کد خبر: ۱۹۹۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - 22 November 2021
بانک سامان در شش‌ماهه نخست امسال با سودآوری مناسبی مواجه شده و بیش از 40 درصد نسبت به دوره‌های گذشته رشد سودآوری را تجربه کرده است. بر همین اساس اقدام به شفاف‌سازی کرد.

بانکداری ایرنی - علی سوری؛ بانک سامان در شش‌ماهه نخست امسال با سودآوری مناسبی مواجه شده و بیش از 40 درصد نسبت به دوره‌های گذشته رشد سودآوری را تجربه کرده است. بر همین اساس اقدام به شفاف‌سازی کرد.

به گزارش بانکداری ایرانی،  بانک سامان به‌منظور طی نامه اعلام کرده است: «علت تغییر سودآوری و در راستای شفافیت اطلاعات و صورت‌های مالی منتشرشده به اطلاع می‌رساند که سود شش‌ماهه منتهی به 31 شهریور 1400 نسبت به دوره قبل 41 درصد افزایش‌یافته است که عمده تغییرات سود و زیان مربوط به بخش خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری بوده است که دلیل اصلی آن افزایش 100 درصدی حجم تسهیلات اعطایی است که منجر به بالا رفتن درامد تسهیلاتی و درنتیجه افزایش سود بانک شده است.»

بررسی وضعیت تسهیلات بانک در شش‌ماهه نخست امسال
بانک سامان در ابتدای سال 1399 حدود 226 هزار و 369 میلیارد ریال مانده تسهیلات داشت. در پایان سال 99 این عدد به 410 هزار میلیارد ریال رسید، اما در پایان شش‌ماهه منتهی به شهریور 1400 مانده تسهیلات بانک سامان به 554 هزار میلیارد ریال رسیده است که نشان از رشد درآمدی بانک دارد.

چراکه بر اساس همین تسهیلات در شهریور سال گذشته که بانک حدود 26 هزار و 480 میلیارد ریال درآمد شناسایی کرده بود در شهریور امسال 43 هزار و 424 میلیارد ریال درآمد محقق کرده است.

بررسی سپرده بانک سامان در دوره مالی اخیر
در مقابل هزینه‌های کسب‌شده، هزینه سود سپرده بانک که بعضا بسیار هزینه‌بر است به میزان درامد تسهیلاتی رشد نداشته است.در ابتدای سال 99 سپرده مشتریان بانک حدود 72 هزار میلیارد ریال بود که در پایان سال به رقم 107 هزار میلیارد ریال و در پایان شش‌ماهه منتهی به 31 شهریور 1400 به 138 هزار میلیارد ریال رسید. درنهایت سود سپرده پرداختی بانک رقم 38 هزار و 353 میلیارد ریال بوده است.

درنهایت سود خالص شرکت به رقم شش هزار و 119 میلیارد ریال بوده است که با توجه به رقم چهار هزار و 325 میلیاردی شهریور پارسال سود بانک رشد 41 درصدی داشته است.

و درنهایت
بنابراین با توجه به رخدادهایی پیرامون تسهیلات و سپرده می‌توان رشد 41 درصدی را منطقی دانسته و باید در شش‌ماهه دوم نیز انتظار تحقق درآمد و شناسایی سود بیشتر را داشت.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: