کد خبر: ۱۹۹۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - 09 December 2021
گزارش اختصاصی بانکدار ایرانی؛
اخیرا طی نمایشگاهی که در کیش برگزار شد، از بانک دی خواسته شد تا در منطقه ازاد فعالیت خود را افزایش داده و به لحاظ فیزیکی نیز کار خود در مناطق را توسعه دهد.

اخیرا طی نمایشگاهی که در کیش برگزار شد، از بانک دی خواسته شد تا در منطقه ازاد فعالیت خود را افزایش داده و به لحاظ فیزیکی نیز کار خود در مناطق را توسعه دهد.


به گزارش بانکداری ایرانی،این درخواست در شرایطی مطرح شده است که بیش از 20 بانک در این مناطق فعال هستند، لذا این برداشت بوجود می‌آید که آیا این درخواست غیر رسمی بوده و تنها در حد گفت‌و گوی مرسوم در جلسات است یا جدی است؟

برای پاسخ به این سوال باید وضعیت بانک را مورد بررسی قرار داد.

یکی از مهمترین موضوعی که در مناطق ازاد مهم است، سه مساله مهم پیرامون تامین مالی است . تامین مالی خرد، تامین مالی کلان و تامین مالی ارزی به اشکال مختلف موارد مهم برای مناطق هستند.

مدل کسب و کار بانک دی
برای بررسی تامین مالی خرد، باید در ابتدا مدل کسب و کار بانک دی را بررسی کرد تا مشخص شود که چه خدماتی بانک دی می‌تواند ارائه کند.

بانک دی برای همین منظور از ابتدای فعالیت خود اقدام به تدوین برنامه استراتژیک کرده‌است که در طی زمان با بهره‌گیری از مفهوم برنامه ریزی غلتان، اقدام به بروزآوری آن کرده‌است. با بهره‌گیری از توانمندی‌های سازمان ودر نظر داشتن فرصت‌ها و تهدیدهای محیطی مجموعه‌ای از اهداف استراتژیک برای بانک دی تدوین گشت که جهت تحقق آن ها استراتژی های مختلفی با بهره‌گیری از خبرگی مدیران عالی سازمان طراحی شده است.

بانکداری خرد:
- تهیه بسته تسهیلات خرید مسکن
- تهیه بسته های تسهیلات خرد بویژه جهت جامعه هدف
- فراهم سازی بسترهای الزم جهت راه اندازی سامانه مدیریت ذینفع واحد و اشخاص مرتبط
- تهیه و ابالغ دستورالعمل تسهیلات و تعهدات گروهی
- تهیه بسته اعتباری تسهیلات ودیعه مسکن
- اعطای انواع تسهیلات تامین سرمایه در گردش و سرمایه ثابت به کسب و کارهای بزرگ، ارائه خدمات
- صدور ضمانتنامه‌های ریالی و گشایش اعتبارات اسنادی داخلی ریالی
- اعطای انواع خدمات ارزی شامل تسهیالت ارزی، ضمانتنامه ارزی، اعتبارات اسنادی و حوالجات ارزی

بانک دی فعال در عرصه بانکداری شرکتی
برای تامین مالی کلان و تامین مالی ارزی باید به بانکداری شرکت پرداخت. چرا که بانکداری شرکتی یک استراتژی در سطح کسب و کار بانکی و یکی از ارکان اصلی استراتژی کلان بانکداری جامع است . در این استراتژی تمرکز بر نیازهای مشتریان شرکتی و خلق راه حل‌های بانکی و مالی متناسب و پاسخگویی موثر و دقیق به آنها در اولویت قرار می گیرد . بانکداری شرکتی ، تمرکز یک بانک در ارائه خدمات اعتباری متناسب با نیازهای مالی و بانکی یک شرکت ، تهیه بسته های متنوع و خاص تامین مالی ، تسهیل تجارت بین المللی ، اعطای خطوط اعتباری به شرکت ها ، کمک به مدیریت مالی شرکت ها ، ارائه انواع خدمات مشاوره ای ، مدیریت نقدینگی ، خدمات بانکداری الکترونیکی ، خدمات ارزی و ... است ، که تلاش دارد کلیه نیازهای مشتریان خود را با بهره‌گیری از ساختار، مدلها و فرآیندهایی متفاوت از گذشته، پاسخ دهد. بانک دی نیز در همین راستا فعالیتهای زیر را انجام داده است :

⦁ اعطای انواع تسهیالت تامین سرمایه در گردش و سرمایه ثابت به کسب و کارهای بزرگ، ارائه خدمات صدورضمانتنامه‌های ریالی و گشایش اعتبارات اسنادی داخلی ریالی
- اعطای انواع خدمات ارزی
- انواع خدمات رایج بانکداری الکترونیک و خدمات ویژه مشتریان بانکداری شرکتی
- تنظیم تفاهم نامه ها و قراردادهای همکاری دوجانبه با مشتریان بانکداری شرکتی برای تسهیل در ارائه خدمات و خلق راهحلهای نوین بانکی
⦁ اختصاص مدیرحساب کارآموزده برای تسهیل و تسریع در کلیه فرآیندهای مربوط به ارائه خدمات به مشتریان بانکداری شرکتی
⦁ ا رائه خدمات و محصوالت سفارشی سازی شده بسته به نوع کسب و کار مشتریان بانکداری شرکتی گزارش تفسيری مديريت برای دوره مالی

منابع بانک دی برای ارائه خدمات در مناطق ازاد
منابع بانک هر شامل منابع دریافتی از سایر بانکها ، سپرده های جاری ، سپرده های پس انداز و سایر سپرده های ریالی و ارزی است. با این تعریف ، بررسی منابع بانک دی نشان می دهد که منابع بانک هر سال نسبت به دوره قبلی رشد قابل توجهی داشته است.

 چرا از بانک دی خواسته شد در منطقه ازاد بیشتر فعال شود؟

تسهیلات اعطا شده
بر اساس گزارش بانک دی در هشت ماهه منتهی به 30 آبان 1400 بانک دی حدود 243 هزار میلیارد ریال تسهیلات اعطا کرده است که 63 هزار میلیارد ریال ان به تسهیلات مشارکت مدنی و مابقی به فروش اقساطی ، خرید دین، قرض الحسنه و سایر است.

و در نهایت؛
با توجه به موارد ذکر شد مشخص می شود که بانک دی بانکی است که می تواند در منطقه ازاد به بهترین شکل ممکن ارائه خدمات کرده و به همین دلیل از این بانک خواسته می شود که در این حوزه فعالیت بیشتری داشته باشد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: