کد خبر: ۱۹۹۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - 27 November 2021
بی‌تردید هرچه نگرش‌ها در صنعت بیمه تغییر کند و نگاه نو بر این صنعت حاکم شود، می‌توان امیدوار بود رشد صنعت نیز سریع‌تر اتفاق بیفتد. به عبارتی صنعت بیمه باید از کسب و کارهای دیجیتال بهره ببرد واز ورود طرح‌های نوآورانه استقبال کند.

به گزارش بانکداری ایرانی، درحال حاضر صنعت بیمه برای رشد ضریب نفوذ بیمه، با چالش‌ها و مسائل زیادی روبه‌رو است، از رکود اقتصادی و تورم گرفته تا فرهنگ پایین بیمه و اطلاع‌رسانی ضعیف که باعث شده بیمه همچنان یک کالای لوکس تلقی شود که اغلب افراد برای آن اهمیت چندانی قائل نباشند. اگرچه لازمه توسعه این بخش، در گام نخست گسترش فرهنگ بیمه در جامعه ایرانی و همزمان برداشتن گام‌های عملی برای بالابردن توان خرید افراد جامعه و ثبات‌بخشی به اقتصاد کشور است، اما قطعا در کنار فراهم آوردن این شرایط، نیاز است تا صنعت بیمه همگام با نیاز جامعه حرکت کند و محصولات جدید همراه با روش‌های نوین ارائه دهد.

بی‌تردید خروج صنعت بیمه از سنت‌گرایی و حرکت در مسیر تحول دیجیتال می‌تواند مسیر رشد صنعت بیمه را تسریع کند تا افراد بیشتری از جامعه ترغیب به خرید پوشش‌های بیمه‌ای شوند. از آنجا که نبود نوآوری‌ها، بی‌توجهی به افزایش کیفیت محصولات بیمه‌ای، عدم تنوع در خدمات بیمه‌ای و... نهایتا باعث کاهش بازدهی و فروش در شرکت‌های بیمه می‌شود، ازاین‌رو ضرورت دارد شرکت‌های بیمه‌گر برای فروش بیشتر نسبت به ارائه خدمات جدید بیمه‌ای اقدام کنند و به جای کمیت، به کیفیت محصولات بیمه‌ای توجه کنند.


بی‌تردید هرچه نگرش‌ها در صنعت بیمه تغییر کند و نگاه نو بر این صنعت حاکم شود، می‌توان امیدوار بود رشد صنعت نیز سریع‌تر اتفاق بیفتد. به عبارتی صنعت بیمه باید از کسب و کارهای دیجیتال بهره ببرد واز ورود طرح‌های نوآورانه استقبال کند.

باید از ظرفیت‌های جدید استفاده کرد
موضوعی که عضو هیات‌مدیره بیمه سرمد برآن تاکید دارد و معتقد است: از آنجا که تحول دیجیتال مدت‌ها است وارد کسب وکارهای مختلف شده و ارائه خدمات بر این بستر درحال شکل‌گیری است، ازاین رو صنعت بیمه نمی‌تواند خودش را ازاین فضا جدا بداند و بی‌توجه به این رویکرد به مسیر خود ادامه دهد.

مهدی مهدوی با بیان اینکه اگر بخشی بخواهد نسبت به این موضوع بی‌‌تفاوت باشد یا تحولاتی را که در حال رخ دادن است نادیده بگیرد، قطعا آسیب خواهد دید افزود: دراین مسیر لازم است صنعت بیمه و نهاد ناظر گام‌های اساسی را دراین زمینه بردارند و آیین‌نامه‌ها و قوانین را در چارچوب این نوع فعالیت‌ها اصلاح کنند تا در فضای دیجیتالی شدن، تضاد منافع برای فعالیت نمایندگان بیمه ایجاد نشود و کسب وکار بیمه‌ای تحت‌الشعاع این موضوع قرار نگیرد که باعث نگرانی فعالان این بخش شود.

وی با تاکید براینکه بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه، نمایندگان بیمه، شبکه فروش و... باید ازظرفیت‌های موجود استفاده کرده و تلاش کنند خود را با رویکردی که در حال شکل‌گیری است مطابقت دهند تا بتوانند سهم بازارشان را حفظ کنند یادآور شد: باید قوانین و آیین‌نامه‌ها مطابق با شرایط جدید کسب و کارهای بیمه‌ای تغییر کند و نمایندگان و شبکه‌های فروش هم خود را به ابزارها و شیوه‌های جدید فروش مجهز کنند. به عبارتی باید نگاهی نو بر این صنعت حاکم شود.

تغییر درشیوه دریافت خدمات
این کارشناس بیمه با اعتقاد براین موضوع که باید قبول کرد دیگر بیمه‌نامه‌ها به شکل و شیوه گذشته قابل فروش نیست و روش دریافت خدمات تغییر کرده است یادآور شد: با توجه به تحولاتی که در حال رخ دادن است، بسترهای دیجیتالی شدن به تدریج در حال فراهم شدن است و دراین راستا می‌توان از طراحی و به کارگیری امضای دیجیتال به عنوان یک گام مثبت دراین زمینه یاد کرد. درحال حاضر امضای دیجیتال در حوزه‌های مختلف مفهوم پیدا کرده و انتظار می‌رود این بسترسازی‌ها در حوزه‌های مختلف، با سرعت بیشتری انجام گیرد. وی معتقد است: اگر چه شاید در برخی بیمه‌نامه‌ها،فروش آنلاین و غیرحضوری دشوار باشد، اما قطعا در رابطه با بیمه‌نامه‌های خرد، این شرایط به راحتی قابل فراهم شدن است؛ بنابراین با رویکردی که بیمه مرکزی در این حوزه در پیش گرفته، پیش‌بینی این است که ظرف دوسال آینده قالب فروش این نوع بیمه‌نامه‌ها به شکل دیجیتالی انجام شود.

عضو هیات‌مدیره بیمه سرمد در این میان، بازنگری در برخی قوانین و آیین‌نامه‌ها با هدف رفع تضاد منافع نمایندگان بیمه را بسیار حائز اهمیت دانست و در ادامه به تحول جدی در حوزه بیمه‌های زندگی اشاره کرد و گفت: از آنجا که فروش بیمه‌‌نامه‌های عمر غالبا رودررو و توسط نمایندگان انجام می‌شود تا متقاضی برای خرید بیمه‌نامه مجاب شود، از این رو اگر قرار است صنعت بیمه در تمامی ‌بخش‌ها از جمله حوزه بیمه‌های عمر به سمت تحول دیجیتال حرکت کند، قطعا باید در این حوزه کار بیشتری صورت گیرد تا فروش بیمه‌‌های عمر و زندگی نیز به صورت کاملا دیجیتالی برای همه شرکت‌ها فراهم شود.

کیفیت ارائه خدمات مهم است
این کارشناس بیمه اگرچه در بحث توسعه صنعت بیمه، طراحی محصولات جدید بیمه‌ای و به‌روزرسانی خدمات بیمه‌ای را مهم دانست، اما تاکید کرد: مهم‌تر از این موضوع و فروش محصول،‌ عملکرد شرکت‌های‌ بیمه در زمان ارائه خدمات است که باید مورد توجه قرار گیرد. اینکه شرکت‌ها فقط بیمه‌نامه بفروشند، اما در زمان پرداخت خسارت، عملکرد مناسبی از خود نشان ندهند، قطعا نمی‌تواند باعث توسعه این بخش شود. وی در رابطه با عملکرد بیمه سرمد در حوزه خدمات آنلاین و دیجیتال گفت: راه‌اندازی سامانه فروش آنلاین بیمه‌های زندگی، ایجاد سامانه بازدید آنلاین خودرو، صدور آنلاین بیمه حوادث انفرادی و... از جمله اقدامات نوآورانه شرکت دراین حوزه بوده است.

عضو هیات‌مدیره بیمه سرمد همچنین به طرح بیمه سرمد برای استفاده از هوش مصنوعی برای پرداخت خسارت‌های درمان اشاره کرد و گفت: با همکاری پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه شریف، پلت‌فرمی ‌طراحی کرده‌ایم که دیگر نیازی به ارسال فیزیکی نسخه‌های پزشکی و مراجعه افراد برای دریافت خسارت درمان نیست. با اجرای این طرح، تمامی ‌بیمه‌شدگان می‌توانند با بارگذاری تصاویر نسخه‌های پزشکی، هزینه‌های درمانی خود را دریافت کنند.

مهدوی با بیان اینکه این طرح به صورت آزمایشی در حال اجراست و قرار است به زودی به شکل سراسری اجرایی شود یادآور شد: حرکت‌های خوبی در شرکت بیمه سرمد شروع شده و خوش‌بین هستیم با ادامه این روند شاهد تحول خوبی در این حوزه باشیم.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: