کد خبر: ۱۹۹۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۸ - ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - 04 December 2021
بانک ملت همچنان در اوج است
کفایت سرمایه بانک به عدد طلایی هشت رسیده و علاوه بر این، مطالبات مشکوک الوصول پایین نسبت به تسهیلات چندین هزار میلیارد ریالی کاهش 16 برابری داشته است.

بانک ملت در سال جاری در سه حوزه خوش درخشید و همچنان جایگاه خود را به‌عنوان مهم‌ترین بانک بورسی و اصل چهل و چهاری حفظ کرده است.


به گزارش بانکداری ایرانی و بر اساس این گزارش، کفایت سرمایه بانک به عدد طلایی هشت رسیده و علاوه بر این، مطالبات مشکوک الوصول پایین نسبت به تسهیلات چندین هزار میلیارد ریالی کاهش 16 برابری داشته است. مضاف بر آن، جهش تراز مثبت دریافت و پرداخت و همچنین ارزش سهام بانک از جمله معیارهایی است که بانک ملت در حال حاضر برای جلب‌توجه سرمایه‌گذاران، ارزش‌های لازم را داراست.


مطالبات مشکوک الوصول
مطالبات مشکوک الوصول بانک ملت به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک بورسی و اصل چهل و چهاری ایران و با داشتن مانده تسهیلات 7092 هزار میلیارد ریال کاهش شدیدی یافته و به رقم حدود 3 هزار میلیارد ریال رسیده است. سال گذشته در شش‌ماهه منتهی به شهریور 1399 رقم 50 هزار میلیارد ریال بوده اما در شهریور امسال به 3 هزار میلیارد ریال رسیده است. که نشان‌دهنده این است که اعتبار سنجی مشتریان به‌درستی در بانک ملت انجام‌شده و رویه تسهیلات کاملاً دقیق اجرا می‌شود.


تراز مثبت دریافت و پرداخت
تراز مثبت در درآمد و هزینه بانک ملت در بین تمام بانک‌های ایرانی به بالاترین رقم ممکن رسیده و عدد 161 هزار میلیارد ریال تنها برای تراز مثبت شده است. این در حالی است که در سال گذشته 98 هزار میلیارد ریال است.
عامل اصلی این جهش رشد نماگر تراز دریافت و پرداخت به سرفصل‌های وام ارزی و مرابحه برمی‌گردد. در حقیقت در هشت‌ماهه منتهی به 30 آبان مانده تسهیلات بانک ملت رقم 3566 هزار میلیارد ریال بوده که از این محل 76 هزار میلیارد ریال درامد کسب‌شده است. از طرف دیگر تسهیلات مرابحه بانک نیز رقم 1857 هزار میلیارد ریال بوده که درامد آن معادل 149 هزار میلیارد ریال در پایان این دوره شده است.


کفایت سرمایه قانونی
در سال 1400 کفایت سرمایه بانک ملت در حد استانداردهای بانک مرکزی قرارگرفته و به رقم 8 درصد رسیده است. گفتنی است که سرمایه بانک رقم 207 هزار میلیارد ریال است.

ارزش سهام بانک ملت
یکی از معیارهای شناخت ارزش سهام در صنایع تولیدی محاسبه پی بر اس است و از انجایی مهم‌ترین محل درامد بانک‌ها تسهیلات بوده و اگر تسهیلات ر به‌عنوان فروش در نظر گرفته شود می‌توان این سنجش را برای بانک‌ها نیز در نظر گرفت.

مانده تسهیلات بانک ملت ( فرض بر اینکه تسهیلات فروش در نظر گرفته‌شده است) در پایان آبان 7092 هزار میلیارد محاسبه‌شده است. سرمایه بانک نیز 207 هزار میلیارد ریال است. بر همان اساس پی بر اس بانک ملت 0.08 درصد است یعنی قیمت هر سهم 0.08 برابر ارزش سهام شرکت است. که یکی از کمترین نسبت‌هاست و نشان از ارزندگی سهام بانک ملت دارد. و اگر همین فرض را برای همه بانک‌ها در نظر بگیریم بانک ملت یکی از ارزنده‌ترین قیمت سهام را دارد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: