کد خبر: ۱۹۹۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - 30 November 2021
بر اساس صورت‌های مالی شرکت در دوره‌های مختلف، بیمه رازی نشان داده است که شرکت یک روند رو به رشدی را در یک سال اخیر تجربه کرده‌‍‍‌‌‌‌‌‌است‍.

بانکداری ایرانی - لیلا فریادرس ، بر اساس صورت‌های مالی شرکت در دوره‌های مختلف، بیمه رازی نشان داده است که شرکت یک روند رو به رشدی را در یک سال اخیر تجربه کرده‌‍‍‌‌‌‌‌‌است‍.


 به گزارش بانکداری ایرانی،  به همین منظور به سراغ نسبت‌های مالی شرکت رفته و چهار نسبت مهم این شرکت را مورد برسی قرار گرفت. هر کدام از این چهار نسبت در صنعت بیمه ایران به گونه ای است که بیمه رازی نسبت به آنها رشد بیشتری داشته است.


نخستین نسبت مورد بررسی، نسبت بدهی است که در پایان سال 99 معادل 58 درصد بوده و در پایان شهریور 1400 به رقم 60 درصد رسیده است . این به معنی ان است که شرکت بیمه رازی از تمام ظرفیت‌های مالی خود به نحو مطلوب استفاده می‌کند.


چرا که در صنعت بیمه ایران نسبت کل بدهی حدود 72 درصد است یعنی بیمه رازی حدود 12 درصد کمتر از کمتر از روال معمولی صنعت بیمه ایران نسبت بدهی دارد.

در واقع بیمه رازی از 60 درصد دارایی های خود را برای بدهی استفاده کرده است و ریسک شرکت را به خطر نیانداخته و حرکتی در جهت کنترل ریسک شرکت ارزیابی شده و بسیار رقم مطلوبی است.

افزایش دو درصدی این نسبت به سال گذشته نیز به آن معنی است که شرکت بیمه رازی صرفا به دارایی خود بسنده نکرده و طبق معمول تمام بنگاه های اقتصادی جهان که از ابزار بدهی و دارایی جهت بالا بردن بازدهی، بطور همزمان بهره می برند، بیمه رازی نیز همین رویه معقول را در پی گرفته است.

یکی دیگر از نسبت های مهم در رابطه با بدهی شرکت، نسبت حقوق مالکانه است. نسبت مالکانه بیمه رازی در شهریور سال گذشته تنها 5 درصد بوده است که تقریبا رقم بالایی در صنعت بیمه بود، اما در شهریور سال 1400 این نسبت به رقم 66 درصدرسیده است.

در واقع بیمه رازی سهم سهامداران خود را از دارایی و مالکیت شرکت اضافه کرده است این نسبت نشان از سلامت مالی شرکت داشته و گویای تلاش مدیران شرکت در بهبود نسبت دارایی و بدهی است.


اهمیت نسبت توانگری د صنعت بیمه بر کسی پوشیده نیست، بر همین اساس در پایان شهریور نسبت تونگری مالی شرکت 238 درصد بوده که یکی از نسبت های مناسب در صنعت بیمه ایران است. که در نهایت توانسته مانند گذشته بیمه ارزی را در سطح یک نگه دارد.


علاوه بر این موارد ذکر شده، در بازارهای مالی اعتقاد بر این است که رشد فروش ثابت و قوی وسیله‌ای برای رشد شرکت است، بدین معنی که رشد شرکت باید از رشد فروش آغاز شود. در پایان شهریور ما امسال نسبت به دوره مشابه در سال گذشته بالاتر از 60 درصد رشد در فروش شرکت رخ داده است. اما این همه ماجرا نیست چرا که بر این اساس نسبت پی بر اس شرکت بهبود معنی داری یافته است و به رقم حدود 4،75 درصد رسیده است که رقم معقولی در بازار سهام ایران است.


با توجه به نسبت های مورد بررسی، بیمه رازی در سال جاری جهش خوبی در نماگرهای خود ثبت کرده و اگر این رویه تداوم یابد قطعا شرکت در دوره های مالی اینده به یکی از پایدارترین شرکت به لحاظ صورتهای مالی تبدیل خواهد شد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: