کد خبر: ۱۹۹۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۳ - ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - 04 December 2021
رئیس کل بیمه مرکزی ایران با بیان اینکه در 2 هزار میلیارد تومان اوراق بیمه‌ای در قالب لایحه بودجه 1401 برای سال آینده منتشر شود، گفت: اصل قضیه این است که اوراق بیمه‌ای در بازار سرمایه منتشر شود و خرید و فروش تنها مدنظر نیست.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران با بیان اینکه در 2 هزار میلیارد تومان اوراق بیمه‌ای در قالب لایحه بودجه 1401 برای سال آینده منتشر شود، گفت: اصل قضیه این است که اوراق بیمه‌ای در بازار سرمایه منتشر شود و خرید و فروش تنها مدنظر نیست.

به گزارش بانکداری ایرانی ، غلامرضا سلیمانی امروز به مناسبت 13 آذر روز ملی بیمه و در حاشیه بیست و هشتمین همایش بیمه و توسعه در جمع خبرنگاران در مورد درباره  میزان انتشار اوراق بیمه‌ای گفت: پارسال در لایحه بودجه 1400 پیشنهاد کردیم که اوراق بیمه‌ای منتشر شود، اما نتوانستیم نظر نمایندگان مجلس را جلب کنیم. امسال در لایحه بودجه 1401 می‌خواهیم دوباره این مسأله را بیاوریم که اوراق بیمه‌ای به خاطر تامین مالی بیمه نیست، بلکه صنعت بیمه به این پول نیاز ندارد، اما فقط می‌خواهد ارتباطی بین بازار بیمه و بازار سرمایه برقرار شود. در این زمینه پیشنهاد می‌دهیم 2 هزار میلیارد تومان اوراق بیمه‌ای در قالب لایحه بودجه 1401 برای سال آینده منتشر شود.

به گفته وی در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای در بورس حضور دارند و شرکت‌های بیمه‌ای حدود 135 هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند و خود آنها در بورس فعال هستند.

وی گفت: قرار بود به مناسبت 13 آذر روز صنعت بیمه پذیره‌نویسی سه شرکت در فرابورس انجام شود، اما مدیران بازار سرمایه اعلام کردند، به خاطر ریزش شاخص کل متوقت شود و شرکت‌ها یکی یکی وارد بازار شوند و امروز اولین شرکت بیمه‌ای در فرابورس پذیره‌نویسی شد و دو شرکت دیگر نیز طی هفته‌های آینده در بازار سرمایه به پذیره‌نویسی اقدام می‌کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران همچنین در مورد اینکه چرا بیمه زندگی در کشور ما پا نگرفته است، گفت: در ایران به واسطه وجود صندوق‌های بازنشستگی لشکری، کشوری و صندوق‌های کوچک و بزرگ دیگری که هست، مردم بعد از 30 سال کار کردن بازنشسته می‌شوند و حقوق بازنشستگی می‌گیرند و دائم صحبت از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و اینکه بازنشستگان 90 درصد حقوق شاغلان هم‌تراز خود را باید بگیرند، بنابراین علاقه‌ای به بیمه زندگی ندارند. در حالی که باید کم‌کم بیمه‌های زندگی نقش مکمل بازنشستگی را داشته باشند و بیمه عمر فقط برای زمان فوت نیست، بلکه برای بیمه عمر و پس‌انداز به شمار می‌رود.

وی همچنین ادامه داد: یکی دیگر از دلایلی که بیمه زندگی رشد نکرده این است که بازارهای موازی مانند طلا‌، ارز و ساختمان فعال است، در حالی که در کشورهای دیگر اینها فعال نبوده و مردم ترجیح می‌دهند بیمه زندگی بخرند و از همه مهم‌تر این است که بسیاری از مردم کشور ما بیمه‌های زندگی را نمی‌شناسند و این یک کار ملی است که بیمه زندگی به مردم شناسانده شود که اگر بیمه زندگی فعال شود، به بودجه عمومی دولت هم کمک می‌شود و تعهدات دولت به صندوق‌های بازنشستگی را کاهش می‌دهد. بیمه زندگی برای زمان حیات است نه فقط برای بعد از مرگ.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران در مورد خودروهای پرمصرف و پرحادثه در کشور گفت: سه خودروی پراید، پیکان و سپند از خودروهای پرمصرف عامه مردم هستند که بیشترین خسارات در تصادف را می‌بینند و بیشترین خسارت بیمه به آنها تعلق می‌گیرد و ما از خودروسازان می‌خواهیم از نظر استحکام و کیفیت افزایش پیدا کنند. البته اصل بر این است که خودروهایی که استحکام بیشتری دارند باید حق بیمه کمتری بپردازند،‌ اما عامه مردم با قدرت خرید کمتر خودروهای ارزان و کم کیفیت خریداری می‌کنند و قانون‌گذار درصدی هم برای بیمه پراید تخفیف قائل شده است که ما مخالف هستیم چون خسارت آن بالاتر است و کیفیت این خودرو پایین است.

سلیمانی گفت: در کشورهای دیگر خودروهای فرسوده ممکن است 1500 دلار ارزش داشته باشد اما حق بیمه آن 4000 هزار دلار باشد بنابراین نمی‌صرفد تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

وی در مورد خسارت درمان در سال گذشته گفت: سال گذشته 40 درصد تعرفه‌های درمانی افزایش یافت، در یک مرحله 28 درصد و در مرحله دیگر 5 درصد اما در مجموع در برخی موارد درمان بالای 40 درصد افزایش تعرفه صورت گرفت. در لایحه بودجه 1401 هم پیشنهاد شده است تعرفه درمان دوباره 40 درصد افزایش یابد و این موارد باعث می‌شود ضریب خسارت در رشته درمان بالا برود به گونه‌ای که در 8 ماه امسال 96 درصد از حق بیمه درمان مصرف شده است و این خبر بدی برای هم بیمه‌گذاران و همه بیمه‌گران است.

تقریبا 25 میلیون خودرو در کشور وجود دارد که فقط 24 میلیون خودرو بیمه شخص ثالث دارد و از 11 میلیون موتورسیکلت در کشور فقط 1.6 میلیون موتورسیکلت بیمه شخص ثالث دارند و لازم است برای تشویق خودروها و موتورهایی که بیمه ندارند، جریمه دیرکرد بیمه‌نامه برای آنها بخشوده شود.

وی علت بیمه نکردن خودرو یا موتور را با بیمه شخص ثالث این گونه عنوان کرد که کسی که بیمه‌نامه شخص ثالث نمی‌خرد، مشکل مالی دارد و وقتی که می‌خواهد برای خرید بیمه مراجعه کند، به آنها گفته می‌شود، باید جریمه مدت عدم پوشش بیمه را بدهد، اما برای تشویق آنها برای مدتی این جریمه عدم پوشش بیمه برداشته شده است تا تعداد وسایل نقلیه بیمه‌نشده کاهش پیدا کند.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران در مورد بیمه حوادث برق و قطعی برق گفت: صندوق بیمه حوادث طبیعی که وزارت نیرو مامور دریافت حق بیمه حوادث شده است، باید این صندوق تشکیل شود. خوشبختانه اساسنامه صندوق بیمه حوادث طبیعی در شورای نگهبان به تصویب نهایی رسید و تایید شد و در واقع این صندوق به صورت رسمی متولد شده و باید هرچه زودتر اساسنامه آن تصویب شود و هیات موسس برای آن انتخاب شود.

وی ادامه داد: آیین‌نامه‌ها و اساسنامه صندوق حوادث بیمه طبیعی در حال طرح و تصویب در دولت قرار دارد، اساسنامه آن که به تایید نهایی رسیده و قانونی شده است و باید این صندوق تشکیل شود و بعد از آن با دریافت حق بیمه خسارت پرداخت شود.

سلیمانی همچنین در مورد اینکه خسارت بیمه شخص ثالث به دارندگان گواهینامه غیرمرتبط پرداخت نمی‌شود، گفت: این قانون مربوط به دو سه سال قبل است اما در استان آذربایجان غربی موردی اتفاق افتاد و آنها اعتراض کردند، برای راننده‌ای که گواهینامه غیرمرتبط با خودرو داشت، بیمه شخص ثالث تعلق نمی‌گیرد.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران در مورد حوادث سایبری و پوشش بیمه‌ای گفت: در سطح جهان 600 میلیون دلار هزینه‌های خسارت‌های سایبری در سال 2020 گزارش شده است. در این زمینه باید شرکت‌های بیمه‌ای ایجاد شوند که اگر خسارت سایبری به یک مجموعه وارد شد، آن را تحت پوشش قرار داده و خسارت مجموعه را بپردازد، به عنوان مثال خسارت سایبری که به پمپ بنزین‌ها و وزارت نیرو وارد شد، اگر پوشش بیمه‌ای داشتند، پرداخت می‌شد. در این زمینه یک شرکت بیمه‌ای اعلام آمادگی کرده که حملات سایبری را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: