کد خبر: ۱۹۹۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۷ - ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - 04 December 2021
با تداوم روند عملکرد فعلی شرکت بیمه اتکایی امین و در صورتی که خسارت بزرگی به صنعت بیمه تحمیل نشود، در سال‌های آینده روند سوددهی شرکت ادامه یابد سرمایه شرکت حداقل به ۱۰.۰۰۰ میلیارد ریال برسد.

بانکداری ایرانی - لیلا فریادرس؛ با تداوم روند عملکرد فعلی شرکت بیمه اتکایی امین و در صورتی که خسارت بزرگی به صنعت بیمه تحمیل نشود، این انتظار وجود دارد که در سال‌های آینده روند سوددهی شرکت ادامه یابد و با توجه به پتانسیل‌های موجود در شرکت و ورود بیمه اتکایی امین به بازارهای بین‌المللی، سرمایه شرکت حداقل به ۱۰.۰۰۰ میلیارد ریال برسد.

مدیرعامل بیمه اتکایی امین، با توجه به انتشار صورت‌های مالی سالانه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰‌، طی یک نشست خبری به عملکرد این شرکت پرداخت و ضمن بیان مطلب فوق گفت: شرکت بیمه اتکایی امین اواسط بهمن سال گذشته درخواست خود را برای پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران ارائه و پس از بررسی شرایط توسط بورس اوراق بهادار، جلسه هیات پذیرش بورس در خصوص بررسی درخواست انتقال شرکت بیمه اتکایی امین (سهامی‌عام) از فرابورس ایران به بورس اوراق بهادار تهران در اسفند سال ۹۹ برگزار شد.

انتقال شرکت از بازار فرابورس به بورس
سید‌مصطفی کیایی با بیان اینکه در این جلسه گزارش مفصلی از نحوه فعالیت، عملکرد و وضعیت مالی شرکت در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۹ و پیش‌بینی ۶ ماهه اول سال مالی ۱۴۰۰ ارائه شد، افزود: براین اساس هیات پذیرش با ابراز رضایت از عملکرد و شفافیت مالی شرکت موافقت خود را با انتقال به بازار بورس اوراق بهادار تهران اعلام و در نهایت در تیرماه امسال موافقت نهایی هیات پذیرش اعلام شد و به این ترتیب نماد شرکت در پایان معاملات روز ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ و برای انتقال به بورس متوقف و در ۳ شهریور امسال بازگشایی شد. وی با اشاره به صورت‌های مالی سالانه ۱۴۰۰ تاکید کرد: این شرکت مبلغ ۳.۵۱۰.۳۰۱ میلیون ریال سود خالص محقق کرده که نسبت به سال مالی گذشته ۷۷ درصد رشد داشته است. وی همچنین حق بیمه قبولی شرکت را ۱.۸۸۸.۲۳۱ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: این رقم نسبت به سال ۹۹ حدود ۷۲درصد افزایش یافته است که این افزایش عمدتا به دلیل استراتژی شرکت در قبولی ریسک، افزایش ظرفیت مجاز قبولی، افزایش حد قبولی مندرج در قرارداد واگذاری مازاد خسارت شرکت، افزایش سرمایه و خالص ارزش دارایی‌های بیمه‌نامه‌ها به دلیل شرایط تورمی‌ حاکم بر اقتصاد کشور بوده است. کیایی با بیان اینکه شرکت بیمه اتکایی امین در ریسک‌ها و پروژه‌های بزرگ ملی مشارکت داشته و با بخش اتکایی بیمه مرکزی در هماهنگی کامل است و در خصوص برخی از قبولی‌ها از نظرات بیمه مرکزی بهره می‌گیرد یادآور شد: قرارداد مازاد خسارت ریسک و خطرات فاجعه‌آمیز شرکت بیمه اتکایی امین به عنوان پشتوانه قبولی اتکایی اختیاری و قراردادی شرکت در صورت وقوع خسارت‌های سنگین موردی یا خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی، پوشش مناسبی را در اختیار شرکت قرار می‌دهد.

مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین در ادامه با اشاره به بخشنامه سال گذشته بیمه مرکزی و بخشنامه امسال بانک مرکزی یادآور شد: براساس این بخشنامه‌ها شرکت بیمه اتکایی امین اقدام به تسعیر سپرده‌های ارزی حواله‌ای با منشأ داخلی خود به نرخ هر دلار ۱۵۹.۰۰۰ ریال و هر یورو ۱۹۰.۰۰۰ ریال کرده است. ضمن اینکه شرکت دارای ۶/ ۱۴ میلیون دلار و ۴/ ۹میلیون یورو حواله با منشأ داخلی است.

پشتوانه قوی ذخایر خسارت
کیایی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش خسارت‌های صنعت بیمه و برای برخورداری از پشتوانه ذخایر، شرکت بیمه اتکایی امین در سال مالی ۱۴۰۰ طبق مجوز اخذ شده از بیمه مرکزی، ذخیره خسارت‌های معوق را با در نظر گرفتن IBNR (خساراتی که محقق شده اما گزارش نشده است) به میزان ۳۵درصد محاسبه کرده است که بالاترین IBNR در نظر گرفته شده توسط شرکت‌های بیمه است. به عبارتی، ذخیره خسارت معوق نزدیک به ۵/ ۱ برابر حق بیمه قبولی شرکت است که نشانگر برخورداری شرکت از پشتوانه قوی ذخایر خسارت است. نسبت خسارت در سال مالی ۱۴۰۰ حدود ۳۲درصد بوده است.

وی همچنین با اشاره به افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۳.۹۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۵.۰۰۰ میلیارد ریال که براساس مصوبه شهریورماه مجمع عمومی ‌فوق‌العاده صورت گرفت گفت: در ۱۸ آبان ماه مهلت استفاده از حق تقدم به پایان رسیده و حدود ۹۱درصد از حق تقدم‌ها استفاده شده و سایر اقدامات لازم برای انجام و ثبت افزایش سرمایه در دست انجام است.

کیایی با اشاره به سوددهی و وضعیت مثبت عملکردی شرکت تاکید کرد: با تداوم روند عملکرد فعلی و در صورتی که خسارت بزرگی به صنعت بیمه تحمیل نشود، انتظار داریم در سال‌های آینده این شرایط ادامه یابد. ضمن اینکه با توجه به پتانسیل‌های موجود در شرکت و ورود بیمه اتکایی امین به بازارهای بین‌المللی، هیات‌مدیره شرکت در نظر دارد سرمایه شرکت را به حداقل ۱۰.۰۰۰ میلیارد ریال برساند.

لزوم تقویت سرمایه شرکت‌های بیمه اتکایی
مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین در همین زمینه بر لزوم تقویت سرمایه شرکت‌های بیمه‌ای از جمله بیمه‌های اتکایی تاکید کرد و افزود: باید این موضوع را بپذیریم که شرکت‌های بیمه‌ای با سرمایه‌های فعلی قطعا نمی‌توانند فعالیت چندانی انجام دهند و لازم است صنعت بیمه به سمتی سوق پیدا کند که شرکت‌های اتکایی قوی‌تری ایجاد شود که توان نگهداری ریسک را به راحتی داشته باشند.

وی با بیان این درخواست که بیمه مرکزی باید دراین زمینه تمهیداتی داشته باشد تا بتوان یک شرکت بیمه بزرگ اتکایی با سرمایه بالا ایجاد کرد یادآور شد: برای اینکه بتوانیم شرکت‌های قوی داشته باشیم، حداقل سرمایه‌ای که باید در صنعت بیمه برای شرکت بیمه اتکایی تعریف شود نباید کمتر از ۱۰.۰۰۰ میلیارد ریال باشد. به گفته وی، در حال حاضر این موضوع، یعنی راه‌اندازی شرکت اتکایی قوی و بزرگ، از هر موضوع دیگری برای صنعت بیمه حائز اهمیت‌تر است و بیمه مرکزی باید در این زمینه برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد.

مدیرعامل بیمه اتکایی امین در ادامه همچنین تاکید کرد: از بیمه مرکزی انتظار می‌رود در تدوین آیین‌نامه‌ها و مصوبات شورای عالی بیمه، نیازهای شرکت‌های بیمه‌ای بورسی را در نظر داشته باشد و هنگام تدوین یا اصلاح آیین‌نامه‌های مربوطه تعامل بیشتری با این شرکت‌ها داشته باشد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: