذشته صورت پذیرفت.

به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، در ۹ماه سال‌جاری، صکوک اجاره شرکت‌های سایپا، بازرگانی سایپایدک و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، صکوک رهنی شرکت ایران‌خودرو، دو مورد صکوک مرابحه و دو مورد صکوک منفعت دولت در مجموع بالغ بر ۱۰۶‌هزار میلیارد ریال سررسید شدند و مبلغ آخرین قسط و اصل همگی این اوراق در مواعد مقرر پرداخت شد.

او تصریح کرد: در ۹ماه ۱۴۰۰، در مجموع بالغ بر ۸۷‌هزار میلیارد ریال اقساط انواع صکوک از سوی شرکت‌های واسط مالی از بانیان اوراق دریافت و از طریق شرکت سپرده‌‌‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز شده است.

 

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: