کد خبر: ۲۰۰۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - 15 December 2021
گزارش اختصاصی بانکدار ایرانی؛
چند سالی است که دستگاه های خود پرداز در دنیا متحول شده و در کشورهای توسعه یافته استفاده از آن، امری معمول شده است،آخرین ورژن از دستگاه‌های خودپرداز CRS است که به دلیل داشتن امکانات زیاد و ارائه خدمات گوناگون به دستگاه خودگردان تعبیر شده و رقابت زیادی در بین بانک‌ها برای نصب آن ایجاد شده است.

چند سالی است که دستگاه های خود پرداز در دنیا متحول شده و در کشورهای توسعه یافته استفاده از آن، امری معمول شده است،آخرین ورژن از دستگاه‌های خودپرداز CRS است که به دلیل داشتن امکانات زیاد و ارائه خدمات گوناگون به دستگاه خودگردان تعبیر شده و رقابت زیادی در بین بانک‌ها برای نصب آن ایجاد شده است.

به گزارش بانکداری ایرانی و بر اساس آخرین گزارش در سال 99، بانک ملی ایران و بانک صادرات ایران و ملت بیشترین تعداد خودپرداز فعال را داشتند. از سویی دیگر کمترین تعداد خودپردازها متعلق به بانک‌های توسعه صادرات با ۴۳ دستگاه و خاورمیانه با ۹۰ ماشین بانکی خودپرداز اعلام شده‌است.

اما این امر هر چه باشد، مربوط به دستگاه‌های قدیمی است و دستگاه‌های جدید به دلیل داشتن شرایط متفاوت، اهمیت بیشتری دارند؛ چرا که دستگاه خود دریافت CRS با قابلیت دریافت پول نقد و بازگرداندن آن به چرخه فعالیت، نقش بسزایی درتسهیل خدمات‌رسانی به مشتریان ایفا می‌کند. دستگاهی است که علاوه بر تمامی خدمات دستگاه‌های خودپرداز، خدمت واریز آنی وجه به شماره حساب‏- کارت بانک ها را به دارندگان کارت ملت در تمامی ۲۴ ساعت شبانه روز ارائه می‌ کند .

در واقع به قول سازندگان این دستگاه در ایران، نسل جدید ماشین‌های بانکی با نام Cash Recycler System، به‌عنوان یکی از دستاوردهای صنعت بانکداری نوین، قادر به انجام همزمان دو فعالیت پرداخت وجه و دریافت وجه است. به این ترتیب این دستگاه به مشتری این امکان را می‌دهد که در تمام ساعات شبانه‌روز در واقع به‌صورت ۲۴*۷، حتی خارج از شعبه به حساب خود پول واریز کند و به‌صورت آنی و بدون تأخیر آن پول را در حساب خود داشته باشد.

این دستگاه از سال 96 در ایران مرسوم شده و تا کنون بانک‌های ملت، ملی ایران، شهر، سپه، آینده، ایران زمین، سامان و بانک دی این دستگاه را نصب کرده‌اند، اما بیشترین نصب دستگاه به لحاظ جغرافیایی در کشور به بانک ملت تعلق دارد، چرا که این بانک بیش از 53 شعب دارای دستگاه خودپرداز CRS است. (البته آمار شعب بانک ملی در این خصوص تاکنون بطور مشخص بیان نشده‌است)

بانک ملت که بعضا در تمامی زمینه های بانکداری پیشتاز است، علاوه بر دارا بودن عنوان بزرگترین بانک خصوصی و اصل چهل و چهاری ایران، به مدرن ترین بانک ایران نیز معروف است. این بانک همواره تلاش کرده است که در حوزه دیجیتال سازی پیشگام باشد. در حقیقت دیجیتال سازی بانک ملت هدف اصلی بانک در سالهای اخیر عنون شده است. در مباحث الکترونیکی و سخت افزاری نیز بانک ملت پیشگام بوده و تلاش کرده است که به‌روزترین بانک ایرانی باشد.

در دستگاه CRS بانک ملت، علاوه بر ارائه تمامی خدمات قابل ارائه در خودپرداز، امکان واریز وجه نقد به حساب/ کارت های بانک ملت نیز برای مشتریان فراهم است.

خدمات قابل ارائه به دارندگان ملت کارت و کارت های شتابی عبارت از اعلام مانده حساب، برداشت وجه، انتقال وجه به سایر کارتهای بانکی ( سقف حواله 30 میلیون ریال)، انتقال وجه به حساب سازمان تامین اجتماعی، پرداخت قبوض، خرید شارژ ( اعتباری/ برخط) ، کمکهای مردمی شامل (هلال احمر، بهزیستی، محک، کمیته امداد امام خمینی، بازسازی مدارس، ستاد کمک به دیه زندانیان) ، پرداخت اقساط تسهیلات متمرکز، پرداخت اقساط واسپاری ملت ( لیزینگ)، پرداخت حق بیمه مشتریان بیمه ایران است.

خدمات مشترک قابل ارائه به دارندگان ملت کارت نیز عبارت از واریز وجه نقد(به حساب اصلی کارت/ به سایر حساب های متصل به کارت/ به سایر کارت های ملت/ به سایر حساب های ملت)، انتقال وجه به سایر حسابهای متصل به کارت، انتقال وجه به سایر حسابهای متمرکز ( سقف حواله ملت به ملت: 30 میلیون ریال)، نمایش ده گردش آخر حساب، تغییر رمز کارت و رمز اینترنتی کارت، صدور حواله بین بانکی پایا تا سقف 50 میلیون ریال، صدور حواله برداشت وجه بدون کارت، کارت برگزیده، دریافت شماره شبا، دریافت شماره کارت مجازی به منظور پرداخت اقساط تسهیلات بانک ملت، خدمات بدون کارت، اعلام شبا، استعلام پرداخت قبوض، مسدود نمودن کارت، برداشت وجه بدون کارت است.

این همه خدماتی که برای خودپرداز CRS در نظر گرفته اند این دستگاه را به دستگاه خودگردان تعبیر کرده‌اند و بانک ملت یکی از دارندگان اصلی این دستگاه ها در کشور است.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: